Sin ensamma kropp

| 2008

Solveig Andersson

2018-08-09

talbok, storytel, inläsare: Helena Brodin
Underbar, gripande nästan magisk i sitt berättande om åldrandet, längtan och med de förflutnas skuggor i bakgrunden. Superb uppläsning dessutom! Läs den!

2013-10-23

Lyssnade på ljudboken. Helena Brodin har en fin nästan poetisk röst som passar som handen i handsken med boken. Boken då? Elsie Johansson har skrivit många bra böcker, men den här är inte min "cup of tea". Börjar bli bra, men blir ganska så tråkig i längden.

Marica Källner

2013-10-09

Jag tycker den här boken är väldigt intressant och modig. Även om jag är tjugofyra år och huvudpersonen Mallis är sjuttio, kan jag känna igen mig i mycket. Lite rörig i början men när jag vant mig trivdes jag med berättandet. Bra uppläsning också! Mycket inlevelse men inte överdrivet.

Eva Rydinger

2013-09-14

Undersökande om livet, åldrandet och den egna kroppen, när åren som finns kvar kanske måste räknas på ena handen. Underbar.

Eyez Only

2011-10-10

Uppläsaren är hopplös, det hörs inte vad hon säger. :(

Sofie Petersson

2011-05-14

Sin ensamma kropp är strålande! Den handlar om änkan Marie-Louise Parre som lever tillsammans med sin ensamma kropp. Hon är en mästarinna på att trycka undan tunga minnen och känslor, framförallt dämpar hon sin längtan efter kroppslig värme och att få vara Du med någon. Känslor är för svaga, inte för en gammal människa som närmar sig livets slut. Men en dag börjar det förflutna tränga sig på och längtan efter att få slippa vara en ensam kropp blir för stor. Sin ensamma kropp är en lysande roman som beträder ett ödsligt område, nämligen den värld där en äldre kvinnas fysiska längtan sätts i fokus. Elsie Johansson, jag avundas din språkliga begåvning!

Merja A

2010-04-24

En väldigt personlig berättelse om en kvinnas liv.
Man kan höra Elsie Johanssons berättarröst. I huvudpersonens barndom och uppväxt kan man finna likheter hos flickan Nancy i trilogin om henne(-96,98,01
Elsie J. skildrar med värme hur det är att mogna och åldras som kvinna.

Birgitta B

2010-04-02

Visst är den underfundig, kvick ,avslöjande men känns som en lite för självupptagen och självcentrerad den" räcker "inte till

Boklisa NN

2010-02-15

Elsie Johansson ger mig en modig kvinnas uppgörelse med sitt förflutna, med sig själv, hennes erkännande och accepterande av både sina barnsligaste och sina mest mogna drömmar. Hennes huvudperson är obarmhärtigt ärlig, summerar kyligt men utan stoppande slutstreck, hon tillåter sig att vara obegränsat förhoppningsfull även i det alltmer begränsade livet. En bok att läsa för att lära sig hoppas!

Gunvi Lundqvist

2010-02-01

Omsluter läsaren som en skön pläd. En kvinnas livsberättelse kunde vara min, kunde vara din.

Johanna Galenpanna

2010-01-08

Dialog mellan endast en person och den själv är ett sätt att bygga text på som inte passar mig. Det känns schizofrent och nästan lite... barnsligt? Därmed blev betyget lägre, och det sammantaget med en ytligt berättat historia blev det inte mer än en tvåa. Som med så oändligt många andra böcker kunde den ha varit mycket mer intressant om upplägget och språket var annorlunda.

jan dalgren

2010-01-02

Blev efter att hört else på årets bokmässa intresserrad av henne - så långt från modets författare men så nära det vanliga slitsamma livet. en stilsam och bra bok

Fantastisk bok. Fantastiskt språk. Jag är så imponerad av Elsie Johansson. Det finns så mycket i den här boken. Så många spår, så många tankar som hon väver ihop så oerhört skickligt. Bäst i sommar.