Sjön

Wistrand, Lovisa

Jag stirrade ner i vattnet. Det var så klart, att jag kunde urskilja stenar, små snäckskal och något mörkt som smekte botten. Till slut såg jag änden på det. Svansen, stjärtfenan eller vad det nu var. Oändligt långt var det, det mörka. Med ett skri av fasa reste jag mig och sprang bort från bryggan. Bort från sjön. Aldrig mer skulle jag närma mig sjön. 44 författare, 49 skräcknoveller om sjöar  och vad som gömmer sig under ytan.Medverkande författare: Monie Szabo, Mirjam Lindahl, Sten Rosendahl, Camilla Brandt, Mikaela Clarke, Ulrika Fjellborg, David Renklint, Annah Oj, Rikard Slapak, Monika Chanovian, Johanna Sohlman, Amanda Brämerson, Helen Lindholm, Patrick Henriksson, Mikael Mansén, Marie Metso, Kristina S. Björklund, Åke Qvarfort, Eva Sjögren, Lovisa Wistrand, Per Wilkenson, Kenny Lidberg, Anna Schager, Jenny Green, Monica Ivesköld, Sissel Myrup,  Martin Glännhag,...

3,5/5

49 olika skräcknoveller av 44 olika författare. Alla med en gemensam nämnare: Sjön. Vissa väldigt bokstavligt och vissa lite mer vagt. Vissa med stort fokus på att vara skrämmande och vissa på att vara mer obehagliga. Vissa psykiskt, andra fysiskt. Ja, ni förstår. En salig blandning, både innehållsmässigt och stilmässigt.

Det är aldrig lätt att betygsätta något som är så brett och så stort i omfång. Man måste också tänka sig att det är 44 olika författares stilar och sådant som den här boken består av. Men, jag har gjort vad jag har kunnat och betygsatt de olika novellerna enskilt och sedan slagit ut det på en snittpoäng, och då blev det 3,57/5 i snittpoäng. Inte så dåligt ändå. Många av dem är riktigt bra och får mig att bli riktigt nervös, medan andra inte ens kunde få mig som räddhare att darra på manschetten.

De som fått fullpoäng av mig är ”Finns i sjön” av Kristina Suomela Björklund, ”Inte ensam” av Sara Dalengren, ”Juvelgäddan” av Annah Oj, ”Klagosång” av Lovisa Wistrand, ”Lika ensam som sjön” av Anna Schager, ”Lyktbäraren” av Ulrika Fjellborg, ”Priset man betalar” av Jenny Green och ”Under ytan” av Amanda Brämerson men i mängden fanns också flera 4,5:or och 4:or. Den novell som stannat kvar allra bäst hos mig, såhär efter läsningen är ”Lyktbäraren” av Ulrika Fjellborg som jag tycker snyggt väver ihop temat med folktro.

Snezana Lindskog

2018-10-29

Novellerna i Sjön - 556 sidor skräck
Snittet blev 4,5 men helheten får avgöra och jag ger boken 5 stjärnor
Kriterier för min betygsättning och omdöme är följande

1.Överraskningsmoment på slutet

Under ytan – Amanda Brämerson 5,5
Varelsen – Ulrika Fjellborg 3,5
Vattnet – Mari-Ann Hedlund 5

Helt okej 😀

Obehaglig, spännande och den fullkomligt kryper in under huden.

Sjön är en bok innehållandes 49 skräcknoveller som alla har temat sjöar och är man inte en badkruka innan så finns risken att bli det nu. Redan efter att ha läst förordet som är skrivet av Kristina Suomela Björklund och Mikael Mansén var jag fast. Tycker att temat var klockrent för visst är det något otäckt över sjöar och vattendrag och framför allt för vad som kan dölja sig under ytan. Dessa noveller innehåller allt från spöken till vattenvarelser och stundom är det så spännande att man glömmer bort att andas. Boken innehåller många författare som man läst böcker av innan men även en hel del, för mig, nya begåvningar att hålla koll efter i framtiden.

Samtliga noveller är bra men några utmärker sig lite extra:
Bara ett bus av Linnéa Hjalmarsson, Finns i sjön av Kristina Suomela Björklund,
Gabriels tavla av Rikard Slapak,
Iakttagen av Maja Nilsson,
Lika ensam som sjön av Anna Schager,
Priset man betalar av Jenny Green och
Svartmögel av David Renklint som är en fristående fortsättning på hans bok "Det går en liten ängel" som även den rekommenderas.

Betyg: 4 / 5