Sjöjungfrun Minna : Den hemliga vännen

Batista, Natalia

Minna lever tillsammans med sina tre systrar i det stora havet. Precis som alla andra sjöjungfrur äter de bara människokött, och varje dag ger sig de tre systrarna ut för att jaga. Men Minna vill inte äta människor, och en dag bestämmer hon sig för att ge sig ut på jakt efter en vän istället. Hon kommer till en liten fiskeby och träffar ett barn som heter Mika. Snart kommer de varandra nära, men när Mikas pappa inte kommer hem efter en fisketur blir Minna rädd att det är hennes systrar som fångat honom. Ska hon berätta för sin nya vän vad hennes familj lever av, och att de kanske står bakom pappans försvinnande? Det är verkligen inte lätt att sluta äta människor. Natalia Batista är en av Sveriges mest etablerade och originella barnserietecknare. Hon har tidigare gett ut serien Mjau! och den hyllade Sword Princess Amaltea, en fantasyserie i en värld med omvända könsroller. Med sin eleganta...

Gullis lästips

2018-08-06

Det som jag verkligen älskade med denna seriebok är de vackra illustrationerna i vattenfärg. Man märker hur mycket tid Natalia Batista har lagt ner på dem genom alla färgrika detaljer och de fina vyerna, vissa av bilderna är som riktiga konstverk. Som den med solnedgången över havet, helt magisk! Bara detta gör boken läsvärda!
Med massor av underbara bilder och en underhållande handlingen gör detta till en serie som är lättläst med texter som är inbäddade på ett snyggt sätt i bilderna, texten finns även i pratbubblor och det jag gillar extra mycket med texten är att de inte är skrivet med versaler som det brukar vara i serieböcker.

Det här är en helt underbar seriebok, med fina detaljer och en berättelse som tar dig ner under havsytan i en underfundig berättelse som är vård sina fem av fem möjliga stjärnor.