Sirenerna i Bagdad

Khadra, Yasmina

| 2007

En ung, känslig student från en sömnig småstad i Irak blir vittne till hur hans pappa blir förödmjukad av tanklösa amerikanska soldater under en bröllopsfest. Han blir stum av aggressivitet och ger sig så småningom iväg till Bagdad för att ansluta sig till en terroristcell. Besatt av tanken på att hämnas får han ett självmordsuppdrag. Med ett virus i kroppen ska han bege sig till London för att smitta ner västvärldens befolkning. "Yasmina Khadra skriver med en otroligt stor kännedom om den unge arabens verklighet. Otroligt bra bok!" Damernas Värld "En aktuell bok om hatets Irak. Strålande berättelse om varför man blir en terrorist. Om du bara ska läsa en bok för att förstå självmordsbombarna. Läs den här. Den är lättläst och går rakt in i dina mjukdelar." Amelia Adamo

2013-11-29

Vad gör att en stillsam fredlig ung man börjar hata och vill bli en terrorist? Bra berättad på ett sakligt sätt som tydliggör andra kulturers synsätt och hur viktig hedersbegreppet är i vissa kulturer. Samtidigt känner jag mig oerhört tacksam för att jag bor i ett stillsamt Sverige.

Nää denna bok var inte alls något bra den var långtråkig, så denna bok rekommenderar jag inte till er andra & just därför får den bara en 1a av mig.

Eyez Only

2010-07-15

Återigen en bra idé som tappar rejält på långa döda stycken av monolog. Både den här boken och den tidigare jag lyssnade på av samma författare skulle må bra av lite mer action istället för prat.