Sininen välissä taivaan ja meren

Abulhawa, Susan

| 2015

Flag from fi

Koskettava kertomus kahden maan ja yhden perheen kohtalon vaiheista. Mamdouh Baraka joutuu perheineen jättämään kotinsa Palestiinassa, kun israelilaisjoukot polttavat koko kylän maan tasalle. Perhe lähtee pitkälle pakomatkalle Gazaan, ja kokemus jättää ikuiset jäljet perheeseen aina seuraaviin sukupolviin saakka. Kuusikymmentä vuotta myöhemmin Mamdouhin tyttärentytär Nur palaa uudesta kotimaastaan Amerikasta Gazaan. Viimein hän ymmärtää, miten verisiteet yhdistävät ihmisiä ajasta ja paikasta riippumatta. Sininen välissä taivaan ja meren on herkkävaistoinen ja viisas romaani. Poliittinen historia ja yhden perheen vaiheet kietoutuvat kohtalokkaalla tavalla yhteen.

2020-05-06

Både mycket vackert och mycket hemskt. Författaren får fram vad krig gör med människor, oavsett om det tar fram mod eller grymhet. Ger också ett bredare perspektiv på islam än det som ges i den offentliga debatten. Här finns mycket kärlek men också starka sociala regler som inte alltid är av godo. Men då finns även regelbrytarna och upprorsmakarna. En härlig berättelse allt som allt. Det sorgligaste är ju att det som skildras också händer med mångas välsignelse eller bortvänd blick, och att protester ofta dövas med antisemitism-greppet. Det spelar ingen roll vem förövaren är om de är förövare, det är aldrig ok och i krig är ingen vinnare.

Henrik Johansson

2017-05-05

Fruktansvärda och samtidigt fantastiska människoöden. Gillade nog Morgon i Jenin bättre, kändes som att den hade ett bättre flöde s a s

Maria Olofsson

2016-08-21

Fantastisk bok! Välskriven och fängslande. Jag älskar beskrivningen av alla starka familjeband! Den härliga sammanhållningen och det viktiga släktskapet! Särskilt kvinnornas personbeskrivningar gillar jag. Man får verkligen en bild av dem, hur de är och ser ut. En väldigt stark bok som jag rekommenderar varmt!

Magnus Johansson

2016-07-21

Tät och väldigt skickligt berättad. Inledningen bådar oerhört gott, bättre än mitt slutbetyg: språket glänser inte lika mycket hela vägen in i mål. Men en stark fyra, och starkt rekommenderad!

Maria Klamas

2016-05-23

En favorit, så lågmält men starkt skriven... så målande och känslosamt, men också fylld av bilder och information om en konflikt som funnits där så länge så länge... nyanserad bild som inte väjer för något... jag tyckte verkligen om hennes första bok, och jag blev inte besviken på denna!

Mariann Winge

2016-02-13

Jag förstår palestiniernas hopplösa situation, men den var ändå för mycket "judehatisk"

Berit WT

2015-11-12

Samma fantastiska språ som i morgon i jenin, men inte riktigt samma fängslande historia.

2015-11-10

Har läst hennes "Morgon i Jenin" som jag tyckte väldigt mycket om. Den här är också bra men jag blir inte lika tagen. Kanske hade jag för höga förväntningar, men det blir ändå en 4:a.