Sista färjan från Ystad

Alfredsson, Karin

Mannen och kvinnan har kört i ilfart genom Sverige. De sladdar upp på färjan i Ystad, sista avgången mot kontinenten. De parkerar sin Mercedes på bildäck och kvinnan går en sväng runt caben. När hon kommer tillbaka har F:et på bilens registreringsskylt blivit ett E. De är redo för Europa.Samtidigt väntar en fyraårig pojke på sin födelsedagspresent hemma i Vällingby.En svårt sjuk kvinna i Solna läser ett mejl från en sommarstugemäklare. Hon måste nog sälja sitt älskade torp, ändå.En professor i Bromma ser fram emot en romantisk hotellhelg med sin älskare.En lantbrukare i Uppland provar en alldeles för dyr ny kavaj och väntar på sms från en förbjuden kärlek.I Stockholm steker en polis, ovetande om situationen, pannkakor till sina barnbarn och ser fram emot pensionen. Snart kommer hon att hamna i en brottsutredning som inte liknar något hon tidigare varit med om.

En välskriven, spännande och driven kriminalroman som handlar om bedragare. Jag läser med stor behållning.

Sista färjan från Ystad är en bok som verkligen känns högaktuell idag. Nästan dagligen läser vi i tidningen och ser på nyheterna om bedrägerier mot äldre. Syskonen Stefan och Therese livnär sig på att lura människor, bland annat med att hyra ut lägenheter som inte finns och att sälja exklusiva mediciner till äldre personer. Författaren lyckas fånga både dessa bedrägerier och syskonens utstuderade fulspel väldigt bra. Av en slump började jag lyssna på boken på Storytel fast jag egentligen hade den fysiska boken i bokhyllan. Jag drogs in i boken direkt tack vare Katarina Ewerlöfs fantastiska uppläsning och en intressant inledning på boken. Boken är otroligt snabb- och lättläst och plötsligt är den slut. Det är en bok som är helt okej förströelse för stunden, den är trevlig att höra/läsa men den lämnar inte så mycket efter sig när boken är utläst. Men det är skönt att läsa såna böcker ibland!

Underhållande, spännande & stark!

Helt okej 📚 tycker ja🤗