Sjöfartsnytt

Proulx, Annie

| 1996

Boken bakom Lasse Hallströms nya film! När Quoyles fru dör i en bilolycka blir sorgen honom nästan övermäktig. Han lämnar arbetet som tredje klassens reporter och flyttar med de två små döttrarna till Newfoundland, till familjens gamla hus vid havet. I detta vilda, karga kustlandskap utspelas den märkliga historien om Quoyle och hans inre och yttre prövningar, om vägen till ett nytt liv för den kantstötta lilla familjen. Quoyle bygger upp en ny tillvaro för sig och sina barn. Han får jobb på den bisarra lokaltidningen för att bevaka sjöfarten, han får vänner bland traktens särpräglade personligheter och känner sig för första gången i livet uppskattad och omtyckt. Quoyles underläge var hopplöst, men han får sin...

Kerstin Eknert

2012-11-27

Stämningen i boken fantastisk, en underbar saga om människors svårigheter. Oförglömlig.

Johanna Pentagon

2011-01-19

Härlig bok och härlig filmatisering likaså. Roligt och ganska unikt med skildring av Newfoundland, en fantastiskt kargt landskap som ger mig många associationer.

Henrik R.

2010-03-09

Jag orkade inte läsa klart den, började bra men blev seg efter att karln kommit till New Foundland. Såg dock filmen istället. Den var sevärd.

2010-01-05

Konstigt, den här jag har kommenterat förut? Gör det väl igen då. Mycket bra, både som bok och som film! Jag tror ändå att man ska läsa boken först, för att förstå.

Samuel Karlsson

2009-12-15