Sista testamentet

Frey, James

| 2012

Författaren James Frey väckte stor uppmärksamhet med bästsäljarna Tusen små bitar och Min vän Leonard som sålt miljontals världen över. Berättelserna uppgavs vara helt självupplevda vilket skapade stor skandal då det visade sig att de inte riktigt höll sig till sanningen trots allt. Sista testamentet är James Freys tredje bok utgiven i Sverige, och har omtalats som hans mest kontroversiella hittills. Om han förändrade ditt liv, skulle du då börja tro? Ryktet går att Messias är återuppstånden. Att han lever på New Yorks gator där han helar människor och utför mirakel. Ben Zion Avrohom är den anonyme mannen med den trasiga bakgrunden som mirakulöst överlever en fruktansvärd olycka. Och när han vaknar upp ur sin svåra koma verkar han besitta samma överjordiska krafter som Nya testamentet tillskriver Kristus. Vem är Ben Zion? Är Messias återkommen? Ben själv svarar på frågan med orden...

Göran Claesson

2014-03-03

De senaste 2.000 åren har mänskligheten knappast levt i det lyckorike som Messias skulle införa, så ur den aspekten uppfyllde inte Kristus de profetior som finns. Men om den "riktige" Messias kom idag, skulle vi då känna igen honom?
En minst sagt kontroversiell bild tecknar James Frey i “Sista testamentet”.

Ben är av judisk börd, och de "tecken" på en blivande Messias som fanns vid hans födsel brydde sig hans pappa inte om utan körde ut honom från hemmet när han var ung.
När man möter Ben i början av boken är han vekligen på dekis - bor sunkigt, super sig redlös på porrklubb när han har pengar, ingen vet vem han egentligen är.

En olycka, som Ben mirakulöst överlever, förvandlar honom och de epileptiska anfall som följer ger honom gudomlig kontakt och han blir en frälsare för de människor som nu kommer att möta honom.

I Sista testamentet berättar dessa människor om Ben, och hur deras liv för alltid förändrades efter dessa möten. Det är en fascinerande läsning. FBI-agent, gängledare, ultrareligiös kristen, prostituerad, rabbin, snabbkassörska... varje person får var sitt kapitel då han/hon berättar och kapitlen blir då väldigt olika beroende på vem som har ordet. Även detta gör boken läsvärd - olikheterna gör att den inte fastnar i en viss stil.

Vad är då Bens budskap då han vandrar omkring i New York och hur slutar det? Läs "Sista testametet" för att få svaret.

2013-11-08

gillar synen på kärlek och hur vi bör leva våra liv. känns fräscht från en amerikansk författare. har dock inte så mycket till övers för hela jesus-grejen. budskapet viktigare än berättelsen.

Tina Norman

2013-06-05

Åh, vad jag tycker om den här boken! Detta är en bok som jag skulle vilja att den trycktes upp i massexemplar och delades ut så att alla kan läsa, tänka och ta del av innehållet. "Sista testamentet" är en väldigt smart skriven bok och jag hoppas och tror att den faktiskt, inte bara blir en intressant läsupplevelse utan att dess innehåll uppmanar läsaren till självrannsakan och reflektion för alla och envar oavsett färg och form. Helt klart en bok som utmanar alla världsreligioner. Väldigt modigt gjort av James Frey.

J LJ

2013-01-10

Klarade bara av att läsa några sidor tyvärr, men jag var tvungen att lägga ned den. Språket är under all kritik, sen om det är dåligt översatt eller författaren själv (mer troligt) som valt att skriva på det sättet vet jag inte, men att behöva läsa "han" istället för "honom" och "och" istället för "att" grejade jag bara inte. En mening som "Jag träffade han sen gick vi för och äta" förstör hela läsupplevelsen och passar bättre i en tolvårings uppsats än i en tryckt bok.

marre marre

2012-06-21

Boken är skrivet som ett sista testamente till Bibeln. Huvudpersonen Ben berättas genom olika personer som möter honom, precis som i Bibeln. Kapitlen är namngivna efter de personer som berättar också det gemensamt med Bibeln. Men tron vänds upp och ner, Bibeln förkastas och religioner ifrågasätts.

Jag förstår att denna bok ledde till uppståndelse i USA då den förespråkar kärlek mellan alla människor utan barriärer, alla älskar varandra oavsett kön eller tillhörighet. Alla får ha sex med varandra. Kärleksbudkspet i boken är det centrala.

I Sverige kommer den nog inte få lika stor uppmärksamhet men den har ett spännande ämne som är intressant att diskutera.