Sjlakistan

Rosman, Ann

| 2010

I frfattarens andra bok str en liten pojke i centrum. Hans anhriga har vnt honom ryggen, och n vrre hllit honom inlst. Ann Rosmans berttelse handlar om familjeband och samhllssyn och letar sig nda tillbaka till de bohuslnska hxprocesserna. En sensommardag nra Carlstens fstning i Marstrand gr en beskande skolklass en hemsk upptckt. Liket efter en kvinna i medeltida klder och utan huvud ptrffas vid den gamla Offerstenen. Strax drefter fr fru Wilson i sin trdgrd sitt livs chock nr hon fr syn p huvudet, hgst upp p en spalj med rosor och luktrter. Nr Karin Adler vid Gteborgspolisen blir informerad av kollegan Robert njuter hon av sin sista semesterdag. Hon har separerat frn sambon Gran och bor nu ombord p sin bt i Marstrand. Kvinnan vid Offerstenen visar sig ha tillhrt en grupp medeltidslajvare som gnat sig t rollspel vid den avsides belgna Sankt Eriks...

Kerstin Kolm

2022-06-16

Oj, lite fr mycket av allting. Och inte ens spnnande.

Karin Johansson

2019-05-05

Gillar hur hon blandar nutid och dtid till en historia.

2019-04-15

Vlskrivet med trovrdiga och kta karaktrer. Ok spnning men inte mer. Ok str lsning helt enkelt. Stark 2:a

guidegirl

2016-12-21

Mycket bra. Jag lskar Ann Rosmans bcker.

2016-12-10

Nja, det blir lite fr mycket frelsningsaktigt ver det hela, frsteligt eftersom s mycket r hmtat frn gamla skrifter och gammal tro. Spnningen uteblir nstan helt och det kan hr och var bli lite rrigt och trkigt.

2015-03-09

Jag tycker om bcker som blandar dtid med nutid, s det hr passar mig. Skulle ha kunnat bli en 5:a men jag tyckte att handlingen stod still ngonstans p mitten och det drar ner mitt betyg.

Anne Hansson

2015-03-07

Bok nr 2 r precis lika bra som ettan. Och just det hr att pendla mellan d och nu r gripande. Spnnande frn brjan till slutet. Kommer att lsa hennes nsta bcker med

Heln Lundstrm

2014-08-30

Ann Rosman har en fantastisk knsla fr hur hon ska vva samman tv berttelser till en. ven om jag ibland tycker det kan bli frutsgbart s sitter jag nd p strckbnken fr att f reda p alla hur och varfr.

Therese stman

2014-06-19

Denna var riktigt bra och spnnande! Betyg: 4

Denna andra bok av Ann Rosman r lika spnnande som frsta fast nnu mera av bladvndare. Den handlar om samma karaktrer som frsta boken fast dr det blir nnu bttre allteftersom. Du kan heller aldrig riktigt rkna ut hur det hela avlper.

Rekommenderar verkligen!!

2013-09-21

Herregud en sn rrig deckare. Vlskriven. Men nej. Ingenting fr mig! Dessutom r jag inget direkt fan av Mirja Turestedt som upplsare!

annika berg

2013-09-09

S bra, intressant och spnnande. Ville bara lsa mer o mer. Favvofrfattaren just nu. Rekommenderas skarpt.

2013-06-13

Pendlade mellan en tva och en trea men nej tyvrr. Lite fr mycket hokus pokus som inte riktigt passade in i en deckare. Ibland ven lite fr mycket historiska utlggningar. Fr knslan av att frfattaren velat gra lite fr mycket med sin bok. Synd fr hennes frsta var riktigt bra! Den hr blev lite lngskt. Plus fr huvudkaraktrerna och den skna vardagsdialogen.

2013-05-11

Fr nstan ett r sedan lste jag frsta delen om Karin Adler och frutom att persongalleriet var ohyggligt stort och extremt svrt att hlla ordning p s tyckte jag riktigt mycket om boken. Kanske egentligen mest fr miljn (Bohusln) som fick mig att lngta hem, men ocks fr att Rosman helt enkelt r en bra berttare. S varfr har d del tv frblivit stende olst i hyllan? Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/05/sjalakistan-av-ann-rosman.html

Erika Emanuel

2013-04-19

Spnnande och intressant historisk frknippat. Lttlst.

Carina Svensson

2013-04-16

Inte alls lika mnga nya karaktrer att lra knna som i "Fyrmstarens dotter". Dremot mycket mer spnnande och jag ger den en stark fyra! :)

Riktigt spnnande. Och sorglig.

Sussie S

2012-11-01

Ren njutning!

Jenny Jansson

2012-08-26

Vldigt svr att slppa taget om. Bttre n den frsta!

Ullis N

2012-01-17

Ann lyckas kombinera grymhet med gemytlighet p ett riktigt trovrdigt stt. En riktig krypa -upp- i-soffan-bok, men som inte lmnar ngra lngre spr.

Maria Johnson

2012-01-14

Bok nummer tv av Ann Rosman var precis lika bra som den frsta. En vlskriven och spnnande pusseldeckare

Riktigt otck bitvis!

Jessica Nilsson

2011-06-13

Bra bok. Gillar hennes stt att vxla mellan nu och d utan att det blir rrigt. Gillar den hr bttre n hennes frsta.

Rasmusmatte .

2011-05-31

Jag gillade verkligen denna deckare. Okomplicerat skriven utan krussiduller. Lttlst, precis som en bra deckare skall vara

Hannes Took

2011-04-17

Jag gillar hennes stt att bertta parallella historier som mts ngonstans framt slutet, gillade ven det historiska perspektivet och den var spnnande. Tycker den var helt klart bttre n frsta boken!

Maria Eriksson

2011-03-22

Bra story! Mirja r suvern som upplsare!

Linda Bohlin

2010-12-22

Det mrks att Rosman brjat f textflde. Denna bok var underbar och jag strcklste med bvan fr att den skulle ta slut. Bra intriger, gedigen research och fina miljer!

Anna Liljeby

2010-12-05

Spnnande bok med bra historia..

Lotta Svensson

2010-11-19

En deckare med spnning, inlevelse och lrdom. Jag tackar och bugar fr Ann Rosman, fr det trevliga njet jag hade av att lsa hennes bok Sjlakistan.

Frsta boken var bttre men denna var klart godknd

Pia Stendahl

2010-09-09

Det mrks att Ann Rosman r fascinerad av Marrstrand och dess historia. Hon r ordentligt plst infr skrivandet av Sjlarkitan. Det r spnnande att lsa hennes skildringar om hxjakt, trolldom och historia men sjlva deckarhistorien r inte lika spnnande.

Jag tycker intrigen knns vl tillkrnglad och krystad. Att det finns kopplingar mellan ett mord i nutid till hxprocesserna p 1600-talet har jag lite svrt att kpa.

Sprket r lttsamt och det finns ibland en liten humoristisk underton som jag uppskattar.

Jag tror att det kommer att bli med Sjlakistan som det blev med Rosmans frsta bok, Fyrvaktarns dotter, nmligen att ngon mnad efter att jag lst frdigt boken s har jag redan glmt vad den handlade om.

Ann-Lis Engbom

2010-09-07

Ann Rosmans bcker r klart bttre n t.ex. Lckberg bcker. Historiska fakta knns hr genomarbetade medan Lckberg slarvar sig fram.

Eva Bommelin

2010-09-02

En bra bok med historia blandat med fakta och frfattarens egna phitt fr att klara hela historien. Det blir vldigt rrigt nr slutet nrmar sig nstan fr komplicerat. Den r vl ppen fr det gr att frutse vilka som kommer attt bli misstnkta.

2010-08-30

Jag tycker att den hr boken r helt ok. Lste recensionen nedan innan och frvntade mig att en vldigt stor del skulle handla om frskringskassan, men det spret r bara en vldigt liten del som jag tycker ger en bild av det sverige vi har idag. Bttre n Lckbergs senare bcker.

Karin Sder

2010-08-04

En lttlst, spnnande bok utan verraskningar. Rekommenderas.

Marina Larsson

2010-07-26

Lika bra som fregende bok. Spnning, relationer och historia som vvs ihop till underhllande stunder fr lsaren..

Maria Larsson

2010-07-15

Att ta stllning och ge en mental knga till Frskringskassan omnskliga och fyrkantiga beteende av mnniskor r bde befogat och beundransvrt eftersom de frtjnar all tnkbar kritik.
Men nr man gr det i en "spnningsroman" bara fr sakens skull och utan relevans blir det genast bara patetiskt.

Den egentliga intrigen i Ann Rosmans andra bok, "Sjlakistan", borde ha varit att en skolklass hittar en dd kvinnokropp utan huvud i medeltida klder nra en fstning i Marstrand. Drp terfinns ett kvinnohuvud i en trdgrd.
Den rttsmedicinska underskningen visar att den huvudlsa kroppen och det hittade huvudet inte tillhr samma person men att de tv kvinnorna sannolikt varit systrar.

Istllet fr vi flja en person som heter Sara och hennes kamp fr att komma tillbaka efter en lngtidssjukskrivning p grund av utbrndhet och hennes trstlsa strid mot Frskringskassan. Jag tar fr givet att Sara har en betydande roll i gtans lsning under tiden jag lser om henne.
Nr boken r utlst kan jag konstatera att hennes medverkan fr intrigen helt saknar relevans och jag frstr inte riktigt hennes roll alls fr handlingen.
Det r precis som om Rosman petat in Sara i boken fr att visa sitt stllningstagande mot Frskringskassan. Det skulle gra sig bttre i en debattartikel. I en deckare blir det bara skrattretande och snarare r det s att effekten av den inbyggda kritiken fr motsatt effekt.

Jag kallade Rosmans debut, "Fyrmstarens dotter", fr en "Lckberg-ripoff". ven i denna uppfljare har Rosman plankat Lckberg rakt av med de historiska tillbakablickar som blivit Lckbergs signum. Men till skillnad frn Lckberg som fortfarande kan hlla sina lsare p halster och skapa spnning, blir Rosmans frsk att gra detsamma som Kalle Blomkvist fr utbrnda.
Det r som sagt bra att ngon vill fra deras talan men forumet fr det r s fel det kan bli.

ver lag knns "Sjlakistan" vldig amatrmssig. Sprket r banalt och pubertalt, personbeskrivningarna plattare n pannkaka och Rosman fr inte ihop intrigen p slutet (kan bero p att hon lgger s stor vikt p det ovsentliga).

Den hr boken duger inte ens till att vara ett exempel fr vad man inte ska gra i en deckare utan r bara slseri med trd.

Maria Larsson

2010-07-15

En hrt verstruken etta i betyg. Rent bedrvligt dlig.

Elisabeth Karlberg

2010-07-02

Jag njuter av miljerna! ven om story egentligen har en mycket mrk bakgrund tycker jag nd att boken i grunden r positiv. Kanske fylls jag att dessa positiva knslor fr att jag lskar vstkusten s mycket. Vad vet jag? Mitt rd - ls boken.

2010-06-28

Fr ett par mnader sen s lste jag Ann Rosmans debutbok "Fyrmstarens dotter". Jag tyckte att den var mycket bra.

Nu har jag lst den fristende uppfljaren "Sjlakistan". Och den var nnu bttre!

Jag tycker verkligen om Ann Rosmans stt att skriva. Och miljskildringarna frn Marstrand r vldigt fina. Och jag gillar verkligen blandningen av nutid, tillbakablickar, historia, och gammal folktro.

Personportrtten r vldigt bra. Och jag hoppas verkligen att vi fr flja huvudpersonerna i mnga, mnga bcker framver.

Jag rekommenderar verkligen "Sjlakistan". Men ls "Fyrmstarens dotter" frst!

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Karolina Edstrm

2010-06-14

Patricia B

2010-06-08

Klart mycket bttre n hennes frsta bok, en tredje bok kanske blir riktigt bra?!