Sjöbodsblues

Olsson, Sara H.

Ellen Westman drömmer om att bo vid havet och får låna sin exmans sommarhus i Tradviken. Hon tänker sig ett semesterparadis fullt av liv och rörelse, men verkligheten är något helt annat ett sömnigare kustsamhälle får man leta efter.   Fröken Sverige 1983, Birgitta Lundin, lever numera ett tillbakadraget liv i Tradviken. Dagarna spenderar hon i ensamhet framför datorskärmen i jakt på nya yogafilmer på Youtube.   Unga Tess älskar sin hemort trots allas uppmaningar om att hon borde ta sig ut i världen. Tess parhäst är åttiofemåriga Signe, en tuff tant som gör sitt bästa för att stoppa all exploatering av idyllen. Men när det börjar hända märkliga saker nere vid sjöbodarna i hamnen står duon inför sin största utmaning någonsin.    Sjöbodsblues är en lättsam berättelse om fyra kvinnoöden som vävs samman när den stora världen knackar på i det lilla men charmigt tråkiga...

Hur kan en bok få sluta så där?! När det verkligen började hända grejer så tog den slut. Hur ska jag kunna vänta på del 2 i serien om Tradviken? Hursomhelst, ni förstår att jag hade kunnat fortsätta läsa om det fanns fler sidor. I övrigt så är Sara H.Olsson är en av mina favoritförfattare och jag hade därför förväntat mig samma nivå som hennes tidigare böcker innehåller. Dessvärre lever denna bok inte upp till den nivån. MEN, det känns som att det kommer komma, i uppföljaren. Nu låter det kanske som att denna bok är dålig och det måste jag bestämt dementera, så är inte fallet. Det är bara det att jag hade förväntat mig något annat. Men boken är ändå mysig och man drömmer sig tillbaka till sommarens varma dagar när man läser den. Sen tycker jag att författarinnan är otrolig på att beskriva miljöer och känslor. Man kan se och känna allt så tydligt, och det uppskattar jag när jag läser en feelgood. Men som sagt, snäppet under hennes tidigare böcker, men jag tror verkligen på del 2 och ser ENORMT mycket framemot den.

Pia Gummesson

2019-08-09

Jättebra feelgood bok.Läs den du kommer må bra efteråt

2019-07-10

Sjöbodsblues är den första delen i författarens nya serie om Tradviken. Jag har tidigare läst författarens charmiga serie om Hallavik, det är en serie jag tycker mycket om. Jag gillar den härliga humorn som alltid finns i böckerna! Här får vi stifta bekantskap med fyra kvinnor som alla är ganska olika, men trots det har de en hel del gemensamt. Vi får följa deras trevande och inte helt enkla början till vänskap. Boken är enkel att komma in i och är också otroligt lättläst, jag plöjde hela boken i ett svep på några timmar. Det är underhållande läsning att få följa med till den charmiga lilla byn Tradviken. Tradviken beskrivs med målande beskrivningar och jag kan se badhytterna, stugorna, restaurangen och allt annat tydligt framför mig, det verkar så mysigt där! Dock blir jag inte berörd av historien som jag önskat och jag tycker heller inte att Saras härliga humor och rapphet kommer fram riktigt i denna berättelse. Men det går inte att sticka under stol med att det är trivsam läsning som är perfekt för hängmattan eller solstolen i sommar!

villa-freja.se

2019-06-28

Jag har läst några av H. Olssons tidigare böcker, men den här är helt klart min favorit och inte lika mycket (för att inte säga "inte alls") Romance som tidigare verk. Stort plus! Som bekant föredrar jag feelgood/feelreal framför detaljerade beskrivningar från det mest privata ...

Underhållande, charmig & härlig!

Lollos Bokhörna

2019-06-14

Denna pärla till bok får ni inte missa! ”Sjöbodsblues” av Sara H Olsson är en lättsam och väldigt bra sommarbok! Den passar bra att ha med sig på en ledig sommardag. Handlingen utspelar sig i Tradviken och vi får följa fyra stycken kvinnor vars liv flätas samman i den lilla, men charmigt tråkiga Tradviken!

Jag älskar varje sekund av den här boken, det är feelgood, det är sommar, en bra handling, intressanta människor och ett oväntat slut. Det enda negativa var att boken tog slut för fort. Med sina 251 sidor går det ganska snabbt att läsa!

Sara är skicklig i att beskriva och göra handlingen levande. Det känns nästan som om man är med i själva boken! Jag vill läsa mer om människorna i denna lilla sömniga sommarby! När kommer nästa del?!

2019-05-26

Nja, jag är vare sig imponerad eller övertygad. Eller berörd. Den når inte riktigt upp till ett medelbetyg.