Sista vakten

King, Stephen

| 2016

För sju år sedan körde den ökände "Mercedesmördaren" Brady Hartsfield rakt in i en folkmassa. Åtta människor dog och långt fler fick men för livet. Den pensionerade kriminalpolisen Bill Hodges har inte kunnat lägga vansinnesdådet bakom sig, och när han nås av den oroande nyheten att en efter en av de överlevande efter Mercedesmassakern försökt ta sina liv under mystiska omständigheter, inser han att mardrömmen är långt ifrån över. Hodges blir allt mer övertygad om att Brady Hartsfield har ett finger med i spelet i det som börjar likna en självmordsepidemi. Men hur kan det vara möjligt, när Hartsfield som är dömd till psykiatrisk vård, sitter i rullstol och knappt kan prata? Vad döljer sig bakom Mercedesmördarens tomma blick? Sista vakten avslutar Stephen Kings hyllade thrillertrilogi om Bill Hodges och hans ständiga medhjälpare Holly och Jerome. Den första boken i serien, Mr Mercedes, tilldelades...

Henrik Johansson

2019-12-29

Till sist, ett rimligt slut på serien. Men inte mer.

Kjell Ram

2018-09-29

Klart sämst i serien. För mycket och för osannolikt om hur man tar över andra kroppar. De två första delarna i serien är lysande.

Marc Moore

2018-09-24

Tycker King har tappat stinget.
Hans tidigare styrka har varit att kunnat skapa karaktärer som snabbt får djup och som man bryr sig om. I denna serien tycker jag det mest varit sunkiga stereotyper som inte ger mig något.

Jonna

2017-11-04

Den går att läsa men inte alls lika bra som de andra två. Avskyr att den blir åt det övernaturliga hållet. Önskar den skulle fortsatt vara en bra deckare.

Nicklas Björk

2017-07-27

Sista delen i trilogin om Bill Hodges och det är en beroendeframkallande final som King har skrivit ihop. Som Jan Banan skriver så går King tillbaka till sina övernaturliga rötter och jag välkomnar det och ser det som en styrka. I första boken kände jag att mördaren var så genomond att det blev mer av en överdrift än obehagligt. I "Sista vakten" lyckas King att skapa en livsfarlig mördare som väcker obehag. Här är jag rädd för Brady Harsfield. Sammanfattningsvis så är detta en gripande och obehaglig final på en underhållande trilogi.

Jan Banan

2016-12-01

Tyvärr den klart svagaste delen i den annars så förträffliga trilogin om Mr. Mercedes. Jag behöver kunna tro att det jag hör är möjligt för att jag ska kunna tillgodogöra mig en berättelse. Detta är tyvärr i mina öron ren nonsens. Här faller King tillbaka till sina gamla övernaturliga synder och förstör en del av mitt totala intryck.

2016-10-11

Boken Sista vakten är den tredje och avslutande delen i thrillertrilogin om Bill Hodges. Den första boken heter Mr Mercedes och den andra boken heter Den som finner. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Så här skrev jag om den första boken i serien, Mr Mercedes:

?Min absoluta favoritförfattare, sedan fyrtio år tillbaka, gör mig aldrig besviken, oavsett vilken genre han skriver i, och vad böckerna handlar om.

Den här boken, ?Mr Mercedes? klassas som Stephen Kings första renodlade thriller. Och det är en bok som är helt utan skräck och övernaturliga inslag. Utan boken kan väl kallas en thriller, en kriminalroman, eller en roman.

Boken är tydligen den första fristående boken i en planerad trilogi, och det gör mig glad, för då vet jag att jag kommer att få läsa två liknande böcker.

Som alltid när det gäller Stephen Kings böcker, så tycker jag att även om själva storyn alltid är jättebra, så är det ändå inte den största behållningen av böckerna. Utan det är hans språk, och hans sätt att skriva. Och framförallt hans månande om ?den lilla människan? och hans samhällskritik. Med den ?lilla människan? menar jag då till exempel, barn, kvinnor, handikappade, förståndshandikappade, färgade, svarta, invandrare, äldre, arbetslösa, eller andra människor eller grupper som kanske har svårt att hävda sin rätt. Och med samhällskritik så menar jag att han ofta tar upp problem i samhället i sina böcker, som till exempel, arbetslöshet, rasism, och liknande.

Även om det inte är skräck och övernaturligt i den här boken, så är den ändå mycket otäck, eftersom den handlar om en psykopatisk massmördare. Boken är oerhört spännande, och inte alls förutsägbar på något sätt. Det blev vändningar i boken som jag inte alls hade räknat med.

Fyrahundratrettio sidor innehåller boken, och det är ju faktiskt en relativt tunn och kort bok, med Stephen Kings mått mätt. Jag försökte att läsa långsamt, för jag vill att boken skulle räcka länge, men den tog tyvärr slut alldeles för fort.

Och såklart så rekommenderar jag absolut boken. Till alla. Till hängivna Stephen King-fans förstås. Men även till er som kanske inte gillar hans övernaturliga böcker, för den här tror jag ni kommer att tycka om. Och till er som aldrig har läst något av honom, kanske kan börja med den här. Deckarfantaster tror jag också kan gilla den. Ja, jag tror att alla kan tycka om boken. Själv så längtar jag redan efter nästa bok från ?Kungen?!

Här är länkar till mina recensioner av dom fyra senaste böckerna av Stephen King: ?Väckelse?, ?Doktor Sömn?, ?22/11 1963?, och ?Under kupolen?.?

Nu har jag läst ut den tredje och avslutande boken i trilogin, Sista vakten. Och den var precis lika bra som den andra boken, Den som finner. Alla tre böckerna är helt klart värda det högsta betyget, även om den första boken, Mr Mercedes, var något lite bättre än dom två senare böckerna.

Hade gärna läst fler böcker i serien, men det är ju en trilogi, så det lär ju förmodligen inte komma fler böcker om Bill Hodges och hans vänner.

Rekommenderar den här boken. Men man ska absolut läsa hela trilogin från början, annars tror jag inte man har lika stor behållning av boken.

Och jag längtar redan efter nästa bok av min absoluta favoritförfattare.

Ola Janåker

2016-09-09

Svagast i trilogin men ändå läsvärd.