Sjjungfrun

Lckberg, Camilla

| 2008

2082

En man har frsvunnit sprlst i Fjllbacka. Trots att Patrik Hedstrm och hans kollegor p Tanumshede polisstation har gjort allt fr att finna honom, vet ingen om han r dd eller levande. Efter fyra mnader hittas han. Mrdad, fastfrusen i isen. Fallet kompliceras nr det avsljas att en av hans bekanta, frfattaren Christian Thydell, under mer n ett rs tid ftt ta emot anonyma hotbrev. Christian str infr sitt stora genombrott och p releasefesten fr sin roman Sjjungfrun fr han ytterligare ett meddelande. Han bryter samman och visar breven fr Erica Falck, som har hjlpt honom med manuset. Christian frsker sedan bagatellisera alltihop och vgrar att g till polisen, men Erika smugglar med sig ett av breven och visar det fr Patrik. Hon har anat att det r ngot som plgar Christian, och hon r oroad ver vad som kan hnda. Patrik inser faran. Ngon hatar...

Anja Kernen

2017-06-24

Jtte bra .

Marlne S

2015-12-31

Bra underhllning men slutet kunde haft mer "finess". Mnga plus till upplsaren.

Miss Me Mo

2014-11-19

Tyckte den frsta lckbergboken jag lste var bra. Den andra kndes ganska liknp ngot stt och nu knns det som rena upprepningar med lite skiftande intriger. Ska nog inte lsa fler

Teresia Kjellgren

2014-11-03

Inte hennes bsta men nd lsvrd. Gillar hennes stt att bygga upp spnningen och man r inte helt sker p hur det slutar innan de sista sidorna. Man kan gissa men jag hade inte helt rtt. Lttlst och lagomspnnande och det slutar p ett stt s man mste lsa nsta bok.

Sara Persson

2014-07-26

Bra deckare fr solvarma dagar. Ltt att ta till sig och engagerande fr stunden.

Therese stman

2014-06-30

Spnnande! Betyg: 4

Maria Cederholm

2014-05-01

Hennes bsta bok hittills. Trollbinder frn frsta sidan och det gr inte att lgga den ifrn sig. Spnnande ovntad upplsning och en fin skildring.

Anna Nyman

2014-01-07

Jag r s sjukt trtt p s mycket i den hr boken. Hr finns allt som gr deckare trkiga: kapitel i kursiv stil med bakgrundsstoryn, trkigt vardagsliv som r ointressant, osannolika utredningsvndningar samt framfr allt slutet som bara r s gjort. Men: jag strcklste den nr jag var sjuk, s riktigt en etta r det nd inte.

Glada Gunvor

2013-10-07

Lttlystnad. Bra upplsare!

Anna Jensen

2013-08-10

Lttlst, spnnande, inte lika bra handling som de vriga bckerna.

2013-06-10

Alltid samma frutfattade meningar och frdomar med Lckberg. S trtt p att hon alltid mlar ut verklassen som dryga skitstvlar. Idiotiskt r vad det r! Boken r som vanligt dligt skriven, med den extremt irriterande Erika som fr alldeles fr roll i dramat. Nej. Lckberg mste vara Sveriges mest verreklamerade frfattare p rtionden! Rekommenderas ej!

Emma Bengtsson

2013-05-10

En av de bsta av Camillas underbara deckare!! Ls!!

Ellinor Karlberg

2013-01-10

Som vanligt lttlst och man vill veta hur det gr. Jag lste den p en kvll.
Slutet kndes inte sjlvklart och det var vldigt positivt. Men delen om Erika Falck knns vl overklig o slumpmssig p sina stllen

Heln Lundstrm

2012-08-04

Jag mste erknna en sak... Jag lste aldrig ut boken... Tappade orken efter att tidigare pljt
igenom fyra andra bcker

2012-07-26

Hur kunde jag vara s dum att jag dslade tid p detta!

Jonna P

2011-10-08

Spnnande hela vgen men r lite, lite besviken p upplsningen, vet inte varfr, bara en knsla.

Lena A

2011-08-29

KR

2011-05-26

De Lckbergska annalerna expanderar, och jag kan bara inte lta bli att lsa! Kalla det bevisinsamling, mental sjlvspkning eller oddlighet. Har nu lst i princip alla Lckberg, s jag antar att jag kan klassas som "fanatiker". Jag kan inte bestrida faktum - jag lskar Lckberg! En sak jag inte nmnt i tidigare kommentarer r hennes besatthet av att nstan aldrig anvnda personers namn i brjan av sektioner, i ngot sorts frsk att bygga upp mystik. Detta kanske r ndvndigt nr vi fr flja mrdarens djuplodande logiska tankegngar ("Det var som om alla andra hade fel..."), men nr det handlar om personer som redan har presenterats, och med tanke p de stndigt skiftande synvinklarna, s blir det bara irriterande. Det mnskliga elndet r som vanligt kalibrerat p en niv ngonstans mellan "Titus Andronicus" och Jobs bok. Ah, och ett ruttnande lik fr inte lngre vara bara ett ruttnande lik, nu mste det dessutom omsvrmas av lekande barn. Verklig klass, Lckberg.

heidi carlsn

2011-03-10

Kitty bok fr vuxna.

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

2011-01-05

Det hr r nog den av Camilla Lckbergs bcker jag fastnat mest i och tyckt mest om. Handlingen r mrk, och vid avsljandets punkt (det vrsta avsljandet) knde jag mej nstintill fysiskt sjuk. En mindre bra del, men det visar ju tminstone att man blir pverkad av boken.
Gillar humorn nr hon skriver om Erica och Patriks del, den lttar upp betydligt. Mycket om bebisar i denna bok dock!
Slutet var ju lite jobbigt, nu mste man ju vnta p nsta bok fr att bli lugn p den fronten.
Sammanfattning: en spnnande bok att strecklsa, mycket vlkomponerad enligt mitt tycke!

Marianne Strandberg

2011-01-02

Bra men ngot konstruerat slut....

2010-07-31

h, s bra. Gillar Lckberg starkt och inte blir det smre av Ewerlfs upplsning.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Krystad

kristina johansson

2010-03-05

Suvernt bra, spnnande med den finstilta texten i boken ( Lckbergs signatur). Vl vrd att lsas.

2010-02-25

Jag ville ha en mysig deckare med lokalmilj, drivet skriven och utan strre djupsinnigheter. Det fick jag.

Martina Tuvesson

2009-11-04

Jag kan bara erknna att Lckberg har ett stt att bertta som fngar mig; det r ruggigt och jag rycks med. Men sprket! Snlla, snlla Camilla Lckberg; lgg ner alla urfniga dialoger! Jag skms nr jag lser (eg lyssnar - deckare lser jag bara i form av ljudbcker d jag pendlar till jobbet) dessa krystade samtal som helt kunde uteslutas.

Annika Hglund

2009-11-01

Nej, nu brjar det bli riktigt trist och frutsgbart...samma-lika-samma-lika...

Karin Lfstrand

2009-09-30

Jag r lite kluven till vad jag egentligen ska tycka om Fjllbackaserien numer. Jag lser egentligen mest fr att jag vill flja hur det gr fr det sympatiska paret Erika och Patrik. Ville jag en bra kriminalroman kanske jag skulle valt ngot annat MEN emellant brijerar Lckberg med ett driv i berttelsen frknippat med ett vackert sprk.

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Lste denna p 2 dagar. Jag fick panik fr den slutar s konstigt, s nu mste jag bara f veta vad som hnder.

Karin Karlsson

2009-07-10

En riktig bladvndare, svr att lgga ifrn sig. Och slutet var lite jobbigt, lngtar s till nsta bok!

Karin Karlsson

2009-07-10

Margareta Johansson

2009-06-30

Den var i ruskigaste laget fr mej, fr mnga dda tycker jag, det blir s overkligt d. Men kunde nd inte lta bli att lsa ut den.

Sofia kerberg

2009-06-29

Lckberg brjar g p rejl tomgng nu -- man ska definitivt inte lsa allt fr mnga av hennes bcker i ett strck fr det r samma tugg om och om igen. Effektivt i sin egen vrld men frgan r om det egntligen r bra? Minuspong fr att anvnda den trttaste psykiska komman som finns i dessa sammanhang och cliffhangerslutet som dessutom annonserades mil i frvg och drfr knappst blev en verraskning.

Mari-Anne Lvholm

2009-06-24

Boken trollbinder och torde inte lmna ngon oberrd. Vill man tar man till sig allvaret i berttelsen. Jag r imponerad av Camilla Lckbergs skrivarfrmga. Hon blandar skickligt vardagshndelser med komplicerade djupa teorier, fr personerna i boken att knnas som "grannarna" och lter lsaren p ngot stt bli ett med den rda trd som skall nysta upp problemet. Skickligt drar hon ocks igng hela knslopaketet igen hos mig som lsare just nr jag lyckats slappna av och ftt grepp om historien. Nu mste jag ju vara helvaken infr nr nsta bok ges ut. Jag kommer att vara frst i kn fr att inhandla d. Min rekommendation: LS ni kommer att frst.