Singoalla

Rydberg, Viktor

| 2000

Singoalla Uppläsare: Anita Björk En romantisk saga som tilldrar sig i 1300-talets Sverige. Erland Månsköld är på väg hem och möter på vägen en ung, okänd flicka - Singoalla. Speltid ca 6 tim ISBN 9179500692

Inger Jonsson

2015-11-22

Härligt språk. En vacker kärleksberättelse.

Inger Jonsson

2015-11-22

Härligt språk. En vacker kärleksberättelse.

En vacker kärlekshistoria blandad med magik; dock svår att sätta betyg på för mig då språket är så gammaldags och svårläst (Läste ingen nyversion).

Egentligen kan jag inte bedöma den, men jag gillade den mycket samtidigt som slutet var lite sisådär.

max törnblom

2010-02-26

I och för sig läste jag orginalutgåvan på gammelsvenska till en skoluppgift, men jag kan inte minnas att jag varit så ointresserad av en bok. Dock får jag väl tillägga att det av Karin citerade stycket inte gör så värst mycket för att få mig att ändra uppfattning.

2010-02-21

Vackert språk! "Ljuvligt är att möta sin flicka, ljuvligast då skymningen vilar över nejden. Jag nalkas kullen, där kvällsvinden viskar i granen. Är du där, Singoalla? Jag ser dig ej, men jag anar, att du är där, ty vinden doftar av blommor, ty skogen är dejligt tyst, ty det rör sig så underligt i mitt bröst. Det vinkar däruppe på kullens topp; är det granen, som rör sina mörka grenar? Är det nyponbusken, som böjer sig, när vinden plockar hans vitröda blommor? Eller är det Singoallas klänning, som fladdrar, då hon väntar den hon älskar? Jag vet icke, men jag anar mycket och är lycklig. Ljuvligt att möta sin flicka, ljuvligast då skymningen vilar över nejden."