Sjuka själar

Ohlsson, Kristina

| 2016

Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet. Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka. Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret. Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd...

janne lindh

2020-10-28

En snårig och konstlad thriller med skräckinslag, men visst är det underhållande ibland.

Ann Simonsson

2018-08-28

Kristina O lyckades även med denna bok.

Christina Nilsson

2018-08-08

Älskar Kristina Ohlsson men har hittills hållit mig till den andra serien (med Alex Recht och Fredrika Bergman). Nu gav jag denna ett försök och blev inte besviken. Vansinnigt spännande! Sträckläste på mindre än ett dygn.

W

Wonderful Me

2018-02-23

Sorry, I write in English as I am afraid to write wrong in Swedish:
I liked this book very much. It was very exciting and twisted and I liked the way the characters were knitted together. It was a smart way to build the creepy situation all through the book.

I absolutely loved the ending, as it was unusual. I have finished the book 3 days ago and I am still thinking about it, and that is a great quality for an author to make you think about the book even when you have finished it! Thanks Kristina Ohlsson, one of the best thrillers I read this year.

Tomas Karlsson

2017-07-08

Annorlunda och spännande historia. Rekommenderas.

Karolina Jonsson

2017-06-25

Sjuka själar är en bok med kvalité, det är ett bra personregister och en så märklig historia att det inte går att undvika att bli nyfiken och fortsätta läsa. Trots att jag hela tiden tror mig ha en aning om vem som ligger bakom försvinnanden blir jag om och om igen chockad över vad som kommer fram varefter bokens gång. Som jag sagt tidigare är skräck min favoritgenre i allt, därför blir jag väldigt exalterad över denna vrickade, sjuka historia. Har sträckläst den under dagen och stundtals när det var mörkt och regnade ute kunde jag inte undgå att känna en kuslig känsla i kroppen. Skrämmande bra!
- jonssonsbookworld.blogg.se

Kristina Fransson

2017-05-22

Jag sträckläste förvisso boken eftersom jag ville veta hur allt hängde ihop, men alla förklaringar kändes så krystade. Karaktärerna övertygade mig aldrig och de kändes ganska enkelspåriga - antingen är du god eller så är du ond.
Dialogerna i boken är inte helt trovärdiga och boken andas tonårslitteratur.

Jag skulle inte säga att tiden är bortkastad, då den har sina spännande stunder, men om författaren lade lika mycket tid på att bygga upp stämningen som på att förklara händelserna på ett trovärdigt sätt så hade den fått högre betyg.

Fast Forward

2017-05-17

Spännande!

Malin Stahre

2017-05-03

Mycket spännande och läsvärd!

Lisa K

2017-03-05

Jag har ganska blandade åsikter om denna bok. I början tycker jag att den håller mig intresserad och spänningen stiger då man gärna vill veta vad som hänt Lukas. Den har sina läskiga delar som är rätt obehagliga, men faller på den overkliga och långsökta förklaringen till de läskiga händelserna. Den hade kunnat varit så mycket bättre om den hade slutat annorlunda och haft en annan förklaring till vad som hänt..

2017-02-08

Egentligen hade jag velat ge 2,5 i betyg. Den började bra och var riktigt spännande och ibland obehaglig. Sen undrade jag om det skulle sys ihop ordentligt för det var en enda röra men det tycker jag att det lyckades med ganska bra ändå. Men mot slutet blev den ändå sämre. Lyssnade som ljudbok men hade nog föredragit att läsa som en vanlig bok.

Wenche Sjöberg

2017-02-06

Mycket bra.

Bokläsaren

2017-01-24

Denna bok fängslade mig från blad ett. Under hela boken kände jag en krypande känsla och ett nervkittlande som fick mig att kolla mig över axeln. En riktigt bra deckare om sjuka och trasiga själar! Psykologisk och oväntad.

Sanna Abrahamsson

2017-01-15

Tyckte boken var rätt förutsägbar. Kändes i sina svängar orimlig och var verkligen inte en skräckis.

Ilona

2016-12-30

Var intressant, men slutet drar ner betyget. Gillar inte såna slut

Marina Pedersen

2016-10-11

Jättebra

Karin Söder

2016-08-25

En riktigt bra skriven bok. Spännande och skrämmande så att jag hoade högt flera gånger. Jag hade önskat ett annat slut, men man kan inte få allt!

Marita Ryen

2016-06-17

Spännande men lite knepig. Helheten tog ner betyget.

Å

Åsa Sjögren

2016-05-06

*****Suveränt bra! Världsklass! *****

Kristina Ohlsson är en av Sveriges mest framgångsrika och hyllade författare av kriminalromaner och barnböcker. Sjuka själar är hennes första skräckroman. Detta är hämtat från Piratförlaget, men jag håller verkligen inte med om att det är en skräckroman. Men förutom det så är den väldigt välskriven och jag sträckläste faktiskt den för den var väldigt spännande

Lisa N

2016-04-28

Skräckroman? Detta var mer en deckare, med tunn story, tafflig dialog och stereotypiska personporträtt. Hade relativt höga förväntningar som tyvärr inte infriades.

Mia B

2016-04-17

Jag sträckläste eller lyssnade i detta fall, hade svårt att lägga ifrån mig den. Var säker på att det skulle bli en fyra, men slutet lämnade mig med en annan känsla. Är det möjligen det som skiljer en deckare från skräck? En riktig skräckklassiker känns detta dock inte som, snarare gräns till deckare.

Åse Bandling

2016-04-15

Slutet drog ner betyget

Spännande, men jag gillar verkligen inte såna här slut.

E H

2016-03-27

Skulle väl inte kalla detta för en skräckroman men en klart läsvärd bok.

2016-03-27

Om jag kunde skulle jag ge den 10! Så bra!

Göran Svalin

2016-03-20

Bland det sämsta jag har läst.

Gunilla Jönsson

2016-03-18

Sjuka själar, det fanns det absolut, slutet var helt oväntat.

Sofia Rylander

2016-03-03

Bra men långt ifrån hennes mästerverk. Lite långtråkig och ganska overklig

Kristina Ohlsson är en av mina absoluta favoriter när det gäller deckare, det är få som kan fånga mig som läsare från första sidan och hålla kvar ända till slutet. När man då hör att Kristina Ohlsson ska skriva en skräckroman så blir man ju väldigt nyfiken och samtidigt lite orolig att min stjärna ska dala. Men det behövde jag inte alls ha oroat mig för, min favoritstjärna lyser fortfarande klart.
Precis som i sina deckare fångar hon mig från första sidan och släpper inte greppet förrän boken är slut.
Jag tycker dessutom att författaren lyckas skriva en skräckroman som har ett lite annorlunda upplägg. Man kan absolut inte räkna ut något i förväg, inte jag i alla fall. Skräcknivån är det inte heller något fel på jag blir skrämd av boken, med dess läskiga detaljer och minst sagt udda karaktärer. Jag gillar boken skarpt och hoppas på fler i samma stil.

Jag ger boken 5 av 5 i betyg

Nää denna bok var då ingen Skräckbok enligt mig. Men den va ändå rätt så okej

Bokmalin

2016-02-15

Skulle inte kalla detta för skräck...kanske mer spänningsroman. Inte lika bra som Kristinas övriga böcker men absolut såväl spännande som välskriven.

Stefan Teppas

2016-02-14

Ja och nej har svårt för skräckromaner inte min genre direkt. Men den fängslade mig så jag fortsatte läsa och kanske var det inte helt otroligt ändå... 3,5 i betyg men jag giller bättre Kristinas deckare.

Jag ger boken 5 av 5 i betyg

Jenny Majgren

2016-01-31

En av de bästa spänningsromaner jag lyssnat på länge!

Jennifer Tydén

2016-01-31

Det var bättre förr Kristina.

Marie Jonsson

2016-01-29

Spännande deckare!

En läskig, skrämmande och stark skräckroman!!!

2016-01-24

Den börjar bra och den höll mig relativt intresserad om vad det var som egentligen hade hänt de försvunna personerna. Men slutet...Nej! Vilken besvikelse jag tyckte slutet var! Svag 3:a!

En läskig, skrämmande

2016-01-20

Kristina Ohlsson är helt klart en av mina favoritförfattare.

Senast så läste jag dom två böckerna i serien om Martin Benner. (Här är en länk till min recension av den senaste boken).

Och tidigare så har jag läst dom sex böckerna i serien om Fredrika Bergman. (Här är en länk till min recension av den senaste boken).

Alla dom tidigare åtta böckerna kan man väl säga att dom tillhör genren kriminalromaner.

Men Kristina Ohlssons nya bok, Sjuka själar, klassas som en skräckroman.

Och kombinationen skräck, som jag älskar, och så en av mina favoritförfattare, det kändes verkligen som en lyckad kombination.

Och visst var boken bra, och absolut läsvärd.

Boken är spännande, lättläst, välskriven, och lite otäck. Men jag hade ju gärna sett att den hade varit ännu lite mera otäck, för för att vara en skräckroman så var den ju faktiskt inte så himla läskig.

Jag kan absolut rekommendera den. Och jag hoppas på fler böcker av författaren i samma genre.

Tarja Ahlgrén

2016-01-14

Helt sjukt bra! Och sjukt egentligen att Ohlsson kan svänga sig mellan genrerna så här bra. Jag är sjukt avundsjuk på hennes talang!