Sju jvligt lnga dagar

Tropper, Jonathan

| 2014

Sju jvligt lnga dagar kommer som film hsten 2014 och utsgs av Aftonbladets Ingalill Mosander till en av de fyra bsta bckerna r 2011."Mitt ktenskap slutade p det gamla vanliga sttet: med cheesecake och ambulans."P sin frus trettiofjrde fdelsedag verraskar Judd henne i sng med hans chef, radioprofilen Wade Boulanger. Judd str i sovrumsdrren med hennes favorittrta i hnderna och ser livet rmna.Tv mnader senare, p vg till sin pappas begravning, fr han veta att hans blivande exfru r gravid. Till p kpet frvntas han sitta shiva, en judisk sorgevecka, tillsammans med sin minst sagt uttagerande familj. Det blir sju lnga dagar, fyllda av verraskningar och rjda hemligheter, slagsml, otrohet och evig krlek.Jonathan Tropper r fdd 1970 och bor i New York med sina tre barn. Hans romaner har versatts till ett tjugotal sprk, toppar frsljningslistorna och hyllas av...

Bengt Grdn

2021-06-30

Bland de bsta bcker jag lst. Mnga skratt. Skulle tro att jag frlngde livet p mig sjlv med de skratten. Har ven sett filmen och den r minst lika bra.

Mimmi Leander

2020-03-28

lskar Tropper

jessicasshelfies

2020-01-16

Det tog ungefr en fjrdedel av boken innan jag fattade att jag hade sett filmen, men jag fortsatte nd, eftersom det r kul att jmfra. Tydligen r frfattaren ven screenwriter, och filmen var mycket riktigt vldigt trogen boken, vad jag minns. (Konstigt nog har de bytt efternamn p familjen frn Foxman till Altman, och namnet p en karaktr frn Alice till Annie...?) En familj samlas fr att sitta shiva i barndomshemmet nr fadern i familjen gtt bort. Alla r p mer eller mindre besvrliga stllen i livet och syskonen och mamman kan dessutom inte vara i samma rum utan att det blir brk.

En fin berttelse om familj och frltelse.

Tommy -

2019-06-23

Perfekt bok att lsa nr ens eget liv r lite upp och ner. Underhllande och tnkvrd.

Izabela Horn

2017-11-08

Denna bok r en sdan prla, tradegi nr den r som bst, en bok som pminner oss hur bra vra liv r jmfrt med den dysfunktionela familjen i boken.
Jag lskar alla karaktrer, frn skitstvlen Wade som splitrade huvudpersonens ktenskap till mamman till de 3 brderna.
Det var lngesedan jag lste en sdan bra bok som varken r biografi av ngon stor mnniska eller historisk roman p 900 sidor. Sju jvligt lnga dagar r en bok om hur jvligt livet kan vara fr en helt vanlig familj.
Tragikkomiskt att man inte vet om man ska skrattra eller grta. Boken r fylld av sarkastiska, elaka kommenrarer mellan familjemedlemar som har varit med om s mycket att krleken har frvandlats till bitterhet.
Dialogerna som gr boken s fantastiskt bra.

Amanda - Lsbulle

2017-08-12

Fyndig, rolig, tragisk och med hg igenknningsfaktor. Skrattade och grt om vartannat. versttningen var lysande och jag knde inte mnga gnger att jag hellre hade lst den p engelska. De fyndiga meningsutbytena hll liksom sin hga klass ven p svenska, utan att bli larviga eller urvattnade som s ofta r fallet i andra romaner av samma slag. Jag mmade fr Phillip, fll fr Paul, grt fr Horry och Wendy och skrattade (i all bitterhet) med lskade stackars Judd. Vilka personportrtt, jag saknar dem redan och fr alltid

Johan Norn

2016-08-21

Bra bok med mycket humor. Filmen som finns r ocks ganska underhllande.

Peter Kronlw

2016-07-18

Den pubertala nivn i brjan av boken r humoristisk men ngt tjatig. Frst lngre in i boken fngslas man av dramat kring alla relationer.

Per Fr

2016-02-11

Bra och underhllande blandning av slapstick liknande humor och alvar. Lsvrd

Kristina Carlsson

2015-10-17

Otroligt undehllande och rolig bok.

Julia Billstein

2015-05-16

Lite frutsgbar

Linda Dahlhjd

2014-10-18

Riktigt bra bok om en totalt dysfunktionell familj! Rolig och lttlst! Feelgood-bok av bra kvalitet!

Emma

2014-08-09

Den hr var skn, mycket humor och jag skrattade hgt. Passar fr alla med lite galghumor. Pminner (kanske lite vl mycket) om Hornbys "High Fidelity" som r en av mina favoritbcker. Men p ngot vis tyckte jag att berttelsen sen rann ut i ett ingenting... som om frfattaren inte kunde bestmma sig fr hur det skulle sluta s det fr vi fantisera ihop sjlva tyvrr. Underhllande!

2014-08-04

Som Nick Hornby skriver denne Tropper... Det handlar om hur mn och deras tankar beskrivs, utifrn ett perspektiv som inte mnga andra gr enligt mig... det blir naket och utelmnande och vardagligt p nt stt, utan att vara vare sig schablonmssigt eller patetiskt eller macho... Utver det r det en enkel historia med en knepig familj, eller ja, r vi inte alla en del av en knepig familj om vi skulle titta p den utifrn?? Hr mts de ver en begravning och tvingas umgsi sju dagar, det r sex, det r otrohet, det r slagsml, det r drmmar och lngtan och ldersnojor och relationsproblem och gamla ofrtter... ja s som livet r mest... En ltt bok att lsa, inte mycket tankeverksamhet behvs och ibland tycker jag det r hejdlst gtt!

David Schwieler

2014-08-03

Vilken verraskning! Riktigt riktigt rolig!

Klara Antonsson

2014-07-31

Riktigt rolig!

Louise Olsson

2014-06-03

Den fick mig att skratta flera gnger! En kul bok!

Eva-Marie Nilsson

2014-05-03

Nu r jag trtt p J Tropper. Men jag lrde mig hur man sitter Shiva.

Lina Forss

2014-04-28

Inte min grej tyvrr

2014-02-15

Lttsmlt och ltt glmd:-)

Sara Sandquist

2014-02-02

Det r bara till att inse att Tropper skriver p ett stt som berr mig till bde skratt och trar.

2014-01-30

Det var ett bra tag sedan nu som jag lste min frsta bok av Tropper, Konsten att tala med en nkling och det r frst nu jag kommit mig fr att lsa nsta, Sju jvligt lnga dagar. Vilket r lite konstigt, om man tnker efter, fr jag gillade verkligen tonen i den. Det gjorde jag ven i denna. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/01/sju-javligt-langa-dagar-av-jonathan.html

Visst. helt OK, lttlst och humoristisk.

2013-11-18

Betyg: 4,5 av 5.

Fjrde boken som jag lser av Jonathan Tropper. Han har skrivit sex bcker, men det finns bara fyra bcker versatta till svenska fr tillfllet.

Alla fyra bckerna r mycket, mycket bra. Hrliga relationsromaner med bde mycket djup i och och fulla av svart humor.

Rekommenderar verkligen Jonathan Troppers bcker!

Sofie Johansson

2013-11-14

Lngsam och inte alls rolig, snarare lngtrkig. N, inget fr mig.

Anders H

2013-11-06

Ytlig, ointressant och sexfixerad

Tre eller fyra - svrt att bestmma mig. Den var lite jobbig i brjan och jag fick lgga den i frn mig och ta tag i den igen. Men nr jag vl lst hela s r knslan att det var en bra bok, jag gillade sjlva idn. Det som ev drar ner betyget lite r ocks att jag, som tycker titeln r helt suvernt, upptckte att den inte heter s i original, utan ngot helt platt, trkigt och intetsgande. Hade jag varit engelsktalnade hade jag aldrig lagt mrke till den hr boken!

Malin H

2013-07-19

en sjukt klyschig bok som fljer manuset fr amerikansk film till punkt och pricka: ploten, karaktrerna, daramaturgi, hndelser. rtt roligt framstllt vilket nd gjorde den lsbar. men fy fan fr all sexism och skitsnack om framfrall kvinnors fysiska frfall. trttsamt, ckligt.

Christer Fasth

2013-07-12

Boken r rolig p riktigt. Tveksamt med etiketten 'relationsroman' eftersom karaktrerna r s skruvade att relationen gms/glms. Dock - frbaskat roligt hade jag.

Tony Lundn

2013-07-01

Grym!! Men frfattaren har ngot emot ldrande? Det blir till att lsa hans andra bcker ocks.

Karin Lundberg

2013-06-29

Kul och underhllande, men r inte sugen p att lsa mer av Tropper just nu. Lite fr lttsamt kanske.

Susanna Svanberg

2013-05-20

Hade frvntat mig ngot mer fr "Konsten att tala med en nkling" tyckte jag om. Det hr var bara fnigt och tillgjort rakt igenom.

Robert Johansson

2013-04-21

Allts en bok kanske inte alltid har det absolut djupaste innehllet eller r bst skriven, MEN om ni vill lsa en bok som ni med absolut kommer att komma p er, hgt skrattandes i tysthet, fr er sjlva, p cafet. Om man har minsta humor, r det hr, fr mig , den roligaste, mest tragikomiska bok jag lst. Enda varnigen r om man r lite pryd av sig.

Lena Skld

2013-03-31

Underhllande ibland lngsam

Erika Wiman Snll

2013-03-24

Frutom en hel del fraktulla kommentarer om kroppar och ldrande r det en gripande bok om trassliga relationer i en familj.

Monica Carlsson

2013-03-14

Jag tyckte om sprket i boken det var lttsam med inte ?billig?. Rolig s jag skrattade hgt i mellant men ven tragisk. Familjen var lite vl knasig men jag kunde knna igen mig i en del. Den hr boken tror jag det kommer bli en dram/komedi p bio.

Jennie Arwin

2013-03-04

Verkligen jttekul oxh underfundig roman, lite skruvade karaktrer:) kanske lite vl ibland!

2013-03-03

Lttlst och underhllande, stundtals poetisk men oftast r det tragikomiskt. Tropper verkar kunna skriva om vad som helst och f en intressant twist p det, han gr ner p detaljniv och det blir slagfrdigt, grovt och rakt-fram. Karaktrerna r extrema och intressanta i denna mrkliga, trasiga familj och jag knner med allihop samtidigt som jag str mig p dem. Naket och rligt - och komplicerat.

emmakicki

2013-02-27

Den brjar vldigt bra men hller inte riktigt hela vgen s det blir en svag fyra. Humorn finns dr till en brjan och han skriver p ett stt som fngar mig. Men ungefr halvvgs frsvinner det dr roliga och det blir inte riktigt sorgligt heller.

Pia Ekeroth

2013-02-03

Nja inte my cup of tea. Smrolig men inte mer.

Gunnel Lindstrm

2013-02-02

Detta var en bok som var underhllande de frsta sidorna och som sedan blev rolig p ett trttsamt stt.

Josefine Ejebjrk

2012-12-13

Lika bra som 'nklingen.' Jag gillar Troppers stt att skriva och bertta historien om en (vanlig?) disfunktionell familj som tvingas samman efter deras far har avlidit.

Kerstin K.

2012-10-18

Nog drog jag p smilbanden emellant, men oftast tnkte jag bara "skrp dig mnniska". Frutsgbar r bara frnamnet p denna historia, men stundom var det underhllande nog fr en tva.

Karin Ljung

2012-09-23

En bok som knns "p riktigt". Fick mig att grta och gapskratta omvartannat. Precis som livet. Ls!

Anna

2012-09-09

Bttre n frra boken. Vldigt rolig och sorglig.
Han hanterar samspelet i en familj och alla komplicerade utvecklingar, som egentligen inte borde vara s komplicerade, vldigt bra. En mnnens Marian Keyes

Marita Ryen

2012-08-31

Lttlst rolig bok men nd en allvarlig underton. Lite vl sexfixerad. Betyg 4:a.

Maria B Hansson

2012-08-17

En riktig lsupplevelse. Underbart sprk som beskriver sju dagar i huvudpersonens liv. En bok som var svr att slppa. Humor, svrta, livet - i en skn blandning. Ls!

Ellinor Classon

2012-08-14

Riktigt bra bra slut ocks ven ifall man skulle vilja veta vad som hnder fast det r bra att man kan fantisera sjlv ocks

Ann Persson

2012-07-31

En av de roligaste bcker jag lst. Skrattade mig genom hela boken! Ls den!!!

Emma Fgerlind

2012-07-21

Lttsmlt och lite kul sdr, men rtt muppigt ocks. Stort fokus p sexvanor och snygga kvinnor, och det blev tillslut lite tjatigt.