Sista jouren

Wahlberg, Karin

| 2007

Extra MP3-CD medföljer. Lyssna och förundras när Torsten Wahlund läser. När Veronika Lundborg-Westman cyklar till arbetet en vanlig torsdagsmorgon i mars kan hon knappast ana vad som väntar henne. Vårsolen tittar fram, det finns hopp om ljusare tider. Men när hon kliver in i sjukhusets omklädningsrum förändras allt i ett slag. I personalduschen hittar hon kirurgen Maria Kaahn nedhasad i obekväm ställning mot den blöta kakelväggen. Med van klinisk blick konstaterar Veronika att hennes kollega är död. Den ansträngda situationen på sjukhuset, med stress, personalbrist och nedskärningar, förbättras knappast av den tragedi som inträffat. En obehaglig, tryckt stämning breder ut sig och snart börjar spekulationerna att ta fart. Var det en olycka eller rentav ett mord? Och vem hade i så fall önskat livet ur Maria? Kriminalkommissarie Claes Claesson börjar förhöra personer i Maria Kaahns...

En bra deckare, tycker allt jag läst av henne är bra. Gillar karaktärerna. Bra och trovärdig beskrivning av arbetssituationen inom vården, märks att författaren själv är sjukvårdspersonal.

2022-07-01

Seg att ta sig igenom. Har tyckt bättre om senare delar i serien.

Therese

2021-07-17

Första boken i en serie. Väldigt spännande och inte alltför många personer att hålla koll på. Välskrivet med bra upplägg. Kul med en spänningsroman som utspelar sig både i sjukhusmiljö och polismiljö (även om allt kanske inte känns helt verklighetstroget, men funkar för att göra berättelsen spännande).

Nääää tyvärr dålig början på en serie 🙄😩

Anna Jensen

2016-03-29

Var länge sedan jag läste denna, men har för mig att den borde ha fått en trea. Välskriven, men mer roman än spänning.

Anne Hansson

2015-03-07

Efter att ha läst författarens tredje bok var jag intresserad av hitta fler med henne, på en bokrea hittade jag flera stycken av hennes verk, inhandlade och började läsa. En bra bok med mycket läsvänligt material, och bra att veta om personernqa i boken, då får man än bättre överblick vad som händer. Kändes lite som man själv hade löst gåtan innan boken var läst, men annars bra.

2013-12-28

Det har säkert inte undgått någon att jag har en förkärlek till svenska deckare och även om jag kanske inte gillar första boken jag läser så måste jag läsa minst en till. Speciellt om jag råkar hamna längre in i en serie vid första försöket. Så var det även för Karin Wahlberg, vars Tröstaren jag läste för en del år sedan. Och nu har jag alltså läst första boken i serien. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/12/sista-jouren-av-karin-wahlberg.html

Sofie Jansson

2013-02-21

En bra bok.

Carina Svensson

2012-04-24

Helt ok bok. Lättläst och lite förutsägbar. Tänker läsa hela serien.

Kitty Cat

2011-12-11

Lite seg i handlingen och inte speciellt spännande. Glömde stundtals att det var en deckare jag läste

Kamali 

2011-10-12

Mer förutsägbar än så här kan en deckare knappast bli.

Petra Hansson

2011-09-26

Helt ok, hoppas mer på del 2. Sjukhusmiljön tilltalar mig inte alls. Hatar sjukhus.

Pernilla Ohlsson

2011-08-17

Riktigt bra sjukhusdeckare! Ser med glädje fram emot att läsa alla andra böcker hon skrivit.

Josefine Ejebjörk

2011-08-13

Bra spännande bok, blev riktigt bra som ljudbok.

2010-07-28

Jag tycker inte så mycket om Torsten Wahlund som uppläsare. Tror att det förstörde boken för mig.

Karin Karlsson

2009-07-10