Sjöodjuret i Bergsjön

Widmark, Martin

| 2009

Monsteragenten Nelly Rapp bekämpar nya faror! "Det verkar ha blivit ett tema i mina böcker att huvudpersonen tar sig an hiskeliga djur, människor och monster. Utan våld, men med list och en del tjuvtrick, kommer de ur de knepigaste situationer." Martin WidmarkNelly och hennes familj campar vid en ovanligt djup sjö. Det sägs att det finns ett sjöodjur där, men det är nog bara en storgädda, skrattar pappa som planerar att dra upp den. Nelly vet inte vad hon ska tro, men en sak vet hon med säkerhet: slussvaktarna Bror och Elsa beter sig konstigt. När de slussar båtar mellan sjön och havet stöter de med långa käppar i slussbassängen - som om de letar efter något. Och varför proppar de nygräddade kycklingar fulla med sömnmedel? Det är mycket som måste undersökas. Tur att hon och London får hjälp av nya kompisen Walle och hans bassethund Ebba. "Nelly ser till så att alla problem...

Klass_11A

2021-12-15

Den är sååååååååååå bra den är intressant 🧐

4A, Almunge skola

2021-12-15

Jag önskar att det hade varit liiite mer text men den var bra.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-16

Jag tyckte den var bra för de räddar ett stackars sjöodjur som ätit massa sömnpiller.

Boken var bra den var rolig och ganska spännande jag tyckte inte den var jätte bra där för ger jag boken tre stjärnor

2021-11-11

Inte så spännande men kanske lite på början. Först trodde jag att någon
skulle bli upp äten.

Hedda Winér 10 år

Nelly Rapp fälthandbok för monsteragenter.

Av Martin Widmark.

I Nelly Rapp fälthandbok för monsteragenter får man veta många intressanta saker om monster. I boken berättar Nelly om flera olika monster som t: ex vampyrer, spöken, häxor och mycket mer. Man får också veta alla böcker i serien Nelly Rapp.
Jag rekommenderar boken till åk 3-4 som gillar spännande böcker.

2021-10-11

den var rolig konstig och ganska bra endå

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-06

Bokens titel: Sjöodjuret i bergsjön.
Bokens författare:Martin Widmark och Christina Alvner.

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: långt hår, fläta, har en hund som heter London och hon är trevlig, hon heter Nelly.

När och var utspelar sig handlingen: Man kan säga att det utspelar sig på två ställen, i vatten och på en camping.

Vilken genre passar boken in i? Spännande.

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Det säger sig att det finns ett sjöodjur i bergsjön. Då tar Nelly och hennes kompis Walle reda på det.

Gissa!

Jag gillade boken för att den handlade om sjöodjur.

Ronnie Kronblad

2012-08-19

Enkel, Spännande.Rolig. Och sjukt tuff Nelly Rapp.