SIRI. STRINDBERGI VARJUS

Einhorn, Lena

| 2013

Björn Belfrage

2022-07-23

Mycket läsvärd bok om Siri och den egenkäre August Strindberg.

Anna Hedenstedt

2020-04-11

En bra bok som inte berörde mig riktigt så starkt som jag önskade, då jag kände att den i teorin skulle kunna göra det. Men den där August, vilket arsel! En stor författare visserligen, men samtidigt en egenkär liten barnrumpa och en vit, kränkt man.

Katrin Lindh

2019-11-22

Ursula Stålhandske

2015-06-12

Boken rekommenderas varmt och uppläsaren (författaren) förgyllde läsupplevelsen! Nu är jag nyfiken på Strindberg och ska se till att jag snart läser något av honom.

Sanne Nordström

2014-09-10

Man börjar hata Strindberg.

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Jag tycker mycket om historiska romaner, och den här är inget undantag. Vilken fantastisk kvinna! Så skör och stark på samma gång. Och långt före sin tid. Jag är full av beundran för Siri von Essen. Mycket intressant och gripande läsning!

Sandra Björn

2014-03-03

Hade glömt att jag tycker så rysligt mycket om historiska romaner. Siri von Essen var en fantastisk kvinna som jag beundrar, och jag slukade denna bok med hull och hår. Strindberg, denna patetiske man. Tycker mest synd om honom.

Ellinor Karlberg

2013-11-23

Fantastisk bok! Så intressant att följa historien som verkligen känns äkta även om delar/dialoger är påhittade av författaren.
Fängslande öde..
Helt enkelt oerhört bra!

Maria Jönsson

2013-07-12

Ett tufft liv för en kvinna som ville mer än vad som var brukligt för sin tid. August Strindberg var ingen enkel person att leva med. Har aldrig varit sugen på hans böcker tidigare och blir det definitivt inte nu.

Susanna Svanberg

2013-04-05

Fantastiskt bra uppläst. Spännande historia

sofia offesson

2013-02-18

Kanonbra bok!

Theresa Gyllander

2013-02-12

Mycket intressant skrivet om en kvinna som var 'stark-svag' och genomgick förändringar och utveckling livet igenom. En fantastisk kvinna, men många gånger svår att förstå sig på. Får genom boken även en bestämd uppfattning om vem August Strindberg var. Känns nästan lite svårt att ta sig an hans böcker nu...

Eva Pettersson

2012-09-26

Mycket fint tecknat porträtt av Siri von Essen. Intressant att läsa om hennes levnadsöde, och om August Strindberg sett ur Siris perspektiv. En bok som jag kommer att bära med mig länge!

Carin Lundberg Papp

2012-09-20

Intressant!

Maria Nordström

2012-07-30

Mycket intrassant bok om Siri von Essen. Nu måste jag läsa mer på samma tema.

Elisabeth Karlberg

2012-07-16

Personligen tycker jag myckret om Lena Einhorns sätt att skriva. Boken är mycket välskriven och spännande". Siri von Essen var en kvinna långt före sin tid............

Lena Floser

2012-05-30

Visst var det intressant att få Siris perspektiv efter att ha läst En dåres försvarstal. Tycker dock varken om språket eller upplägget.

Ingeborg Amnéus

2012-05-17

Fascinerande historia! Känns bra att denna kvinna också får lite uppmärksamhet detta Strindberg-år, hon som för mig inte tidigare var känd som annat än "gift med".

Lotta Strandberg

2012-04-17

Lyssnade på boken och tyckte det var en fascinerande historia egentligen ffa om August Strindberg med sin mano-depressiva läggning och otäcka svartsjuka. Lite snabbt slut, vart tog han vägen?? Väldigt intressant!

Gunvi Lundqvist

2012-01-03

Underbara Siri. har längtat efter den här boken. Här får vi en levande bild av friherrinnan Wrangel som lämnar äktenskap och barn för att följa mästaren. Otroligt intressant beskrivet på grund skrivsättet, att fylla på med egna händelser och funderingar det som ingen vet hur det var. Gillar oxå att tankarna irrar bakåt eller framåt i tiden något som jag kommit att omfamna mera och mera. Rekommenderas åt ALLA men framförallt åt Strindberg intresserade.

Ulla Englund

2011-12-28

En mycket flyhänt, enbart positivt menat, skriven roman. Och jag tycker om att historien inte berättas i rent kronologisk ordning. Jag har nästan lärt känna Siri.

Lysande roman! En klar Augustpriskandidat!

2011-09-18

En väldisponerad och välskriven dokumentär. Vissa partier även skönlitterärt värdefulla. Uppgifterna om Marie David var nya för mig.

Kristina Simar

2011-08-15

En underbart skriven roman av Lena Einhorn. Jag älskade även hennes bok Ninas resa. Författaren skriver mycket poetiskt och språket är vackert och lagom svårt. Gestaltningarna är utmärkta, så jag kan se karaktärerna och miljöerna framför mig. Det blir en resa tillbaka till 1800-talet. Jag har inte läst särskilt mycket av August Strindberg, men visste att Siri von Essen var hans första hustru. Mycket mer om deras liv tillsammans har jag inte läst om. Därför var detta en lärorik bok som föll mig i smaken, just för att lära mig mera om August Strindberg, som är en författare som gått till historien, kändes det mycket intressant att ta del av deras liv tillsammans. Som ett litet tillägg kan jag berätta att min farmor och farfar var och såg på hans begravning. Något som min farmor ofta berättade för mig när jag var liten. Det var tydligen en stor upplevelse för henne, just för att han blev en stor författare som hon följde så länge hon levde.

Ehwa Lindström

2011-08-01

Mycket trevlig läsning även om man kände till det mesta av Strindbergs och von Essens liv och äktenskap tidigare. Rekommenderas.