Själlös

Carriger, Gail

| 2012

Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö, ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och, värst av allt, halv­italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te? Själlös är den första delen i serien om den själlösa Alexia Tarabotti och utspelar sig i ett alternativt London i slutet av 1800-talet, där vampyrer och varulvar är en del av samhället. Det är en ångande steampunk-roman fylld av spänning, romantik, humor, luftskepp, bläckfiskar och bakelser.

Izabela Horn

Miljöbeskrivning: 3/5
Språk och berättarkonst 3/5

Sanna Carlborg

2016-06-07

En svag trea för denna ytliga och rätt dåligt skrivna bok som dock är lite underhållande och kittlande.

Iris Eriksson

2016-01-09

Härlig avslutning på en bra serie. glad att jag hittade den :)

Jessica Lindh

2014-04-11

Riktigt bra bok! Älskar verkligen Alexia, då hon inte är en typisk vanlig kvinna, utan faktiskt vågar göra saker och ting. Rekommenderar den!

Andrea Bossner

2014-03-05

Fyndig och smart!

Tina Stammel

2014-02-27

Mycket underhållande bok med ämnen jag gillar; steampunk, 1800-tal och övernaturligt. Ett plus för kvicka Alexia!

Therese Lindskog

2013-12-20

Motsvarade väll inte riktigt de förväntningarna jag hade på boken, men det var en bra bok som har rappa och träffsäkra dialoger.
Älskar dock att den kvinnliga huvudrollskaraktären bryter så mot 1800-talets normer av att vara just kvinna :D

Kommer att fortsätta läsa serien

Rebecka Angelin

2013-08-26

Gillade denna skarpt. Läste slut den på en dag!

Pen J

2013-08-23

Jag förstår faktiskt inte hur den här boken kan få så höga betyg. Språket skulle kunna passa i en Harlequin-roman, handlingen är tunn och de flesta karaktärerna är överdrivna och ensidiga.
Huvudkaraktären skulle kunna vara intressant - hon är på flera trevliga sätt okonventionell, och konceptet med hennes själlöshet är lite spännande - men jag får också samma känsla av henne som av den värsta sortens Mary Sue. På det hela taget känns boken som en sämre fanfic: universumet är underutvecklat och används mest för att få ihop två karaktärer som sedan också får sexscener som inte för handlingen framåt på något sätt. Jag hade sett fram emot en ny trilogi att läsa, men jag är inte särskilt nyfiken på fortsättningen.

Malin H

2013-04-27

Yey! Rolig, lagom spännande, het! Gillar alltid böcker där kvinnohuvudperson äter mkt mat, särskilt te.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Ville sluta läsa i början, men fastnade efter ett tag så är glad att jag gav den en chans! Inte riktigt i min smak, men gillar den ändå såpass mycket att jag känner mig lite nyfiken på del 2!

Sofia E

2013-01-04

I början trodde jag att denna bok skulle göra mig besviken, men den blir faktiskt bättre ju längre man läser och upplösningen i slutet är riktigt spännande. Jag gillar hur Carriger blandar in moderna, "oanständiga", beteenden i sin viktorianska Londonmiljö. Vissa formuleringar och metaforer (åtminstone i den svenska översättningen) är så fjantiga att jag skrattade högt många gånger. Jag vet inte om fjantigheten är ett medvetet grepp för att driva med 1800-taltes seder och bruk, men underhållande är de åtminstone, och jag tycker mig känna igen vissa typer av karaktärer från "riktiga" 1800-talsromaner. Något mycket mer än underhållning är det ändå inte, men det blir en stark trea.

2012-11-04

Den här romanen är sannerligen inte själlös. Lästes med ett leende från första till sista sidan. Den driver på ett underbart sätt med olika litterära genrer. Du måste bara träffa vår actionhjältinna Alexia Tarabotti. Låt Dig inte avskräckas av den missledande beskrivningen "ångande steampunkroman".

Gunilla Jönsson

2012-09-10

En kul och underhållande bok. Ska absolut läsa dom två som kommer efter den här.

Anna-klara Akar

2012-08-12

Ha ha ha ha. Man måste nog gilla övernaturliga varelser, Jane Austen och Bridget Jones för att gilla den här. En crazy bagatell som jag garvar åt. Men inget om man vill ösa nåt ned substans i. Lite underhållning helt enkelt.

Ella Stern

2012-07-09

Alldeles, alldeles underbar! Rolig, fantastisk, värdsbäst, otrolig, underbar och spännande är bara några ord som beskriver den här boken. jag älskar den verkligen!

Marianne Skoglund

2012-07-05

Det började segt men tog sig så småningom. Själva plotten kändes mer som en ursäkt för att få tussa ihop kärleksparet än som en helt genomtänkt historia, men det gjorde inte så mycket.

Kan inte påstå hade jag hade höga förväntningar på boken men jag blev positivt överraskad. Steampunk inslagen tyckte jag dock kom i skymundan av alla varulvar och vampyrer. (Sen irriterar jag mig fasligt på att kvinnan på framsidan inte ser ut som Alexia beskrivs i boken)

Linnea Lofjärd

2012-05-29

Grymt bra bok ! Kan vara lite svår att komma in i i början men när man fattar är den både rolig och spännande :)

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

Steampunk, inte en genre jag normalt läser. För att vara helt uppriktig hade jag aldrig hört talas om den innan Gail Carrigers ”Själlös” landade i min brevlåda. Wikipedia sorterar steampunk i science fiction, jag skulle snarare vilja kategorisera ”Själlös” som fantasy. Wikipedia förklarar termen på följande sätt:

”Steampunk, ångpunk, (ordet utvecklat ur cyberpunk) en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, men före andra industriella revolutionen. Steampunk innehåller ofta anakronistisk eller futuristisk teknologi, så som 1800-talets människor kan ha föreställt sig den. Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing. Mikroelektronik och förbränningsmotorer är ovanliga. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidåldrar och historiska miljöer till exempel medeltiden, bronsåldern och antiken.”

Boken utspelar sig bland vampyrer och varulvar i det viktorianska London. Huvudpersonen, den teälskande Alexia Tarabotti är, i motsats till vampyrerna och varulvarna som anses ha ett överskott av själ, själlös. Hon är 25 år, ogift, frispråkig, kurvig och till råga på allt mörk i hyn liksom sin far som var italienare. Alexia umgås gärna med vampyrerna och varulvarna. Genom sin fars kvarlämnade bibliotek har hon lärt sig mer än vad som anses passande för en kvinna i hennes situation och hennes nyfikenhet och frispråkighet försätter henne boken igenom i trassliga situationer.

Det är precis lika skruvat som det låter och jag har svårt att ta den här boken på allvar. Kanske är det heller inte meningen att jag skall göra det. Under hela läsningen maler frågan i mitt huvud; för vem är ”Själlös” skriven och jag undrar om det är en ungdomsbok eller en vuxenbok eller om det helt enkelt bara är en bok skriven för att roa den som läser den, oavsett ålder. För mig tog det nästan halva boken att släppa sargen och förlika mig med det faktum att den handlar om existenser jag inte för en sekund tror på.

Alldeles oavsett är det en bok som framkallar leenden. Den är full av dråpligheter och tidstypiska konventioner mot vilka Alexia gång efter annan bryter. Har du något som helst intresse av fantasy tror jag att du kommer att uppskatta ”Själlös”. Den är rolig, välskriven och lättläst och lite så där roligt spännande och lite romantisk. Allt utspelas i ett tidstypiskt London och tankarna vandrar gärna iväg till engelska kostymfilmer under läsningen.

Eva Holmquist

2012-03-24

Den här boken hittade jag när jag hörde en intervju med författaren i en podcast och sedan hörde henne läsa första kapitlet. Det är härlig steampunk romantik och hon har verkligen lyckats fånga känslan av den victorianska eran samtidigt som det är högt tempo, genomtänkt värld med varulvar och vampyrer, hejdlös rolig och härliga karaktärer.

D

Dan Tilert

2011-05-17

Med det betygssystem jag använder här borde det kanske vara en tvåa, men... den är så skönt fjantig att läsa. En ren bagatell utan några djupare kvaliteter som jag märkte av i alla fall, men - och det är viktigt - en njutbar bagatell som jag blev glad av att läsa.