Sista färjan från Ystad

Alfredsson, Karin

Mannen och kvinnan har kört i ilfart genom Sverige. De sladdar upp på färjan i Ystad, sista avgången mot kontinenten. De parkerar sin Mercedes på bildäck och kvinnan går en sväng runt caben. När hon kommer tillbaka har F:et på bilens registreringsskylt blivit ett E. De är redo för Europa. Samtidigt väntar en fyraårig pojke på sin födelsedagspresent hemma i Vällingby.En svårt sjuk kvinna i Solna läser ett mejl från en sommarstugemäklare. Hon måste nog sälja sitt älskade torp, trots allt.En professor i Bromma ser fram emot en romantisk hotellhelg med sin älskare.En lantbrukare i Uppland provar en alldeles för dyr kavaj och väntar på sms från en förbjuden kärlek.I Stockholm steker en polis, ovetande om situationen, pannkakor till sina barnbarn och ser fram emot pensionen. Snart kommer hon att hamna i en brottsutredning som inte liknar något hon tidigare varit med om.KARIN...

Väldigt lätt att sugas in i. Karaktärerna kändes verkliga. Jag kunde inte sluta läsa utan sträckläste den till långt in på småtimmarna. Perfekt bok i soffan med ett glas vin en fredagkväll.

Karolin L

2020-02-12

Jag läste denna under julledigheten, det var en perfekt bok till det. Den är oerhört lättläst men samtidigt inte löjlig utan bitvis riktigt spännande. Det är ju ett aktuellt samhällsproblem som beskrivs och även om det blir lite väl tillspetsat ibland så tycker jag att storyn håller.

Anne Hansson

2020-02-07

Verkligen en ny upplevelse, en bok utan mord, även om den var lite trög och vimsig, många personer att komma ihåg, så kunde jag inte lägga den ifrån mig. I vissa kapitel satt jag nästan och skratta för mig själv, och dom var bra, korta och konsipta. En ny författare för mig men kommer nog att prova någon annan bok av henne också.

Eva Pettersson

2019-11-15

Sista färjan från Ystad är en helt okej bok, men jag måste erkänna att jag blev lite besviken på den. Mest för att jag har läst och älskat i princip allt som Karin Alfredsson skrivit tidigare, och därmed hade väldigt högt ställda förväntningar även på denna bok.

Boken handlar om syskonen Therese och Stefan Blom, som finansierar sitt liv i lyx och flärd genom att lura och bedra intet ont anande adelsmän, småbarnsmammor och lägenhetsköpare, som säljer allt de äger och har, och satsar sina sista sparpengar på drömmar och löften om ett bättre liv. Vi får dels följa syskonens flykt genom Europa, dels de kvarlämnade, bedragna människorna i Sverige, samt polisens jakt på de båda brottslingarna.

Jag tycker att boken var lite rörig i början, där varje kapitel introducerade en ny person, vilket gjorde att jag ibland blandade ihop olika karaktärer och skeenden. En annan sak som drar ner betyget på boken är att jag inte riktigt kände med någon av karaktärerna, vare sig bedragarna eller de bedragna. Boken var ganska kort, vilket endast gav utrymme för ytliga beskrivningar av de olika personernas tankar och känslor. Jag tror att boken hade fått mer liv om man hade fått följa färre personer, men istället fått lära känna dessa karaktärer lite djupare.

Evasbokhylla

2019-11-09

En bok med många karaktärer och lite svårt att hålla isär till en början. En bok som har korta kapitel, bra tempo, är lättläst och spännande.

Jan Banan

2019-10-02

Denna var alldeles för simpel, ingenting som imponerade på mig. Jag har redan glömt dem.

Lite för enkel, osannolik och ytlig för min smak. Ganska stereotyp och fördomsfull också. Lättläst dock absolut.

villa-freja.se

2019-05-19

En välskriven, spännande och driven kriminalroman som handlar om bedragare. Jag läser med stor behållning.

Underhållande, spännande & stark!

Sara Höglund

2019-05-01