Sirila gentlemän sökes

Nu börjar äventyret! Alma och Margit vet inte riktigt vad sirila betyder, men det ser bra ut i kontaktannonsen, och nu väntar de ivrigt på svar. I väntan på trevliga män vänder Alma och Margit upp och ner på Solgläntans äldreboende där de bor temporärt. Deras hus ska jämnas med marken av Tomelilla kommun och i väntan på lägenheter bor de på pensionärshemmet. Där väntar utmaningar: Den bitska föreståndaren Ulla vet inte vem hon tampas med när hon trilskas med damerna, och oppositionsrådet Kjell får också sina fiskar varma. Gamla damer sitter inte där man sätter dem!

2023-05-04

Omläsning och höjer betyget till en 4:a!
Tidigare har jag varit en aning cynisk till den här boken, men nu passade den mig perfekt! Underhållande och mysig. Jag tyckte om både Margit och Alma som karaktärer!

Jan Banan

2021-08-29

Ingen av hennes bättre, men lite småmysig är del allt!

Solveig Andersson

2016-07-25

Underbar, som jag skrattat! Och åter är igenkänningsfaktorn hög! Läs den!

E H

2014-06-18

Mysig, lättläst o smårolig bok som jag blev glad av att läsa. Tänker på min egen farmor o mormor.

Maria Olofsson

2013-12-29

Härlig och rolig. En riktig må-bra-bok!!

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk-Holmqvist är en söt liten bok som inte riktigt når ända fram. Jag väntar länge på att det ska hända något… Visst, det händer saker: Alma och Margit får flytta ifrån sina hus och in på ålderdomshem. Där får de lära sig datorkunskap och sätter in en kontaktannons. De ser också ett kärlekspar…

Det är inte den vanliga gnistan i den här boken. Älskade Potensgivarna och Rapsbaggarna av Karin Brunk-Holmqvist.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

En bok som inte når riktigt fram. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/10/07/en-sot-liten-bok/

Jenny Jansson

2013-02-16

Rolig och mysig bok som kan ge hopp om en ljus framtid även på äldre dagar. Väldigt lättläst. En stark 3:a

Ethel Åslund

2013-02-12

Var det humor, så var det inte min humor. En lätt omständlig skildring av två gamla damer, nära väninnor, som måste lämna sina hus (eftersom de är i vägen för kommunens stora projekt) och tillfälligt bo på ett äldreboende (som inte alls känns trovärdigt). Men de upptäcker fort att den otrevliga föreståndaren har lite kuttrasju med en av kommunens pampar (som inte heller känns särskilt trovärdig) och...ja, man behöver inte läsa för att räkna ut vad som händer,

Ally Regins

2012-11-13

Småmysig men lite för förutsägbar för min smak.

Susanne Larsson

2012-10-10

Fantastisk humor!!!

Helena Rasmusson

2012-05-07

En stark trea! Riktigt söt historia om två gamla damer och deras fina vänskap!

malin norbäck

2012-03-10

Underbar bok!!

Caroline Karlsson

2012-02-04

En charmig och lättsmält historia som får en att dra på munnen många gånger.

Jenny Brodd

2012-01-27

En riktig feelgood bok! Rekommenderas!

Sofie Petersson

2011-09-21

Jag tycker att det är kul att huvudkaraktärerna är ett par äldre damer, men handlingen och språket är för platt. Det blir även lite spretigt och simpelt. Kan ändå förstå varför man uppskattar en sådan här berättelse, som inte tappar hoppet om en ljus tillvaro.

Mia Lundberg

2011-04-03

En otroligt rolig myspysbok!

Eva Eneström

2011-03-31

Helt enkelt underbar, rolig och varm.

Linda Abramsson

2011-01-16

En svag trea. Inte alls lika mysig som Potensgivarna.

Anna-Karin L

2011-01-14

Härligt att vara såna väninnor i den åldern. Visst drog jag på smilbanden, men gillade Potensgivarna bättre. Böckerna påminner om varandra och det känns som om man inte ska läsa dem efter varandra, då det blir lite för likt.

fantastikt söta damer, äns hjärta svämmar över av ömhet. Lycklig är den som har en sådan bästis efter 80 års ålder!

Sjukt rolig

Eva Genberg

2010-06-01

Jättekul

christina gröhn

2010-05-21

storyn är kanske inte det som fängslar mig mest, men beskrivningarna och dialogen gör att man älskar den! Det är en mycket kär bok . Och snart kommer det ju en ny generation i denna ålder som är helt annorlunda.........

Anette B

2010-05-12

Visst var den charmig och jag drog på smilbanden en och annan gång men jag tycker Potensgivarna var bättre

Klas Skogström

2010-03-13

En finstämd, finurlig, lättsam bok med glimten i ögat. Det handlar om två äldre damer som är väninnor och som råkar illa ut, men som med sitt initiativ och idérikedom lyckas reda ut det tråkiga till sin fördel. De lyckas till och med att skaffa nya vänner. Vårdmiljön är realistisk. Kommunens organisation, situation och handlande är också äkta. På det hela taget en nästan realistisk handling genom hela boken. Lättläst. Av mig får den en stark femma.

Camilla Blumenthal

2010-02-24

Är pensionärer så där naiva och barnsliga verkligen? Inte min typ av humor.

Linda Baatz

2009-10-18