Sjöjungfrun sjöng sin sång

McDermid, Val

| 1996

"Man minns alltid första gången. Är det inte vad man brukar säga om sex? Det gäller i ännu högre grad mord." Så börjar denna briljanta, gastkramande thriller och sen blir det bara värre. Boken utsågs till årets bästa deckare i England 1995.

2022-10-23

Första boken i serien Carol Jordan & Tony Hill. En mycket spännande och otäck kriminalroman som är fantastiskt välskriven och engagerande. Jag hade riktigt svårt för att lägga den här ifrån mig. Jag kan varmt rekommendera den till alla er som är ute efter spänning.
Toppbetyg!

Hanna Johansson

2016-09-29

Val McDermid är min favoritdeckarförfattare! Hon lyckas skapa spänning och en känsla av autenticitet på ett fantastiskt bra sätt. Hon lyckas även med att skapa ett intresse för karaktärerna och som läsare vill lära känna dem bättre.

Martina G

2015-07-05

Det är väl ändå lite magstarkt för att anklaga Val för att vara heteronormativ och homofobisk. Hon är ju själv öppet homosexuell och jag har svårt att se att hennes avsikt är att kränka transpersoner även om just den här transpersonen inte beskrivs alltför smickrande.

2015-03-31

Jag blir fascinerad av Tony Hill och Carol Jordan vars deckarhistoria skiljer sig märkvärt från andras. De är var för sig intressanta individer och tillsammans ännu bättre. Historien är lättläst och spännande men jag tyckte att berättelserna ur mördarens perspektiv var tyngre att läsa.

E H

2014-08-25

Bra tempo och den höll mitt intresse genom hela boken. Spännande och ruskiga detaljer gör att jag fastnar direkt och jag längtar efter att läsa resten av böckerna i serien.

Y

Yo MTV raps

2014-04-02

Pinsamt usel research. Nej, seriemördare är inte i regel intelligenta, tvärtom är seriemördare ofta dummare än befolkningen i övrigt, med ett snitt - IQ runt 93. Skildringen av homosexuella och - inte minst - transpersoner känns lika illa undersökt och ger en bitter eftersmak.

Grov men ruskigt bra! Härligt flyt genom hela boken och överträffade mina förväntningar!

Alexis Johansson

2012-05-17

En riktigt HÄRLIG utläggning av transfobi/cissexism samt exotisering av homosexualitet! YES bra jobbat där val mcdermid, låt oss trampa på minoriteter med våra privilegiade heterofötter låt oss sparka på de som ligger. Älskar huvudkaraktären också, det var ju inte ens hans fel när det gick snett, han tyckte ju inte ens OM att ha telefonsex ju!!! Inga tummar upp men kanske mina stinkande tår. Rekommenderar denna bok till alla som vill veta allt om sexgalna BÖGAR och allt om hur FULA transkvinnor är! LÄNGE LEVE CIS- OCH HETEROSEXISMEN!!

A Bookaholic Swede

2011-02-05

En mycket bra, om en aning grotesk bok. Jag är stundtals måttlig road över Val McDermids detaljlierade beskrivningar ibland. Men denna bok var ändå inte lika jobbig att läsa som "Andras plåga".

2010-07-31

Världsklass! Tycker om när man inte kan gissa mördaren redan i första kapitlet.

2010-01-14

Har läst flera Val McDermid, men det blev så smetigt till slut att det faktiskt fick räcka. URK!

Maria Josefsson

2009-08-04

Första boken i serien om Carol Jordan och Tony Hill, som för övrigt också blivit en populär tv-serie. Betygssätter den nu efter omläsning, men satte samma efter första gångens genomläsning. En spännande och härligt bra skriven brittisk deckare. Dessutom får man dra lite på smilbanden åt beskrivningarna av den moderna tekniken, som trots allt gått en hel del framåt sedan boken skrevs.

Sonja Nordberg

2009-07-31

Många scener rent ut sagt för jävliga, annars en mycket bra bok.