Sista tåget till London

Waite Clayton, Meg

»Romanen griper tag i läsaren och såväl person- som miljöskildring är utmärkt. Sista tåget till London är en roman som lyfter fram den enskilda människans godhet och mod i en tid som tappat all medmänsklighet.« BTJNazisterna är inte mer än högljudda och störande inslag i vardagen för den femtonårige Stephan Neuman och hans bästa vän Zofie-Helene. Men de två ungdomarnas sorglösa tillvaro krossas brutalt när nazisterna tar makten i Österrike år 1938. Det finns dock hopp i mörkret. Den barnlösa Truus Wijsmuller, medlem av den nederländska motståndsrörelsen, riskerar sitt liv genom att smuggla judiska barn till angränsande länder. När Storbritannien erbjuder sig att ta emot barnflyktingar från det tyska riket utkämpar Truus en dramatisk kamp för att få ut judiska barn innan det är för sent. Kommer hon att hinna föra Stephan och ofie i säkerhet? Eller tvingas...

Boken baseras på verkliga händelser och utspelar sig under en orolig tid i Europa på 1930-talet. Nazisterna tar över makten i Österrike 1938 och den barnlösa Truus som är medlem i den Nederländska motståndsrörelsen riskerar sitt liv genom att smuggla barn till närliggande länder.

Jag hade otroligt höga förväntningar på denna bok då jag sett att den fått höga betyg. Boken är skriven från två parallella historier och som vävs ihop på slutet. Jag gillar att läsa böcker som är skrivna på detta sätt - att läsa växelvis om två historier som sedan vävs samman. Men för mig blev denna bok lite rörig och jag hade svårt att hålla koll på vart och vem det var, det blev bättre efter hand och tyvärr så upplevde jag boken som lite utdragen och seg också. Själva grundstoryn är riktigt bra, den är gripande och känslan som mamma att lämna ifrån sig sitt barn i hopp om ett bättre liv och i vetskapen om att dom troligtvis kanske aldrig mer kommer ses, det är väldigt starkt och berörande. Trots att boken bygger på verkliga händelser och starka skildringar så får boken bara godkänt av mig.

Boken var ganska rörig och seg första halvan, men kär historierna vävde ihop sig tog den sig rejält. Det är en viktig berättelse baserad på sanna händelser om barntransporter under andra världskriget, som Truus Wijsmuller dedikerade sitt liv till. Däremot saknar boken lite känsla och är aningen för lång. Den hade kunnat vara mer gripande med tanke på ämnet och den hemska historien.

2020-07-12

Sista tåget till London är baserad på en sann historia, hur man under andra världskriget räddade tusentals barn undan nazisterna.

Det är en berörande berättelse, en gripande och stark historia som är väl värd att läsa. Boken beskriver ett väldigt oroligt Europa under 1930 talet. Nazisterna får mer och mer makt och förföljelsen av judar blir allt större.

Författaren beskriver livsöden på ett väldigt verkligt sätt, det går att ta på deras rädsla och smärta. Att som förälder tvingas skicka iväg sina barn för att rädda dem och veta att du troligtvis aldrig mer kommer att få se dem, det gjorde ont att läsa.

Boken har ett bra tempo och driv, men känns aningen för lång. Men det är en bra bok, om en kvinna som vågade det inte alla vågade, att rädda oskyldiga barn undan kriget och förföljelse!