Själens osaliga längtan

Niffenegger, Audrey

| 2010

När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset - från den trevlige korsordsskaparen med tvångssyndrom som bor ovanför dem till mosterns mystiske älskare som lever i våningen under. Men den som påverkar tvillingarna mest är deras döda moster. Hon tycks varken vilja lämna lägenheten eller flickornas liv i fred En djupt fascinerande berättelse om kärlek och identitet, om hemligheter och systerskap och om en längtan att få leva - också efter döden. "Fascinerar från första stund, romanen är både charmig och makaber. Audrey Niffenegger leker med...

Zack Simone

2016-06-19

Inte alls illa. Tvillingseparation sett från ett udda perspektiv. Dö och återfödas som enda chansen gentemot den kvävande dubbletten. Inte alls lika bra som "tidsresenärens...", men varför jämföra?! Niffenegger var väl tvungen att få ur sig detta tema. Hennes talang gör henne värd att följa....

Johanna Sand

2014-12-18

Älskade den!!! Ska nu läsa Tidsresenärens hustru!

Mollie Möller

2014-03-06

En av dem bättre böckerna jag har läst!
Lämnade ett stort avtryck och tänker på den fortfarande.
spännande och lite kuslig samtidigt.

Lotta Lettenström

2012-12-05

Först visste jag inte om boken var bra eller bara makaber. Men den finns kvar i mina tankar fortfarande. Den var klart annorlunda och berörde livet efter döden. Jag kommer aldrig glömma boken.

Petra Popper

2012-09-13

Rätt så kass bok, långtråkig och totalt orealistisk handling. Känner mig lurad av bokens baksida.

Elisabeth E

2012-09-07

Inte lika bra som "Tidsresenärens Hustru" men klart läsvärd.

Ellenor Larsson

2012-05-23

Mycket bra! Lite annorlunda, med oväntade händelser. Är lite svag för spöken! Gillar personerna i boken och sättet som författaren skriver på.

Jenny Stenberg

2012-05-07

Jag tycker om den. Det var mycket som hände på slutet som jag inte förväntade mig. Tycker den är både fin och tragisk på samma gång. Oväntad och mysig på samma gång. Tiden bara flög iväg medans jag läste den

Eva Pettersson

2012-03-03

Långt ifrån lika bra som "Timetaveller's Wife", men hennes böcker innehåller ju alltid en spännande blandning av jordnära och övernaturligt. Läser gärna mer av henne!

Anna Lindström

2011-11-22

Nej, det här blev bara fånigt. Två tredjedelar in boken var den ganska småtrevlig men sedan barkade det utför med hög fart. Not my cup of tea! Nu har jag läst två av hennes böcker och det får räcka.

Sandra Katby

2011-07-22

Platt och lite tråkig. Ingen direkt handling och ett mindre bättre slut. Nje, inget för mig i allafall.

Miriam T

2011-07-21

[...]Älskar den här boken, den griper tag i en och äntligen har jag hittat en bok som jag sugs in i. Inte en bok som jag kollar hur många sidor det är kvar för att jag vill att den ska ta slut, utan för att jag hoppas att den inte ska det. Det märks att det är en bra bok om det känns som man är med på riktigt, där det känns som att man kliver in i deras värld och är där med dem. Så nu när boken är slut känns det så tomt. [...]

Läs hela min recension på min blogg:

Carina Olsson

2011-07-01

Den här boken är ganska speciell och jag kände mig lite kluven inför vilket betyg jag skulle ge den men beslutade mig till slut för en 4:a. Detta främst för att boken berörde mig och att slutet var annorlunda.
Missa inte denna bok.

Annelie Andersson

2011-06-07

En annorlunda berättelse mot vad jag brukar läsa Jag sträckläste den Missa den inte

Emma Utter

2011-04-02

Oj vilka höga förväntningar jag hade på denna och oj vilket platt fall det blev! Berättelsen tilltalade mig inte alls, karaktärerna var platta och det övernaturliga blev bara för mycket!

2011-03-01

En saga för vuxna. Blev helt uppslukad av denna Fantasy.

Linnea Grönqvist

2011-02-11

Trevlig bok som tyvärr inte nådde upp till mina höga förväntningar. Jag gillade miljöerna men kände aldrig riktigt för någon av karaktärerna, förutom mannen med tvångssyndrom. De andra tyckte jag kändes lite överdrivna och de övernaturliga inslag som jag ändå kunde godta i "Tidsresenärens hustru" känns här alldeles för osannolika för att kunna ta riktigt på allvar. Å andra sidan gav den mig ett par timmars trivsam underhållning och det är väl ändå det som var meningen.

Katarina Lundström

2010-11-16

Niffenegger kan verkligen skriva så att man bara vill fortsätta läsa. Lättsamt språk i en fantastisk historia om kärlek och viljan att vara den man är.

Sara Urger

2010-09-24

Vill ge "Her Fearful Symmetry" en stark trea, tre och en halv :)

Maria Klamas

2010-09-07

Oväntad...
En bok som inte kan kategoriseras in i någon gengre... en bok som inte upphör att förvåna mig... Ömsint skildrade människor, med ett vackert tilltalande språk och oanade vändningar...

Bells .

2010-08-13

En underbar mystisk spökhistoria/familjesaga!
Fascinerande,Spännande och Överraskande!