Sju jävligt långa dagar

Tropper, Jonathan

| 2011

Underhållande relationsroman av hyllade Jonathan Tropper. En av de fyra bästa böckerna just nu enligt Aftonbladets Ingalill Mossander (oktober 2011). "Mitt äktenskap slutade på det gamla vanliga sättet: med cheesecake och ambulans." På sin frus trettiofjärde födelsedag överraskar Judd henne i säng med hans chef, radioprofilen Wade Boulanger. Judd står i sovrumsdörren med hennes favorittårta i händerna och ser livet rämna. Två månader senare, på väg till sin pappas begravning, får han veta att hans blivande exfru är gravid. Till på köpet förväntas han sitta shiva, en judisk sorgevecka, tillsammans med sin minst sagt utåtagerande familj. Det blir sju långa dagar, fyllda av överraskningar och röjda hemligheter, slagsmål, otrohet och evig kärlek. "Sju jävligt långa dagar" är en hysteriskt rolig och oändligt sorglig roman om livet, som sällan blir som man tänkt sig. Liksom i den tidigare...

Tommy -

Perfekt bok att läsa när ens eget liv är lite upp och ner. Underhållande och tänkvärd.

Izabela Kosznik

2017-11-08

Denna bok är en sådan pärla, tradegi när den är som bäst, en bok som påminner oss hur bra våra liv är jämfört med den dysfunktionela familjen i boken.
Jag älskar alla karaktärer, från skitstövlen Wade som splitrade huvudpersonens äktenskap till mamman till de 3 bröderna.
Det var längesedan jag läste en sådan bra bok som varken är biografi av någon stor människa eller historisk roman på 900 sidor. Sju jävligt långa dagar är en bok om hur jävligt livet kan vara för en helt vanlig familj.
Tragikkomiskt att man inte vet om man ska skrattra eller gråta. Boken är fylld av sarkastiska, elaka kommenrarer mellan familjemedlemar som har varit med om så mycket att kärleken har förvandlats till bitterhet.
Dialogerna som gör boken så fantastiskt bra.

amanda hildur

2017-08-12

Fyndig, rolig, tragisk och med hög igenkänningsfaktor. Skrattade och grät om vartannat. Översättningen var lysande och jag kände inte många gånger att jag hellre hade läst den på engelska. De fyndiga meningsutbytena höll liksom sin höga klass även på svenska, utan att bli larviga eller urvattnade som så ofta är fallet i andra romaner av samma slag. Jag ömmade för Phillip, föll för Paul, grät för Horry och Wendy och skrattade (i all bitterhet) med älskade stackars Judd. Vilka personporträtt, jag saknar dem redan och för alltid

Johan Norén

2016-08-21

Bra bok med mycket humor. Filmen som finns är också ganska underhållande.

Peter Kronlöw

2016-07-18

Den pubertala nivån i början av boken är humoristisk men ngt tjatig. Först längre in i boken fängslas man av dramat kring alla relationer.

Per Fr

2016-02-11

Bra och underhållande blandning av slapstick liknande humor och alvar. Läsvärd

Kristina Carlsson

2015-10-17

Otroligt undehållande och rolig bok.

Julia Billstein

2015-05-16

Lite förutsägbar

Linda Dahlhöjd

2014-10-18

Riktigt bra bok om en totalt dysfunktionell familj! Rolig och lättläst! Feelgood-bok av bra kvalitet!

Emma

2014-08-09

Den här var skön, mycket humor och jag skrattade högt. Passar för alla med lite galghumor. Påminner (kanske lite väl mycket) om Hornbys "High Fidelity" som är en av mina favoritböcker. Men på något vis tyckte jag att berättelsen sen rann ut i ett ingenting... som om författaren inte kunde bestämma sig för hur det skulle sluta så det får vi fantisera ihop själva tyvärr. Underhållande!

2014-08-04

Som Nick Hornby skriver denne Tropper... Det handlar om hur män och deras tankar beskrivs, utifrån ett perspektiv som inte många andra gör enligt mig... det blir naket och utelämnande och vardagligt på nåt sätt, utan att vara vare sig schablonmässigt eller patetiskt eller macho... Utöver det är det en enkel historia med en knepig familj, eller ja, är vi inte alla en del av en knepig familj om vi skulle titta på den utifrån?? Här möts de över en begravning och tvingas umgåsi sju dagar, det är sex, det är otrohet, det är slagsmål, det är drömmar och längtan och åldersnojor och relationsproblem och gamla oförätter... ja så som livet är mest... En lätt bok att läsa, inte mycket tankeverksamhet behövs och ibland tycker jag det är hejdlöst gött!

David Schwieler

2014-08-03

Vilken överraskning! Riktigt riktigt rolig!

Klara Antonsson

2014-07-31

Riktigt rolig!

Louise Olsson

2014-06-03

Den fick mig att skratta flera gånger! En kul bok!

Eva-Marie Nilsson

2014-05-03

Nu är jag trött på J Tropper. Men jag lärde mig hur man sitter Shiva.

Lina Forss

2014-04-28

Inte min grej tyvärr

2014-02-15

Lättsmält och lätt glömd:-)

Sara Sandquist

2014-02-02

Det är bara till att inse att Tropper skriver på ett sätt som berör mig till både skratt och tårar.

2014-01-30

Det var ett bra tag sedan nu som jag läste min första bok av Tropper, Konsten att tala med en änkling och det är först nu jag kommit mig för att läsa nästa, Sju jävligt långa dagar. Vilket är lite konstigt, om man tänker efter, för jag gillade verkligen tonen i den. Det gjorde jag även i denna. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/01/sju-javligt-langa-dagar-av-jonathan.html

Visst. helt OK, lättläst och humoristisk.

2013-11-18

Betyg: 4,5 av 5.

Fjärde boken som jag läser av Jonathan Tropper. Han har skrivit sex böcker, men det finns bara fyra böcker översatta till svenska för tillfället.

Alla fyra böckerna är mycket, mycket bra. Härliga relationsromaner med både mycket djup i och och fulla av svart humor.

Rekommenderar verkligen Jonathan Troppers böcker!

Sofie Johansson

2013-11-14

Långsam och inte alls rolig, snarare långtråkig. Nä, inget för mig.

Anders H

2013-11-06

Ytlig, ointressant och sexfixerad

Tre eller fyra - svårt att bestämma mig. Den var lite jobbig i början och jag fick lägga den i från mig och ta tag i den igen. Men när jag väl läst hela så är känslan att det var en bra bok, jag gillade själva idén. Det som ev drar ner betyget lite är också att jag, som tycker titeln är helt suveränt, upptäckte att den inte heter så i original, utan något helt platt, tråkigt och intetsägande. Hade jag varit engelsktalnade hade jag aldrig lagt märke till den här boken!

Malin H

2013-07-19

en sjukt klyschig bok som följer manuset för amerikansk film till punkt och pricka: ploten, karaktärerna, daramaturgi, händelser. rätt roligt framställt vilket ändå gjorde den läsbar. men fy fan för all sexism och skitsnack om framförall kvinnors fysiska förfall. tröttsamt, äckligt.

Christer Fasth

2013-07-12

Boken är rolig på riktigt. Tveksamt med etiketten 'relationsroman' eftersom karaktärerna är så skruvade att relationen göms/glöms. Dock - förbaskat roligt hade jag.

Tony Lundén

2013-07-01

Grym!! Men författaren har något emot åldrande? Det blir till att läsa hans andra böcker också.

Karin Lundberg

2013-06-29

Kul och underhållande, men är inte sugen på att läsa mer av Tropper just nu. Lite för lättsamt kanske.

Susanna Svanberg

2013-05-20

Hade förväntat mig något mer för "Konsten att tala med en änkling" tyckte jag om. Det här var bara fånigt och tillgjort rakt igenom.

Robert Johansson

2013-04-21

Alltså en bok kanske inte alltid har det absolut djupaste innehållet eller är bäst skriven, MEN om ni vill läsa en bok som ni med absolut kommer att komma på er, högt skrattandes i tysthet, för er själva, på cafe´t. Om man har minsta humor, är det här, för mig , den roligaste, mest tragikomiska bok jag läst. Enda varnigen är om man är lite pryd av sig.

Lena Sköld

2013-03-31

Underhållande å ibland långsam

Erika Wiman Snäll

2013-03-24

Förutom en hel del föraktulla kommentarer om kroppar och åldrande är det en gripande bok om trassliga relationer i en familj.

Monica Carlsson

2013-03-14

Jag tyckte om språket i boken det var lättsam med inte ?billig?. Rolig så jag skrattade högt i mellanåt men även tragisk. Familjen var lite väl knasig men jag kunde känna igen mig i en del. Den här boken tror jag det kommer bli en dram/komedi på bio.

Jennie Arwin

2013-03-04

Verkligen jättekul oxh underfundig roman, lite skruvade karaktärer:) kanske lite väl ibland!

2013-03-03

Lättläst och underhållande, stundtals poetisk men oftast är det tragikomiskt. Tropper verkar kunna skriva om vad som helst och få en intressant twist på det, han går ner på detaljnivå och det blir slagfärdigt, grovt och rakt-fram. Karaktärerna är extrema och intressanta i denna märkliga, trasiga familj och jag känner med allihop samtidigt som jag stör mig på dem. Naket och ärligt - och komplicerat.

emmakicki

2013-02-27

Den börjar väldigt bra men håller inte riktigt hela vägen så det blir en svag fyra. Humorn finns där till en början och han skriver på ett sätt som fångar mig. Men ungefär halvvägs försvinner det där roliga och det blir inte riktigt sorgligt heller.

Pia Ekeroth

2013-02-03

Nja inte my cup of tea. Smårolig men inte mer.

Gunnel Lindström

2013-02-02

Detta var en bok som var underhållande de första sidorna och som sedan blev rolig på ett tröttsamt sätt.

Josefine Ejebjörk

2012-12-13

Lika bra som 'änklingen.' Jag gillar Troppers sätt att skriva och berätta historien om en (vanlig?) disfunktionell familj som tvingas samman efter deras far har avlidit.

Kerstin K.

2012-10-18

Nog drog jag på smilbanden emellanåt, men oftast tänkte jag bara "skärp dig människa". Förutsägbar är bara förnamnet på denna historia, men stundom var det underhållande nog för en tvåa.

Karin Ljung

2012-09-23

En bok som känns "på riktigt". Fick mig att gråta och gapskratta omvartannat. Precis som livet. Läs!

Anna

2012-09-09

Bättre än förra boken. Väldigt rolig och sorglig.
Han hanterar samspelet i en familj och alla komplicerade utvecklingar, som egentligen inte borde vara så komplicerade, väldigt bra. En männens Marian Keyes

Marita Ryen

2012-08-31

Lättläst rolig bok men ändå en allvarlig underton. Lite väl sexfixerad. Betyg 4:a.

Maria B Hansson

2012-08-17

En riktig läsupplevelse. Underbart språk som beskriver sju dagar i huvudpersonens liv. En bok som var svår att släppa. Humor, svärta, livet - i en skön blandning. Läs!

Ellinor Classon

2012-08-14

Riktigt bra bra slut också även ifall man skulle vilja veta vad som händer fast det är bra att man kan fantisera själv också

Ann Persson

2012-07-31

En av de roligaste böcker jag läst. Skrattade mig genom hela boken! Läs den!!!

Emma Fägerlind

2012-07-21

Lättsmält och lite kul sådär, men rätt muppigt också. Stort fokus på sexvanor och snygga kvinnor, och det blev tillslut lite tjatigt.

Rebecka Broberg

2012-07-03

Konsten att tala med en änkling är snäppet bättre! Men bara lite!

Maria Palm

2012-05-28

En tveksam trea. Underhållande. Bitvis klok och insiktsfull, men aningen för mycket testosteron för för mig.

Ullis N

2012-03-22

Kort sagt: En jävligt rolig bok.

Och med ett stycke som stannar kvar: "Ett problem är något man löser", säger Philip. "Om det inte finns någon lösning så är det inget problem"

Kan appliceras på många saker.

Ulla Englund

2012-03-19

Lite för hektiskt skruvad. Men har också har en allmänmänsklig ton av sorg och saknad, sorg efter det som varit, efter att tiden inte tagits tillvara. Att sitta shiva kanske är en god idé, att ta sig tid att tänka, minnas, komma underfund med en definitivt avslutad relation.

2012-02-01

Kunde väl dra på munnen ibland, men inte mycket mer. Det blir bara alldeles för mycket av alla manliga hormoner och kvinnor som objekt. Besviken, tyckte väldigt bra om hans förra bok som jag gav en 5:a.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Gillade den tidigare boken mer. Men Tropper är Tropper, så även denna håller! Jag tycker om att han lyckas få in mörka känslor, trots det humoristiska greppet. Den bitterljuva känslan påminner om vissa verk av Marian Keyes.

Tragikomisk bok som behandlar en familjs svårigheter att komunicera....

W

Wivica Stagell

2011-04-01

Jag tyckte mycket om boken och Troppers språk. Han har lyckats med att skriva en intressant och stark berättelse med mycket humor, och visar på djupare insikter i människopsyket än Hornby och Parsons. Ska genast försöka få tag på fler böcker av denna författare..

Bia Sigge

2010-08-04

Tropper skriver bra, mest liknar han kanske Nick Hornby och Tony Parsons, men hans amerikanska utgångspunkt passar iaf mig inte så bra. Fast det finns mycket människokännedom och kärlek så är det nästan sjukligt utseendefixerat.