Sjöspråket

Häng med ut på sjön och lär dig Sjöspråket! Välkommen ombord! Ombord? Här finns väl inga bord?  Leo ska få följa med sin kusin ut på sjön. Det är första gången för Leo och allt känns väldigt förvirrande. Plötsligt heter ett vanligt rep tamp och höger och vänster är styrbord och babord. Båtturen blir ett riktigt äventyr där Leo och läsaren får lära sig Sjöspråket!   En charmig bilderbok om alla de konstiga ord som används så fort du kliver ombord på en båt.

Denna bok är en faktasaga där vi under en dag får följa Leo som hänger med sin storkusin Liam ut på båttur.
Men så fort Leo kliver ”ombord” får han möta massor av nya ord: från sjöspråket!

Genom sagan så introduceras barnet till fakta om båtliv och ord såsom reling, babord/styrbord, akten/fören, fender, sjörapport osv på ett pedagogiskt sätt. Min I tyckte ordet hoppilandkalle var extra roligt.

Jag som förälder kunde tycka att boken var lite väl tillrättalagd och präktig i försöken att lära ut maximalt antal ord till barnen. Men barnen har under hela boken varit väldigt engagerade. Och när jag förhör mig med mina barn efteråt får jag ett helt annat gensvar. De tycker boken är bra och tyckte väldigt mycket om att (för oss) utforska det nya sjöspråket.
Många barn kom säkert uppskatta tydligheten och hur de nya orden som utmanar är invävda i en saga. Och eftersom barnen är målgruppen så tycker jag att deras tycke och smak är mer värt än mitt första intryck. Det som kändes lite väl tillrättalagt för mig verkar för barnen istället bli härligt tydligt.
Illustrationerna från Jenny Lindqvist är som vanligt fantastiskt fina! Vi känner igen hennes mjuka illustrationer i ljusare nyanser, välgjorda och riktigt härliga som passar boken. En av våra favoritillustratörer vars böcker i stort är klart läsvärda.
Texten är genomgående lätt att förstå och tydlig, där skaparna skickligt har identifierat vilka ord i stort som kan vara svåra att förstå för barn och behöver introduceras via en invävd förklaring eller illustrationer.

Boken avslutas också med ett uppslag där vi dels ser alla delar på båten med namnet men också ett uppslag som berör nedskräpning i havet. Båda dessa uppskattade min I.
Utöver det finns en sida med ”glosor” med alla ord och förklaringar igen. Denna sida hoppade vi äver, men för äldre läsare som vill lära sig just orden så kan säkert detta uppslag vara bra också.

En bok som blev mer uppskattad här hemma än väntat, och har man planerat en båtsemester för första gången i sommar är boken förmodligen toppenbra att läsa innan. Förstår man sjöspråket blir man också mer inkluderad automatiskt på resan. För de barn som inte ska ut på båtsemester kan boken istället vara ett bra tillfälle att utöka sitt ordförråd med ord de ej möter i konkreta situationer så ofta. Klart läsvärd bok oavsett!