Sista tåget till London

Baserad på den sanna historien om transporterna som räddade tiotusen barn från nazisterna.De två bästa vännerna Stephan och ?ofie njuter av ungdomens gränslösa frihet. Han har siktet inställt på att bli en framgångsrik dramatiker, hon en genialisk matematiker. I 1930-talets Wien tycks de ha lysande framtidsutsikter. Men när Hitler tar makten i Österrike vänds plötsligt deras tillvaro upp och ned. Stephan, med sin judiska bakgrund, ser sina drömmar krossas och lyckas i sista stund fly tillsammans med sin lillebror. ?ofie beslutar sig för att göra allt hon kan för att få ut dem ur landet. Men landsgränserna i Europa stänger en efter en.Till slut finns det bara ett land som välkomnar barnen: Storbritannien. Och det finns bara en kvinna som kan ta dem dit: motståndskämpen Truus Wijsmuller. Kommer hon att hinna sätta Stephan och ?ofie i säkerhet? Eller tvingas de stanna i Österrike...

Stinas_boksida

2020-05-25

Det är 30-talet och Europa är oroligt. Bröderna Stephan och Walter lever ett bra liv i Wien. Men när Hitler tar över makten i Österrike, blir inget längre sig likt.

Truus Wijsmuller är en nederländsk motståndsämpe. Hon kan inte bara se på när oskyldiga barn drabbas. När Storbritanien erbjuder sig att ta emot barn, riskerar Tant Truus sitt liv, flera gånger om, för att hjälpa så många barn hon kan dit.

Stephans, hans bror Walter och Stephans bästa vän Zofie vill komma med tåget innan det är för sent, men det är begränsat med platser, och många vill med. Hur kommer de gå för dem?

Denna bok är baserad på en sann historia, om transporterna som räddade tusentals barn från nazisterna. Det är en stark och mycket gripande berättelse, men även så ledsam. Bara tanken på alla föräldrar som skickade iväg sina barn, och veta att de aldrig får se dem igen, är så fruktansvärt hemskt.
Den berörde mig väldigt mycket.

Bokdjungeln

2020-05-24

Så otroligt bra bok! Det är två parallella berättelser som vävs ihop till en på ett väldigt fint, men också tragiskt sätt. De korta kapitlen är något jag uppskattar och fast boken innehåller nästan 450 sidor så flyter läsandet på och boken känns lagom lång. Historien är väldigt stark och jag blev väldigt emotionell medan jag läste. Författarinnan beskriver livsödena på ett sådant sätt att man verkligen kan känna deras smärta. Detta är en viktigt berättelse och en påminnelse om att aldrig glömma och att alltid stå upp för alla människors lika värde.

2020-05-09

Jag vill absolut rekommendera boken för Dig som är intresserad av hur staden Wien mottog tyskarnas intåg och hur österrikarna då behandlade de judiska invånarna. Kanske de fortfarande förnekar fakta, som de gjorde, när jag var där på 60-talet. Eichmann var där och styrde avhysningen och plundringen av judarna. Hjältinnan i romanen är Truus Wijsmuller, som här skildras något distanserat. Den fiktive Stephan Neuman och hans öde berör mig mest. Berättelsen är möjligen lite överlastad ibland för att få med alla fakta. Jag hade stort nöje av romanen.

Bettan_bokprataren

2020-05-07

En bok jag hade otroligt höga förväntningar. Det är en mycket välskriven och researchen känns ytterst noggrant. Berättelse skildrar andra världskriget på ett mångsidigt och på ett mycket nyanserat sätt vilket inger förtroende för historien.
Till att börja med tyckte jag att boken var spännande och hade ett bra tempo och driv med de korta kapitlen, men efter ett tag tyckte jag att boken nog var lite för detaljerad och omfattande för att hålla mitt fokus uppe.
Kanske jag hade gillat boken mer om den hade varit något kortare då kanske mitt fokus och nyfikenhet vunnit och den fått ett högre betyg.
Visst är handlingen bra och viktig och såväl person- som miljöskildring är utmärkta men som tyvärr inte grep tag i mig fullt ut.
En bok som berör.

villa-freja.se

2020-04-26

En välskriven och gedigen berättelse som skildrar andra världskriget på ett, för mig, nyanserat sätt. Inledningsvis tycker jag att boken är spännande och driven. Kapitlen är förhållandevis korta rakt igenom, vilket är ett stort plus, men efter ett tag börjar jag tycka att boken är lite för omfattande för att hålla hela vägen. Jag tror personligen att den hade vunnit på att bantas ner en smula. Det är en viktig bok att läsa och den berör.