Sista kulan sparar jag åt grannen

| 2008

Sista kulan sparar jag åt grannen

Josefine Malmer

2021-08-24

Ett tag sean jag läste den men den sitter kvar. Kommer ihåg att jag sträckläste den. Bok som väcker känslor och tankar. Rekommenderar!

Sevgi Akalin

2019-05-15

ingen bra handling. Skildring av Bosnien kriget som var en brutal period där människor dog kvinnor blev våldtagna men det verkar som om författaren har haft det mycket bra hon rör sig fritt mellan gränser förflyttas från ena stället till andra.

Kitty W

2017-08-13

Länge sen jag läste den men berättelsen hänger sig kvar och jag vill läsa den igen. Gav mig viss förståelse för varför det fortfarande är konflikter . Mycket starka känslor och mycket bra skrivet!

Charlotta CG

2017-02-16

Undrade lite över taggtråden hos Migrationsverket i slutet för någon sådan har jag aldrig sett men vilken i övrigt fantastiskt bra bok om mödrars styrka, gubbars krig och den allmänna förvirringen i länder med blandad befolkning och dramatisk historia. Skönlitterärt men ändå så lärorikt.

Susanna Svanberg

2013-10-09

Otroligt intessant och bra skrivet. Vilket bisarr historia! Rekommenderar den varmt.

Har kanske haft svårt att förstå kriget på balkan - hur jugoslaverna blev serber, kroater, bosnier, katoliker, muslimer - genom den här boken klarnar det mesta. Som läsare kommer man oerhört nära, känner att man är på plats där allt det hemska händer, som egentligen är omöjligt att förstå. Alla borde läsa boken - alla som känner någon som flytt detta krig ska ovillkorligen läsa boken!

Ingrid Herrström

2011-10-04

Mycket gripande, man känner att detta är äkta.

Ingrid Herrström

2011-10-04

Mycket gripande, man känner att detta är äkta.

Elias Chougui

2011-08-04

Hon skildrar kriget fruktansvärt klart och ibland under boken finner jag mig hukande under bord med henne bredvid mig. Hon ger hatet flera ansikten. Beroende vart på balkan man var under boken så bytte jag sida. När hon var i Bosnien H så var jag emot serberna och när hon sedan åkte till Serbien så var jag emot bosnier och kroater.
Jag erkänner att jag kan farligt lite om krigen nere på balkan, men det här har öppnat ögonen för mig på flera fronter i världen.

Å

Åsa Leanderson

2011-07-10

En mycket träffsäker bok som går rakt in i hjärtat. Man vet inte ibland vems tårar man torkar hennes eller dina egna. För det finns igen bok som känns som du är en krigsfilm men detta är ingen film! Detta är vardagen i en dels liv tyvärr.

Mylar .

2010-09-12

Mycket intressant och uppväckande bok som ger en bredare och mer mänsklig bild av ett krig. Språket är sparsamt och känsloväckande. Historien är spännande men blir mot slutet händer allting väldigt snabbt och det känns lite väl tillrättalagt.

lotten zandzel

2010-07-17

En bra och läsvärd bok om kriget på Balkan och om vad krig gör med människor.

Janita sundblad

2010-04-06

otrolig gripande bok , kunde knappt läsa i bland av spänning och upprördhet , hemskt vad en del människor får gå i genom och klara av

inger ericsson

2010-03-03

Ville läsa om Balkan efter semesterresa till Kroatien och bussutflykt till Sarajevo och Mostar, blev tipsad av vår fantastiske och påläste guide.

2010-02-25

Mycket intressant och angelägen läsning om vad som hände på Balkan för inte så länge sedan. Och historien kommer att upprepa sig om och om igen. En lättläst och gripande reportagebok. Inte så mycket skönlitteratur att tala om.

Eva Fresk

2009-12-28

Det här är årets bästa bok.Vilket språk!

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Vad gör kriget med männiksor och hur kan grannar som har levt med varandra i åratal bli fiender?

Lotta Blomkvist

2009-12-09

Den var egentlgen intressant, men ganska seg.

Elisabeth Khysing

2009-11-22

Jag tycker att innehållet var lätt att relatera till då jag på något sätt känner någon eller var på plats i norra Italien i samband med att oroligheterna trappades upp och flygplatserna i norra Italien blev nästan stängda pga att de skulle användas av amerikanska soldater (som dessutom bodde på vårt hotell under resan plötsligt). Jag förstår att folk kan ha svårt att tycka att berättarpersonens sätt att tycka att hon stod utanför dumheterna eller var klokare än övriga i fd Jugoslavien var ok. Själv tycker jag att det speglar hur jag tänker, varför skulle en sorts folk vara bättre än någon annan? Det visade sig ju också i boken att hon hörde de olika folkslagen säga samma argument för att fortsätta kämpa för sitt folk. Boken var bra och tänkvärd men har lite enkelt språk även om det ibland klämdes som att väl många beskrivande ord klämdes in i en mening, speciellt i början. Läsvärd och intressant!

Merja A

2009-11-07

Sträckläste två tredjedelar av denna otroligt engagerande roman. Kunde bara inte släppa den innan jag fått veta hur det gick för huvudpersonerna.

harriet karlsson

2009-11-05

Fängslande

A-C Hanqvist

2009-09-13

Blir på något sätt besviken över att jag inte tyckte den här boken var bättre. Men det räcker inte med att ämnet är angeläget. Jag får ingen känsla för personerna eller miljöerna. Ibland känns det bara som hon rabblar upp en massa händelser och far fram och tillbaka. Vill man få inblick i det forna Jugoslavien och kriget rekommenderar jag Slavenka Draculic böcker.

Samuel Karlsson

2009-08-09

En bok alla borde läsa.

Magnus Hoem

2009-07-22

Intressant historia som jag dock upplever som måtligt välberättad.

Annika B

2009-06-12

En annan bok som också beskriver alla som offer för kriget är den fantastiska "Molnfri bombnatt" av Wibeke Olsson

Annika B

2009-06-12

Har just avslutat boken. Fantastisk läsupplevelse. Hur kunde vi se allt på Tv, så nära och ändå låta 2:a världskrigets fasor upprepas? En bok som öppnar ögonen för hur nära hatet ligger. en uppmaning till humanism där alla är lika mycket värda oavsett etniskt ursprung. En varm bok där även den svåra moderskärleken skildras. Alla bör läsa denna bok!

Samuel Karlsson

2009-04-27

För alla oss som växte upp med bilderna på skottlossningen på Sarajevos gator är den här boken ett måste. Den bjuder på en historeskrivning som känns så mänsklig och äkta utan pekpinnar. I min värld var det muslimerna som var offer och serberna bovarna. Boken ger lite nya perspektiv. Alla var offer. Intressant med kopplingarna bakåt i historien. Jag hade svårt att släppa boken.

David Andersson

2009-03-11

Om man som svensk lite slarvigt och fördömande någon gång har tänkt "varför bråkar de så mycket" och "hur kan man döda sin granne som de gör där nere", får man i denna bok en väldigt god förklaring av hur situationen uppkom, hur politikerna eldar på och folk tvingas ta ställning och välja sida.