Sjöbodsblues

Olsson, Sara H.

Ellen Westman drömmer om att bo vid havet och får låna sin exmans sommarhus i Tradviken. Hon tänker sig ett semesterparadis fullt av liv och rörelse, men verkligheten är något helt annat - ett sömnigare kustsamhälle får man leta efter.   Fröken Sverige 1983, Birgitta Lundin, lever numera ett tillbakadraget liv i Tradviken. Dagarna spenderar hon i ensamhet framför datorskärmen i jakt på nya yogafilmer på Youtube.   Unga Tess älskar sin hemort trots allas uppmaningar om att hon borde ta sig ut i världen. Tess parhäst är åttiofemåriga Signe, en tuff tant som gör sitt bästa för att stoppa all exploatering av idyllen. Men när det börjar hända märkliga saker nere vid sjöbodarna i hamnen står duon inför sin största utmaning någonsin.    Sjöbodsblues är en lättsam berättelse om fyra kvinnoöden som vävs samman när den stora världen knackar på i det lilla men charmigt tråkiga Tradviken....

Eva Möller

2020-01-04

En sovande västkustpärla i förändring. Det tradiga Tradviken som inte alls var vad Ellen Westman huvudkaraktären i boken förväntade sig när hon fick låna exmakens nyförvärvade stuga. Hon hade införskaffat sig allt från ny bikini till inlindade vinpavor i resväskan för några veckor med sommarflirt, sandstränder och liv och rörelse. Det blev något helt annat. En liten sovande kustby på ytan men även här blåser förändringarnas vindar då byns pamp köpt alla sjöbodar. En berättelse om fyra kvinnor likheter och olikheter som förenas i vad de tycker är bäst för bygden. Jag längtar till del 2. Betyg 5

Bokdjungeln

2019-09-29

Hur kan en bok få sluta så där?! När det verkligen började hända grejer så tog den slut. Hur ska jag kunna vänta på del 2 i serien om Tradviken? Hursomhelst, ni förstår att jag hade kunnat fortsätta läsa om det fanns fler sidor. I övrigt så är Sara H.Olsson är en av mina favoritförfattare och jag hade därför förväntat mig samma nivå som hennes tidigare böcker innehåller. Dessvärre lever denna bok inte upp till den nivån. MEN, det känns som att det kommer komma, i uppföljaren. Nu låter det kanske som att denna bok är dålig och det måste jag bestämt dementera, så är inte fallet. Det är bara det att jag hade förväntat mig något annat. Men boken är ändå mysig och man drömmer sig tillbaka till sommarens varma dagar när man läser den. Sen tycker jag att författarinnan är otrolig på att beskriva miljöer och känslor. Man kan se och känna allt så tydligt, och det uppskattar jag när jag läser en feelgood. Men som sagt, snäppet under hennes tidigare böcker, men jag tror verkligen på del 2 och ser ENORMT mycket framemot den.

Pia Gummesson

2019-08-09

Jättebra feelgood bok.Läs den du kommer må bra efteråt

villa-freja.se

2019-06-28

Jag har läst några av H. Olssons tidigare böcker, men den här är helt klart min favorit och inte lika mycket (för att inte säga "inte alls") Romance som tidigare verk. Stort plus! Som bekant föredrar jag feelgood/feelreal framför detaljerade beskrivningar från det mest privata ...

Underhållande, charmig & härlig!

2019-06-14

Denna pärla till bok får ni inte missa! ”Sjöbodsblues” av Sara H Olsson är en lättsam och väldigt bra sommarbok! Den passar bra att ha med sig på en ledig sommardag. Handlingen utspelar sig i Tradviken och vi får följa fyra stycken kvinnor vars liv flätas samman i den lilla, men charmigt tråkiga Tradviken!

Jag älskar varje sekund av den här boken, det är feelgood, det är sommar, en bra handling, intressanta människor och ett oväntat slut. Det enda negativa var att boken tog slut för fort. Med sina 251 sidor går det ganska snabbt att läsa!

Sara är skicklig i att beskriva och göra handlingen levande. Det känns nästan som om man är med i själva boken! Jag vill läsa mer om människorna i denna lilla sömniga sommarby! När kommer nästa del?!

2019-05-26

Nja, jag är vare sig imponerad eller övertygad. Eller berörd. Den når inte riktigt upp till ett medelbetyg.