Sjöjungfrun

Läckberg, Camilla

| 2008

2096

En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande. Efter fyra månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen. Fallet kompliceras när det avslöjas att en av hans bekanta, författaren Christian Thydell, under mer än ett års tid fått ta emot anonyma hotbrev. Christian står inför sitt stora genombrott och på releasefesten för sin roman Sjöjungfrun får han ytterligare ett meddelande. Han bryter samman och visar breven för Erica Falck, som har hjälpt honom med manuset. Christian försöker sedan bagatellisera alltihop och vägrar att gå till polisen, men Erika smugglar med sig ett av breven och visar det för Patrik. Hon har anat att det är något som plågar Christian, och hon är oroad över vad som kan hända. Patrik inser faran. Någon hatar...

Marie Byström

2021-08-14

Riktigt spännande. 👍👍👍

2019-11-12

Standard deckare utan något extra.

Anja Keränen

2017-06-24

Jätte bra .

Marléne S

2015-12-31

Bra underhållning men slutet kunde haft mer "finess". Många plus till uppläsaren.

Miss Me Mo

2014-11-19

Tyckte den första läckbergboken jag läste var bra. Den andra kändes ganska liknpå något sätt och nu känns det som rena upprepningar med lite skiftande intriger. Ska nog inte läsa fler

Teresia Kjellgren

2014-11-03

Inte hennes bästa men ändå läsvärd. Gillar hennes sätt att bygga upp spänningen och man är inte helt säker på hur det slutar innan de sista sidorna. Man kan gissa men jag hade inte helt rätt. Lättläst och lagomspännande och det slutar på ett sätt så man måste läsa nästa bok.

Sara Persson

2014-07-26

Bra deckare för solvarma dagar. Lätt att ta till sig och engagerande för stunden.

Therese Östman

2014-06-30

Spännande! Betyg: 4

Maria Cederholm

2014-05-01

Hennes bästa bok hittills. Trollbinder från första sidan och det går inte att lägga den ifrån sig. Spännande oväntad upplösning och en fin skildring.

Anna Nyman

2014-01-07

Jag är så sjukt trött på så mycket i den här boken. Här finns allt som gör deckare tråkiga: kapitel i kursiv stil med bakgrundsstoryn, tråkigt vardagsliv som är ointressant, osannolika utredningsvändningar samt framför allt slutet som bara är sååå gjort. Men: jag sträckläste den när jag var sjuk, så riktigt en etta är det ändå inte.

Glada Gunvor

2013-10-07

Lättlystnad. Bra uppläsare!

Anna Jensen

2013-08-10

Lättläst, spännande, inte lika bra handling som de övriga böckerna.

2013-06-10

Alltid samma förutfattade meningar och fördomar med Läckberg. Så trött på att hon alltid målar ut överklassen som dryga skitstövlar. Idiotiskt är vad det är! Boken är som vanligt dåligt skriven, med den extremt irriterande Erika som får alldeles för roll i dramat. Nej. Läckberg måste vara Sveriges mest överreklamerade författare på årtionden! Rekommenderas ej!

Emma Bengtsson

2013-05-10

En av de bästa av Camillas underbara deckare!! Läs!!

Ellinor Karlberg

2013-01-10

Som vanligt lättläst och man vill veta hur det går. Jag läste den på en kväll.
Slutet kändes inte självklart och det var väldigt positivt. Men delen om Erika Falck känns väl overklig o slumpmässig på sina ställen

Helén Lundström

2012-08-04

Jag måste erkänna en sak... Jag läste aldrig ut boken... Tappade orken efter att tidigare plöjt
igenom fyra andra böcker

2012-07-26

Hur kunde jag vara så dum att jag ödslade tid på detta!

Jonna

2011-10-08

Spännande hela vägen men är lite, lite besviken på upplösningen, vet inte varför, bara en känsla.

Lena A

2011-08-29

heidi carlsén

2011-03-10

Kitty bok för vuxna.

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

2011-01-05

Det här är nog den av Camilla Läckbergs böcker jag fastnat mest i och tyckt mest om. Handlingen är mörk, och vid avslöjandets punkt (det värsta avslöjandet) kände jag mej nästintill fysiskt sjuk. En mindre bra del, men det visar ju åtminstone att man blir påverkad av boken.
Gillar humorn när hon skriver om Erica och Patriks del, den lättar upp betydligt. Mycket om bebisar i denna bok dock!
Slutet var ju lite jobbigt, nu måste man ju vänta på nästa bok för att bli lugn på den fronten.
Sammanfattning: en spännande bok att streckläsa, mycket välkomponerad enligt mitt tycke!

Marianne Strandberg

2011-01-02

Bra men något konstruerat slut....

2010-07-31

Åh, så bra. Gillar Läckberg starkt och inte blir det sämre av Ewerlöfs uppläsning.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Krystad

kristina johansson

2010-03-05

Suveränt bra, spännande med den finstilta texten i boken ( Läckbergs signatur). Väl värd att läsas.

2010-02-25

Jag ville ha en mysig deckare med lokalmiljö, drivet skriven och utan större djupsinnigheter. Det fick jag.

Martina Bergman

2009-11-04

Jag kan bara erkänna att Läckberg har ett sätt att berätta som fångar mig; det är ruggigt och jag rycks med. Men språket! Snälla, snälla Camilla Läckberg; lägg ner alla urfåniga dialoger! Jag skäms när jag läser (eg lyssnar - deckare läser jag bara i form av ljudböcker då jag pendlar till jobbet) dessa krystade samtal som helt kunde uteslutas.

Annika Höglund

2009-11-01

Nej, nu börjar det bli riktigt trist och förutsägbart...samma-lika-samma-lika...

Karin Löfstrand

2009-09-30

Jag är lite kluven till vad jag egentligen ska tycka om Fjällbackaserien numer. Jag läser egentligen mest för att jag vill följa hur det går för det sympatiska paret Erika och Patrik. Ville jag en bra kriminalroman kanske jag skulle valt något annat MEN emellanåt brijerar Läckberg med ett driv i berättelsen fröknippat med ett vackert språk.

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Läste denna på 2 dagar. Jag fick panik för den slutar så konstigt, så nu måste jag bara få veta vad som händer.

Karin Karlsson

2009-07-10

En riktig bladvändare, svår att lägga ifrån sig. Och slutet var lite jobbigt, längtar så till nästa bok!

Karin Karlsson

2009-07-10

Margareta Johansson

2009-06-30

Den var i ruskigaste laget för mej, för många döda tycker jag, det blir så overkligt då. Men kunde ändå inte låta bli att läsa ut den.

Sofia Åkerberg

2009-06-29

Läckberg börjar gå på rejäl tomgång nu -- man ska definitivt inte läsa allt för många av hennes böcker i ett sträck för det är samma tugg om och om igen. Effektivt i sin egen värld men frågan är om det egntligen är bra? Minuspoäng för att använda den tröttaste psykiska åkomman som finns i dessa sammanhang och cliffhangerslutet som dessutom annonserades mil i förväg och därför knappst blev en överraskning.

Mari-Anne Lövholm

2009-06-24

Boken trollbinder och torde inte lämna någon oberörd. Vill man tar man till sig allvaret i berättelsen. Jag är imponerad av Camilla Läckbergs skrivarförmåga. Hon blandar skickligt vardagshändelser med komplicerade djupa teorier, får personerna i boken att kännas som "grannarna" och låter läsaren på något sätt bli ett med den röda tråd som skall nysta upp problemet. Skickligt drar hon också igång hela känslopaketet igen hos mig som läsare just när jag lyckats slappna av och fått grepp om historien. Nu måste jag ju vara helvaken inför när nästa bok ges ut. Jag kommer att vara först i kön för att inhandla då. Min rekommendation: LÄS ni kommer att förstå.