Själsfränden

Sarenbrant, Sofie

| 2022

Vem är du beredd att dö för?Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron.En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn.Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga ämnen som självmord och filicid. Hur mycket är ett människoliv värt?

2023-04-11

Betyg 2,5

ANNICA HELIN

2022-12-30

Tredje boken av @sofiesarenbrant jag läst, en författare som hade ett otroligt sommarprat 2020 och som utsetts till Årets svenska deckarförfattare 2019, 2020 och 2022 (@larskepler vann 2021). Jag tyckte mest om självbiografin ”Munkavle”, som handlar om övergrepp mot barn men framförallt om att lägga skulden där den hör hemma: Hos förövaren. Deckarböckerna är dock spännande bladvändare och de två som jag läst har båda viktiga teman. ”Själsfränden” har suicid och framförallt att uppmana någon annan till detta (vilket sedan relativt nyligen är straffbart). Jag är egentligen inget deckarfan, men ibland läser jag dem ändå. Det finns deckare och det finns deckare och jag gillar Sarenbrant.

välskriven men inte lika spännande som de senaste

Helena Rasmusson

2022-08-16

Bra & spännande!

Carolina Svensson

2022-07-03

Själsfränden
Fast från första sidan, sträckläsare!!
5 stjärnor av 5 möjliga
Vill du läsa en spännande deckare så ska du läsa denna! Du är fast från första sidan! Detta är tionde delen i serien om Emma Sköld och alla andra underbara personligheter som Nyllet, Josefin och hennes familj, Krille m.m Boken griper tag direkt från första sidan och är omöjlig att lägga från sig! Boken inleds med att en kvinna vill begå självmord genom att hoppa från en bro och vill även dra med sig sin bebis i fallet. Emma Sköld är på plats och försöker hindra henne. Jag vill inte avslöja mer om vad som händer vid bron men upplägget runt boken handlar om varför denna kvinna vill ta livet av sig och varför? Kvinnan har ett hot mot sig och det blir Emmas och Nyllets uppgift att lösa. Boken är otroligt spännande så den måste läsas! Sofie Sarenbrandt, som är författare till den här boken tar även upp viktiga och aktuella frågor kring aborter. Bra miljöskildringar och personbeskrivningar. Emmas syster Josefin blir omedvetet indraget i fallet via en familjemedlem. Samtidigt så rymmer Gunnar från fängelset med hjälp av Karim, det värsta som kan hända eftersom de är ute efter att hämnas på Emma och vill se henne död. Avslöjar inget mer nu utan Läs! Läs! Läs! Du kommer inte bli besviken.
Rekommenderar att läsa de andra böckerna i serien om Emma Sköld före denna om ni inte har läst dem ännu.

Bokdjungeln

2022-06-28

Jag uppskattar verkligen böckerna om Emma Sköld. De håller ett bra tempo, är lättlästa och tar upp mycket av vad som är aktuella ämnen idag. Denna bok är inget undantag. Eftersom det är två parallella händelser som för boken framåt samtidigt så hinner jag aldrig tröttna eller tycka att det inte händer något. Även om det sägs att boken är fristående i serien så vill jag ändå påstå att en förstår handlingen bättre om en läst de tidigare böckerna. Så gör det för de är också bra!
Men återigen har Sarenbrant skrivit en bra bok som jag rekommenderar.

ElinsBokhylla

2022-06-16

Bokens handling är som vanligt när det gäller Sofie Sarenbrant väldigt tung och viktig, i tidigare böcker har hon tagit upp allt från självmord, mobbing, synen på tiggare och ungdomsbrottslighet för att nämna några få. Därför blev jag inte det minsta förvånad när Sarenbrant nu skrivit ännu en bok om självmord, filicid, abort, fördomar och hur lätt vi människor kan påverkas av andra.

Sofie Sarenbrant har återigen lyckats skriva en riktigt bra och viktig bok. En bok där hon tar upp frågan om abort, självmord, filicid, makt och styrandet av andra människor, några ämnen som är otroligt viktiga och bör tas upp mer i skönlitteraturen.

Även om boken är väldigt tung och sorglig på många olika sätt så har Sarenbrant lyckats få in lite spänning, glädje och drama ändå. Storyn kring utredningen är väldigt tragisk men också väldigt spännande, det är verkligen svårt att lägga ifrån sig boken när man väl har börjat i den. Eftersom man får följa med både i dåtid, nutid och i framtiden så får man ett väldigt brett perspektiv över vad som hänt och händer. Oftast kan det vara lite rörigt för mig, att det är olika tidseror men denna gång tyckte jag bara att det var ett bra upplägg.
I nutid får vi även följa med Gunnars resa från rymning, till möte med sin förra kollega Karim och senare även eventuellt ett möte med Emma. Den delen av boken var också väldigt spännande och välskriven men jag är lite glad över att den delen av handlingen nu är över, då jag tyckte att det blev lite tjatigt och långtråkigt. Därav bara fyra poäng av fem.

Boken är fylld med dramatik, ilska, manipulation, makt och rå ångest som slutar i självmord. För mig dök det upp många olika känslor under tiden som jag läste denna bok, för en som själv har problem med min psykiska ohälsa träffar denna bok (och många andra av Sarenbrant) rakt in i hjärtat och gjorde det svårt för mig att läsa emellanåt. Vilket för mig bara visar hur pass skicklig Sofie Sarenbrant är på att skriva om samhällsproblem som psykisk ohälsa. Sarenbrant är enligt mig en väldigt skicklig författare som verkar kunna skriva om det mesta, men på ett bra och värdigt sätt utan att det blir för konstigt, tillgjort eller överdrivet.

En enda lite negativ tanke som jag hade efter att ha läst ut boken var att jag tyckte att slutet var lite ihop stressat, det kändes som att hela storyn med Gunnar och Emma tog över lite väl mycket och den andra delen av boken stressades fram. Jag vet att jag har upplevt liknande i andra böcker i serien också, jag hade hoppats på att få ett litet djupare avslut. Det kändes lite som att det fattades något i slutet, jag hade velat ha lite mer.. som jag alltid vill när jag läst klart en bok av Sofie Sarenbrant!

Själsfränden av Sofie Sarenbrant är en hemsk och tragisk bok, en bok som återspeglar kampen kring psykisk ohälsa, manipulation, makt och hämnd. En bok som är välskriven med detaljerade karaktärs - och miljöbeskrivningar, där man känner igen de gamla karaktärerna och förvånas av de nya händelserna. En bok som jag starkt rekommenderar alla att läsa, men som alltid läs Emma Sköld serien i kronologisk ordning!

Elisabeth Svensson

2022-06-15

Ge mig mer man vill bara fortsätta läsa, vill inte att det tar slut.....

Stockholm stad lyser med sina sprakande höstfärger, en fantastisk utsikt tills Emmas blick fastnar på Västerbron - en kvinna står och balanserar på fel sida om räcket. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla ner mot en säker död och inte bara kvinnan utan även spädbarnet hon håller i famnen?

Äntligen! Del 10 i serien om Emma Sköld, en bok jag längtat efter. Lika mycket som jag ser fram emot att få läsa en ny spännande story från Sofie så längtar jag lika mycket till att få läsa och återse karaktärerna Nyllet, Emma och de andra, man har ju lärt känna karaktärerna genom alla böcker. Den här boken är precis lika bra som alla andra, den är lättläst, bra driv, tempo och spännande. Jag fångas med redan från första sidan och det blir svårt att släppa boken - en bladvändare. Jag imponeras av Sofies sätt att skriva - Hur är det möjligt att skriva 10 böcker i en serie, och få mig som läsare att bara vilja ha mer? Grymt! Nu hoppas jag på ytterligare en bok och ni som inte läst böckerna om Emma Sköld så rekommenderar jag verkligen att ni gör det.

Monica Bäckelin

2022-06-10

Spännande, intressant och välskriven. En bladvändare, betyg 3,5

Karolina Jonsson

2022-06-08

Jaha, var börjar jag? Jag känner mig nästan löjlig som vill ge ännu en fullpott, men jag inser nu att exakt det här är MIN typ av bok. Jag vet det nu. Ett kriminalfall, en SJUKT spännande början, otroligt älskvärda karaktärer, relationer och även sjuka typer, en spänning som håller mig fast rakt igenom boken och ett slut som frambringar väldigt starka känslor. Det var tur att jag gick upp lite tidigare än vanligt eftersom jag läste de sista 50 sidorna vid frukosten och så fastnålad som jag var fanns det absolut risk till att komma försent till jobbet. Tänk att behöva dra den... Nej förlåt chefen, jag var bara tvungen att läsa ut min bok... Skyll på Sofie!
Känslorna i slutet var nervositet, panik, rädsla och tårarna rann. Första kapitlet blev också känslosamt för mig då jag själv precis kommit ur en depression och ja, jag kan förstå känslan av att vilja lämna livet. Det blev lite som terapi ändå, den här boken. Den kunde inte kommit lägligare, och om jag hade läst den för bara några månader sedan hade jag inte kommit längre än första sidan, det hade varit för smärtsamt. Med det sagt så vill jag belysa vilken skillnad Sofie gör ändå, att genom den fiktiva litteraturen belysa samhällsaktuella ämnen. Hon gjorde skillnad för mig, jag hoppas att den kan göra detsamma för fler.
Och en parantes... omslagen?! Jag vet inte om jag sett något vackrare. Varje omslag överträffar det andra. Just denna är så obeskrivligt vacker. Och med detta hoppas jag nu att om du som läser detta inte har läst något av Sofie än, så gör det! Snälla, du kommer inte ångra dig.

Pia Gummesson

2022-06-07

Spänning som vanligt med bok från Sofie Sarenbrant. Gillar böckerna om Emma Sköld mycket.

2022-05-28

Betyg: 3,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Själsfränden, är den tionde delen i bokserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag har läst dom alla, och tyckt om dom alla. Och inget undantag med den här boken, som jag också tyckte var bra, även om jag kanske tyckte den var snäppet sämre än tidigare böcker. Men lättläst, snabbläst, och spännande var den.