Sista brevet från din älskade

Moyes, Jojo

| 2014

Av författaren till Livet efter dig över 100 000 ex sålda! London 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där, inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man. Många år senare, 2003, hittar journalisten Ellie samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon blir besatt av historien bakom, och hoppas att den ska kunna återuppliva hennes haltande karriär. Om dessa två älskande fick ett lyckligt slut, kanske hon också kan bringa reda i sitt eget komplicerade kärleksliv? Ellies sökande kommer att skriva om historien och hjälpa henne att inse sanningen om sin egen, moderna romans.

Karaktärerna gör så frustrerande val hela tiden jag blir gaaaaleeeeen. Kände också cirka 0 sympati eller engagemang för Ellie som jag tyckte var en bortskämd karaktär helt utan driv. Ville typ inte att hon skulle få sin kille i slutet... Hehe. Nej men helt okej underhållning, men inte en bok jag kommer minnas eller bär med mig som något speciellt. Jag grät inte och jag applåderade inte, utan det var något mer slätstruket à la mellanmjölk över hela historien. Ibland är dock mellanmjölk rätt nice. Perfekt också att boken tog slut idag, det var sista dagen på min prenumeration av Bookbeat (jag lyssnade på den som ljudbok). WIN!

Sara AK

2017-07-09

Hade inte direkt några förväntningar men blev positivt överraskad. En gripande berättelse. Ibland var det dock svårt att veta vilken tid/årtal man läste om då det var lite hoppigt. Förövrigt gillade jag den.

Kristin Söderberg

MaPa

2017-05-05

Terese Johansson

2017-04-11

Tyckte boken var lite rörig först för jag fattade inte vad som hände innan olyckan och vad som hände efter. Förutom det tycker jag att boken var mycket bra och medan vissa saker var lite förutsägbara så var andra överraskande. När man väl gripa av boken är den svår att lägga ifrån sig.

Terese Johansson

2017-04-11

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Vacker och välskriven, balsam för själen.

Maria Jacobsson

2016-11-07

Första boken jag läser av författaren. Oerhört gripande! Man kastas in i en annan värld och dröjer sig kvar där. Jag blir nyfiken på andra böcker av författaren eftersom många tyckt att denna var en svag bok av henne.

Marie K

2016-07-13

Det är sällan jag läser böcker där jag verkligen älskar vartenda ord, men det här är en av dem.

Madeleine Larsson

2016-06-11

En av mina favoritförfattare. Skriver så berättande att det känns som att det är ens egna värld. Underbar bok!

Marita Stadler

2016-04-30

Sjukt bra bok med många bottnar. Passar bra för bokklubben eftersom den har många bottnar. Vi gillade den allihop. Tar ställning utan att komma med pekpinnar. Varmt och kärleksfullt skriven.

Karin Asplund

2016-03-19

Den bästa bok jag någonsin läst!

2016-02-13

Nej, det här är inget för mig! Romantisk sörja som inte leder till något mer än ett sliskigt slut som man kunde räkna ut redan från början.

Christina Nilsson

2016-01-08

Jag verkar höra till en av de få som tyckte denna var bättre än Livet efter Dig. Gillade verkligen denna boken, intressant med 60-talsskildringen och kopplingen mot nuet och delen när de träffades igen fullkomligt slukade jag. Hade fått fullpott om jag fått lite mer känsla för deras relation.

Eva Pettersson

2015-12-10

Perfekt när man känner för att låta sig svepas med i en bitterljuv kärlekssaga med lyckligt slut!

elinore järlehag

2015-11-02

Min första lästa bok av Jojo Moyes! Fullständigt älskar den och just nu älskar jag livet och kärleken! Underbart!

Ser mycket fram emot att läsa hennes andra böcker <3

Anna Granström

2015-10-29

Fullkomligt älskade.

2015-10-27

Inte min favorit av Moyes även om den är fin och trovärdig. Lite lågmäld.

2015-10-05

Moyes skriver väldigt bra. Det är inte riktigt den vanliga klyschan, även om hon tydligen kan leverera även lyckliga slut. Bra med växlingen mellan modernt och gammeldags.

Marc Moore

2015-09-26

Tycker väldigt bra om Moyes och har läst allt hon skrivit. Detta är den svagaste boken, jag blir inte berörd av Jennifers och Anthonys historia. Hade hellre läst mer om den nutida historien. Sedan blir jag lite irriterad på att den är så osannolik, kanske finns inte ratsit.se i UK men en journalist kan väll ändå få fram info om sin livs kärlek.

Anna Hassel

2015-08-24

Är besviken över denna läsupplevelse som inte matchar de jag hade med Livet efter dig och Etthundra mil.

Emma T

2015-08-20

Måste säga att de två senaste Jag har läst av moyes har inte riktigt fastnat. 2/4 böcker av henne som vart bra, hoppas hennes nya är bättre.

2015-08-16

Livet efter dig var betydligt bättre. Den här hade jag svårt att komma in i, även om den blev bättre senare. Uppläsaren var däremotvväldigt bra! En 3:a blir slutbetyget från mig!

När jag läste Livet efter dig med Jojo Moyes blev jag glatt överraskad, vilken bok, vilken berättelse och så bra skriven. Men nu till denna bok som tyvärr inte ligger i samma division.
Jag upplevde att vissa delar av boken var väldigt bra medans vissa var till och med lite tjatiga.
Har tyvärr en allergi mot tjatiga och upprepande böcker, jag vill det ska hända saker istället.
Jag upplevde det lite jobbigt med dåtids och nutids historien i denna bok, när man lyssnar måste man verkligen vara med på noterna. Sedan kan jag inte ta till mig nutids historien alls, den berör mig liksom inte. Dåtidshistorien är gullig och det engagerar mer. Det är tyvärr lååångt ifrån samma nivå som första boken men visst är den läsvärd.

Moa Johansson

2015-07-21

Tycker mer om de andra två böckerna jag läst av samma författare, men det fanns en spänning i boken som gjorde att jag ville läsa vidare!

Therése Lönneberg

2015-06-23

Helt ok men inte lika fast i denna som andra Jojo Moyes-favoriter.

Klara Marklinder

2015-06-21

Jag hade tyvärr väldigt höga förväntningar på denna boken, men den leverinte upp till dess goda rykte. Skriven i samma anda som Moyes tidigare böcker, men jag saknar spänningen och det som driver historien fram. Jag känner ibland att det blir lite för kliché-artat och förutseende. MEn en trea trots allt, Moyes är bra som vanligt men boken hör defintintivt inte till hennes bästa...

Irene Malmeling

2015-06-17

Fick inte ihop de olika historierna i början, men sedan tog det sig.

emmakicki

2015-05-31

Liksom i Sophies historia så blandas nutid och historia och det är de historiska kapitlens som fångar mig. Som tur är så är nutiden också relativt intressant och sänker inte boken lika mycket som i Sophies fall. Det blir väldigt romantiskt men aldrig på ett sliskigt sätt.

sarah kings

2015-05-27

Oerhört vacker och välskriven bok !

Kerstin Hellgren

2015-05-25

Efter en svag inledning när jag tänkte ge upp många gånger, blev det en mycket stark bok. Jag ger den en stark 4:a.

Jonna

2015-04-10

Helt underbar bok, svår att lägga ifrån sig. Den knyter ihop förr med nutid.

Engelska Väninnan

2015-04-05

Moyes skriver numera med driv och förmåga att hålla läsarens intresse på topp. Hur ska det gå? Eftersmaken är dock fadd. En Harlequin produkt.

Lättläst och trevlig historia

Karin Löfstrand

2015-03-02

150218: Riktigt trevlig läsning. Gillar!

Marilyn Mansilla

2015-02-23

Väldigt bra skriven och fin historia.

Annelie Nilsson

2015-02-03

Tycker att 1960-tals skildringarna i boken är väldigt bra och man vill läsa vidare för att man vill veta hur det ska gå för Jennifer och Boot. Men personerna i nutid är inte lika fängslande.

Lena L

2015-02-01

Sträckläst i helgen. Gripande kärlekshistoria. JM har förmågan att fånga de små sakerna i varje livsöde.

Merja A

2015-01-30

"Sophies historia" var starkare eftersom den präglades av kvinnors utsatthet under ett pågående krig. Dock kan jag även rekommendera denna om man är ute efter kärlek och romantik och bitterljuva människoöden. I början av historien från 60-talet retade jag mig lite på lyxlivet och sättet hur kvinnorna betraktades som statusobjekt och inte som tänkande individer.I nutid är kvinnans ställning förändrad men det finns ändå många paralleller. Jojo Moyes skriver om tänkvärda saker på ett lättläst och ibland även humoristiskt sätt.

Nina Gustafsson

2015-01-25

Moyes lyckas än en gång skriva en bok som fångar mig. Kanske är den lite utdragen men en vacker berättelse om kärlek nu och då Kärleksbreven som ramar in hela historien ärr pricken över i.

Helena Rasmusson

2015-01-19

En härligt bra kärlekshistoria!

Katarina Nord

2015-01-14

Fin underbar feelgood roman, vackert språk - det är svårt att sluta läsa innan boken är slut.

Sandra Gustafsson

2015-01-07

Boken fick 5 av 5 just för att det händer saker hela tiden och fick mig att sträckläsa den. En annorlunda kärlekssaga som passar en romantiker.

Jennifer Tydén

2014-11-13

Mysig läsning som hennes andra böcker.

Maria Jönsson

2014-11-09

Riktigt bra. Snudd på en femma.

Ma Coon

2014-10-28

Känsloladdad, spännande, varm och underbar!

Elisabeth Karlberg

2014-07-15

Lagom sommarläsning. Lite "feel-good" över det hela.

Eva Jacobson

2014-07-09

Mycket lättläst. Tyvärr som Starlet för vuxna.

Anneli Johansson

2014-07-05

Lite tråkig början men växer till en stark och fantastisk bok!

Josefine Ejebjörk

2014-07-02

Söt kärlekshistoria. Den första av Moyes böcker jag läst, men det kommer definitivt att bli fler.

Fiona *

2011-10-31

En besvikelse, kanske för att jag inte riktigt kunde koppla bort egen erfarenhet från det skrivna... Iofs inte bra, men böcker har en tendens att skapa associationer.