Sjörövarbok

Hellsing, Lennart

| 1989

Hellsings klassiker från 1965, finns också som film och skiva. Om ett gäng glada sjörövare som försöker bli bofasta efter att ha lidit skeppsbrott. Men känslorna driver ut dem på havet igen... Vi har bordat en brigg Skepp ohoj! Fylld med rom! Vi har kapat en bark som med guldtackor kom! Galeaser har vi äntrat en spanjor från Timtico vi har legat sen och släntrat över sjön i godan ro. Lollipop lollipop Jolly Roger i topp! Kapten Gast tog en rast och låg alla till last. "Hellsings ordrikedom är kolossal. Hans story är på en gång lättfattlig och mångtydigt ironisk." - Irmelin Sandman Lilius, Dagens Nyheter

Lilla Peggy

2018-12-14

Bilderna är väl de som är mest kul här. Alla dessa sjörövare som slåss, dricker starkt och umgås med nakna tanter. Texten däremot något jobbig. Framför allt då alla dessa namn som rimmar på allt det de gör.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Konstiga rim, nää. Kanske rolig för vuxna men inte för mig isåfall.

Jenny Li

2010-08-27

Min enda Hellsingbok - och jag gillar den inte alls... Tycker att den är hopplös att läsa högt - rytmen stämmer inte och den är tjatig, tjatig, tjatig.

Marianne Skoglund

2010-08-25

Har en liten kille, nys fyllda tre, som av någon outgrundlig anledning älskar denna bok, trots att han inte rimligtvis fattar något av den.

Anna Lindström

2010-08-23

Den här är helt fantastisk! Jag älskar den! Vilket flyt i språket, vilka rim...