Six suspects

Swarup, Vikas

| 2008

There's a caste system even in murder. Seven years ago, Vivek 'Vicky' Rai, the playboy son of Cabinet Minister, murdered Ruby Gill at a trendy restaurant in New Delhi simply because she refused to serve him a drink. Now Vicky Rai is dead, killed at his farmhouse at a party he had thrown to celebrate his acquittal. Six guests are discovered with guns in their possession - and each one is equally likely to have pulled the trigger. Who are these six suspects? And what were they doing in the farmhouse that night? In this elaborate mystery, we join Arun Advani, India's best-known investigative journalist, as the lives of these six suspects unravel before our eyes. Ingeniously plotted, "Six Suspects" is the work of a master storyteller.

emmakicki

2018-01-29

En stark trea. Vlskriven och intressant men jag tyckte nstan att den tog slut lite vl fort. Hade gott kunnat vara lite lngre s upplsningen inte hade knts lika abrupt.

Linda Abramsson

2011-07-12

En roman av frfattaren till Slumdog Millionaire. Boken r en vlskriven mordgta berttad p ett humoristiskt stt. Jag tyckte den var seg emellant och lite ytlig. Den beskriver egentligen fruktansvrda saker med ett diskriminerande kastsystem och ett genomkorrumperat samhlle men eftersom det beskrivs p ett humoristsikt stt s r det svrt att ta det p allvar. Om indiska samhllet r s korrumperat som boken beskriver s r det ju fruktansvrt. Jag skulle vilja ge boken 3,5 i betyg och den r absolut lsvrd!

Kristina Simar

2010-08-05

Recension av Vikas Swarups bok De sex misstnkta

Boken r utgiven p Bra Bckers frlag och innehller 431 sidor.

Vikas Swarup r frfattare och diplomat. Han tjnstgr fr nrvarande som Indiens generalkonsul i Osaka-Kobe i Japan. Vikas Swarups hett efterlngtade andra roman har inspirerats av verkliga hndelser och r bde en rafflande bladvndare och en insiktsfull skildring av dagens Indien. Hans fantasifulla och mngfasetterade berttelse kommer att tillfredstlla alla lsare som uppskattade den hyllade debuten Vem vill bli miljardr? (Slumdog Millionarie)

Handling: Fr sju r sedan i Indien mrdade playboyen Vicky Ray bartendern Ruby Gill, nr hon vgrade servera honom en drink. Nu r det s att Vicky Ray r son till provinsen Uttar Pradeshs inrikesminister och han blir friknd fr mordet, troligen fr att han r inrikesministerns son. Mnga mnniskor reagerar starkt mot detta. Det r vanligt att mnniskor i Indien blir friade fr grova brott bara fr att de r rika och har inflytande.

Den 23 mars ska Vicky Ray ha en stor fest fr att fira att han blivit friknd, mnga knda och oknda mnniskor r inbjudna. Vid midnatt blir det pltsligt mrkt och det hrs att ett skott gr av. Nr ljuset tnds igen ligger Vicky Ray skjuten till dds p golvet. Vem har mrdat honom?

Sex stycken personer p festen blir misstnkta eftersom de har vapen p sig och de tas in fr frhr. Lsarna fr flja de sex misstnktas livsden fram till festen och hur deras frhllande r till Vicky Ray. De misstnkta r:
En byrkrat som sger sig ha frvandlats till Mahatma Gandhi.

En amerikansk turist som kommit till Indien fr att gifta sig med en vacker kvinna som han trffat p en ntdejtingsajt.
En stammedlem som r p plats i provinsen fr att hmta en helig sten som blivit stulen frn stammen.
En vacker skdespelare och sexsymbol med en skamlig hemlighet.
En mobiltjuv som drmmer om det stora klippet som ska gra honom rik.
Och till sist en relysten politiker som r beredd att gra vad som helst fr att behlla sin makt.
Vem r mrdaren?

En otroligt bra spnningsroman av frfattaren till Slumdog Millionaire. Man fr flja de sex misstnktas liv innan festen, en efter en och tnka till sjlv vem det kan vara som r mrdaren. Alla har sina skl att mrda Vicky Ray. Spnningen stegras hela tiden, boken r en riktig bladvndare som dessutom r den riktigt bra skriven. Den pminner lite om Mellan attentaten av Aravind Adiga, den handlar ocks om Indien och dr fr man mta olika mnniskor som det gr vldigt bra fr i brjan och sedan slutar det alltid p ett tragiskt stt. Likadant r det med mnniskorna i denna bok. Sjlv lskade jag boken och vill ven ge en eloge till de duktiga versttarna Helena Sjstrand Svenn och Gsta Svenn som gjort ett storartat jobb. En bok man br lsa.

Betyg 5/5 Kristina Simar

Ola Janker

2010-07-30

Slumdog Millionaire-frfattarens andra roman r snyggt berttad, behagligt sprk och ven om det ibland tenderar att bli lite vl sagoaktigt fr stt vsrs en krimstory funkar det. Med en, enligt mallen, knorr p slutet...

Josefine Ejebjrk

2009-11-15

Swarup blir bara bttre och bttre, vem vill bli miljardr var bra, men den hr nog nnu bttre. Ett bra utval av folket i Indien och en trovrdig historia.