Sista brevet till Sverige

Moberg, Vilhelm

| 1995

CD-bok Uppläsare: Per Sjöstrand Del 4 i serien inledd med Utvandrarna. Karl Oskar, numera Charles O. Nelson, är gammal och sjuk. Kristina dör och en ny generation, som i språk och tänkesätt skurit av banden med Sverige, tar vid. Karl Oskar vandrar i tankarna till barndomen. Att rota sig i det nya landet har varit mödosamt. Men då det ryktades om nödår i Sverige, kunde han sända ett lass vete till släkten samt dollarsedlar i breven hem.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Björn Öijer

2020-12-02

Denna underbara klassiker, mästerverket som avslutar Vilhelm Mobergs romantrilogi om våra första utvandrares slitsamma nybyggarliv i Nordamerika. Kristinas längtan efter en evig tillvaro i frid efter döden. Karl Oskars vägran att underkasta sig en orättvis Gud. Imponerad av Mobergs förmåga att göra såväl manfolk som kvinnor trovärdiga i deras innersta tankar och meningsutbyten. Att han skildrar de fördrivna siouxindianernas blodiga uppror med respekt och förståelse är också en styrka. Till och med svärmarna av likflugor över de dräpta landsmännen bidrar till den sorgesång som är bokens tema. Sången om vårt strävsamma och bräckliga liv på jorden.

Ulrica jonsson

2019-08-08

Nettan Holmér

2016-08-26

Har nu läst om hela serien, minst tjugo år sedan sist. Jag läser dem på ett helt annat sätt nu har har större behållning av dem.

Hela utvandrarsviten är otroligt bra och ger perspektiv och förståelse samtidigt som det känns som man lär sig en del. Mycket bra personskildringar.

Sara Frimodig

2015-01-28

Inte lika bra som de tre första delarna, men ändå väldigt bra! Intressant att läsa om inbördeskriget och indianupproret. Överlag en fantastisk bokserie!

Mylar .

2015-01-10

Denna sista del är en ovärdig avslutning på vad som borde stannat vid den ursprungliga tanken om en trilogi. Det här känns mest som en vandring mot ett eländigt slut.

Helena R

2015-01-03

Sista delen i en tetralogi som har bjudit mig en stor läsupplevelse. Hur ska jag kunna toppa den? Jag gillar att skönlitterärt läsa om historia och intressant i denna bok var inbördeskriget och indianupproret. Givetvis även intressant att få se hur det går för familjen och hur banden till det förgångna krymper med generationsväxlingen, samtidigt som frågorna ställs om det var bättre förr.

Tony Lundén

2014-11-08

Det var kanske inte den bästa boken utav de fyra i serien men ändå ett värdigt avslut på Mobergs underbara Utandrar-epos! Ser fram emot att läsa dessa böcker igen om så där 30 år.

Kristina Norin

2014-09-19

Jag tycker som andra läsare att historien tappar en hel del fart i denna sista del. Nöjet att läsa om denna torparfamilj och deras vedermödor var som bortblåst.

Sanna Carlborg

2014-09-12

Jag tycker att det räcker att läsa Utvandrarna om jag ska vara ärlig. Den sista boken tillför inte så mycket, utan är mest sorglig. Varning för ett kasst förord i den nyaste pocketutgåvan!

Helena Almqvist

2012-12-05

En otrolig svensk historieskatt klassiker som har allt och kan stå sig i tiderna

Matilda Krig

2011-10-24

Fantastisk serie. Är jätteglad att jag läst den. Sista boken var kanske inte värd en femma ensam, men sammantagen med hela serien lätt en femma.

Conny J

2011-04-10

Den i särklass bästa serie böcker jag läst. Alla borde läsa dessa böcker!

Ulrica Sandell

2011-04-06

Bästa bok jag läst. Alla tre.

Pia Kask

2009-06-25

Som rasken men eländigare. och lite svårare att greppa, men läsvärd naturligtvis.

När man blir gammal längtar man tillbaka till ursprunget

Magnus Falkman

2009-05-05

Utvandrarna, invandrarna och nybyggarna fick alla högsta betyg. Hade det inte varit för det fantasilösa indiankriget så hade även denna bok fått högsta betyg.