Simons 120 dagar

Gärdenfors, Simon

| 2008

Projektet Simons 120 dagar inleddes våren 2006 med att serietecknaren Simon Gärdenfors lämnade sitt hem för att tillbringa fyra månader på vägarna. Reglerna var enkla: Under de 120 dagarna fick han inte besöka sitt hem, han fick inte sova på samma plats mer än två nätter i rad och projektet skulle utmynna i en seriebok i originalpocket på Galago förlag. Det blir en hejdlös resa genom Sverige där Simon sover på främlingars soffor, äter meskalinkaktus, praktiserar fri kärlek, blir mordhotad och misshandlad, adopteras av ett mc-gäng, dricker ett okänt antal enheter alkohol och offrar sina kalsonger till guden Brage. Från Malmö till Kiruna hårdbevakades Simons 120 dagar av tidningar,radio och tv, men nu spiller Simon Gärdenfors alla bönorna i en bok med sällan skådad skandalpotential. Resultatet är en självbiografi som spränger alla gränser, en av de mest underhållande böcker som skrivits på...

Jack Haking

2020-02-19

Denna bok var berörande för mig eftersom det var rå och ärlig där Simons innersta tankar kom fram genom den lättillgängliga seriekonsten som för mig var lätt att läsa och det var inte en så stor ansträngning rent intellektuellt. Det var en spännande story med sex droger och misshandel ett urval som jag tycker var avvägt för att locka mitt intresse för att läsa vidare. Helhetsintrycket är att serier gör att en historia blir mer levande genom bilderna och detta tror jag skulle passa för att berätta en historia av ett riktigt historiskt skeende även fast detta var verklighet skiljer det sig från min syn på historia med en utgångspunkt.

Jorl Vandrar

2011-07-28

Rolig, men kanske inte så mycket mer? Kan inte avgöra om den är självgod bortom sinnen eller ej.

daniela wilks

2011-06-16

jättebra serie. rolig ärlig och väl genomtänkt.

Natasha Illyés

2011-02-10

Rockstjärna/serietecknare knarkar och knullar runt i Sverige på kulturbidrag. Så roligt var det.

Stephanie G

2011-01-03

Läste om den för längesen. Måste säga att den var lite väl överhajpad. Så provokativ var den knappast.

Sofia Cedvén

2010-07-21

Mestadels en massa underhållande vedervärdigheter och styggelser. Mötet med Nimaihuset och Krishna hiphop är det charmiga undantag som fick mig att inhandla denna bok. <3

Trevligt format, intressant projekt - riktigt vedervärdigt utfört. Åtminstone de delar som togs med i boken. Slutklämmen "'Simons 120 dagar' genomfördes med stöd av stiftelsen Framtidens kultur samt av Konstnärsnämnden, Sveriges bildkonstnärsfond" får en ju att undra hur dessa institutioner definierar "konst". /Besviken moraltant