Sista gången jag såg dig

Constantine, Liv

Psykologisk thriller som sticker ut i mängden! Kate English har allt. Men ett sms förvandlar hennes lyxiga tillvaro till ett helvete Kate Englishs mamma har hittats brutalt mördad i sitt hem i en skyddad och välbärgad förort till Baltimore. Utom sig av sorg får hon oväntat stöd av sin gamla barndomsvän, Blaire Barrington, som efter många års tystnad dyker upp på begravningen. Kort därefter får Kate ett anonymt hot-sms och genast förvandlas sorgen till ren skräck. Sms:en fortsätter att komma, alltmer makabra och hotfulla. Trots att polisen arbetar febrilt med fallet verkar de inte komma någonvart, så Blaire bestämmer sig för att påbörja en egen utredning. Allteftersom hon gräver djupare och pratar med Kates grannar, vänner och bekanta förstår hon att allt inte är som det ska i överklassen. Otrohet, lögner och svek kommer obönhörligt upp till ytan och Blaire fortsätter envist...

2021-02-16

Absolut inte i klass med "Den sista mrs Parrish" som jag läste före, tur att jag var förberedd på det utifrån kommentarerna nedan. Den hade inte alls samma driv och finess, blev snarare lite uttråkad emellanåt.

Linda Vanil

2020-06-06

Lättläst och roande.

Liv Constantine är en pseudonym för två systrar och det här var det första jag läst av dem. Efter att läst baksidestexten hade jag höga förväntningar på boken då den verkligen lockade mig att vilja läsa den. Boken var lättläst med ett enkelt språk och med en story som innehåller familjeintriger, lögner, svek och mord. Stundtals tyckte jag boken var spännande men jag saknar drivet i boken och jag tycker inte att den riktigt tog någon fart för att bli en bladvändare och psykologisk thriller, så för mig hade den behövt lite mer för att lyfta och bli riktigt spännande.

Jennifer Johansson

2020-01-24

Tack till HarperCollins Nordic för recex!

Sista gången jag såg dig handlar om Kate English, vars mamma hittas brutalt mördad i sitt hem. Tillbaka i staden är även den barndomsvän Blaire, som lägligt kommer tillbaka just i den stund där Kate behöver henne som mest - och som alltid har velat sära på Kate och hennes man Simon, eftersom hon inte tycker att de är bra för varandra. Kort efter begravningen av Kates mamma får Kate ett anonymt hot-sms. Det som enbart skulle vara en sorgeperiod för Kate blir nu en livs levande mardröm.

Jag var totalt fast i den här boken, från första sida till sista. Det var spännande, intrigerna var många och tvisterna dubbelt så många. Jag hade min föraningar om vem det kunde vara, men var så fel ut så det var skrattretande. Det är mycket familjeintriger, svek och hjärtesorg som blommar i den här boken. Det skaver i mitt hjärta med karaktärerna. Och när hot-smsen börjar komma på riktigt och bli en vardag, märker även jag att mitt hjärta rusar för vad som är på gång. Verkligen en riktig bladvändare och spännande thriller!

Jag gillar även hur mörk och brutal boken blir, och att författarna inte försöker dölja något bakom fina beskrivningar. Utan det är rått och ärligt boken igenom. Jag gillar även hur författarna behandlar psykiskt ohälsa i den här boken, och att det är som en del av många personers vardag.

Jag kommer absolut läsa mer böcker från denna författarduo. En riktigt stark fyra till boken!

Anna Hallqvist

2019-12-09

Efter "Den sista Mrs Parrish" var så klart förväntningarna skyhöga, men tyvärr når inte Sista gången jag såg dig upp till dem. Karaktärerna griper inte tag i mig och berättelsen känns inte riktigt trovärdig. Den bjuder inte på spänning från första till sista sidan, men när det väl har börjat rulla igång mot slutet var den ändå svår att lägga ifrån sig och det finns en och annan twist!

Evasbokhylla

2019-12-05

3 minus. En stundvis spännande psykologisk thriller. Den var lite seg men tog sig på slutet.

2019-11-29

Besviken. Den har ingenting av spänningen och vändningarna i Mrs Parrish, som var strålande. En mycket hysterisk kvinna, inkompetenta poliser och en äkta man jag själv skulle kunna skjuta. Att man sedan klurar ut vem som gör allt väldigt, väldigt fort gör ju inte saken bättre.