Sista beviset

Matthews, John

| 2004

En het augustidag i Provence 1963 blir den trettonårige Christian bortförd, sexuellt utnyttjad och brutalt mördad. Tack vare en perfekt planering och ett vattentätt alibi lyckas hans mördare nätt och jämnt undkomma. Mer än 30 år senare, på andra sidan Atlanten, råkar en annan ung pojke ut för en bilolycka och hamnar i koma. Trots alla år som skiljer händelserna finns det mer som förenar än vad man skulle kunna tro. Kommissarie Dominic Fornier befinner sig plötsligt mitt i något som utvecklar sig till ett av kriminalhistoriens mest svårlösta fall. Hans enda hopp är att hitta beröringspunkten mellan de två pojkarna - en sista pusselbit som kan fälla mördaren. Samtidigt finns det någon därute som är beredd att göra allt för att sanningen inte ska komma fram! "Matthews kan konsten att hålla spänningen vid liv - en fängslande resa in i en värld som är så nära och ändå så långt borta. En...

Maria Johnson

2011-03-05

En mycket bra debutbok! Jag kunde/ville verkligen inte sluta läsa-absolut en sidvändare.

Bengt Månsson

2010-01-22

Boken inleds "som sig bör" med ett brutalt brott men i förvissningen om att det ska klaras upp läser man förstås vidare. Kopplingen mellan ett brott på 1960-talet och en trafikolycka på 1990-talet innehåller något som i varje fall jag aldrig har stött på i en deckare, nämligen fenomenet ... . Nej, förresten det ska jag kanske inte avslöja. Men den som är intresserad av psykiska fenomen i den vetenskapliga kunskapens utkanter, eller vi skulle kanske säga frontlinje, bör ha svårt att lägga ifrån sig boken.

Framställningen kryddas av beskrivningen av korrupta politiker och jurister, så väl framställda att man blir smått förb-d emellanåt. Rättvisan segrar men på ett lite ovanligt sätt. Hoppas det kommer fler översättningar av denne författare!