Simborgarmysteriet

Widmark, Martin

| 2011

Håll i badbyxorna, dags för Stora Julsimmet!Granen är på plats i simhallen och ur högtalarna strömmar julmusiken. Det verkar som om hela Valleby trängs i bassängen för att simma 200 meter. Simborgarmärket hägrar. Men det stämningsfulla evenemanget urartar till en riktig slapstick-fars, där en huttrande sol-och-vårare, en godtrogen kassörska och en försmådd badvakt bildar en osannolik trio. Och så en rättfärdig präst i tomtemask plus en icke simkunnig hotellreceptionist på det ?Lättläst, men inte lättlöst, är parollen bakom LasseMajas detektivbyrå - en av Sveriges största barnbokssuccéer genom tiderna med ca 15 miljoner böcker sålda världen över och översatta till ett 40-tal språk. Martin Widmarks charmiga berättelser tillsammans med Helena Willis skruvade bilder gör varje LasseMaja-bok till ett oemotståndligt läsäventyr!

4A, Almunge skola

2021-12-14

Det är lättläst men ändå bra.

4, Vireda Skola

2021-12-08

Någon plundrar värdeskåpen i simhallen.

Simborgarmysteriet är väldigt bra och till och med lite rolig för mig, andra kanske inte alls tycker om simborgarmysteriet kanske inte änns LasseMaja bokserien. Men om ni har läst dom tidigare böckerna i serien och inte läst den här så tycker jag att ni ska läsa den för den är väldigt bra.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-16

Den var ganska bra och den handlade om det årliga julsimmet i Vallebys simhall då en mystisk jultomte dyker upp.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-15

Jag tycker att boken är bra för den är spännande för att den handlar om: Trängseln är stor i simhallen inför stora julsimmet. Alla vill ta simborgarmärket och titta på den olympiska simhopparen Racke Bolinder.

bra

den va bra och rolig

Dalaskolan Norra

2021-10-14

Boken handlade om två barn som heter Lasse och Maja. De ska åka och bada, men sen hade någon öpnat alla skåpen. Lasse och Maja löste brottet. Jag tycker boken är spännande.

Den va spännande och rolig

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-30

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: två barn som är Dektektiver. De heter Lasse och Maja och bor i staden Valleby.

När och var utspelar sig handlingen: i simmhallen

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Deckare
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: det är dagen efter julafton.De ska på ett julsim och en känd simhoppare kommer till staden.

En bra bok. För jag gillar mysterium.

En bra bok. För jag gillar mysterium.

Boken handlar om att snart börjar det stora julsimmet i Valleby och en känd simhoppare kommer till Valleby.
Men efter att simhopparen hoppat, försvinner han under ytan och hans badbyxor ramlar av.
Sen går brandlarmet igång och alla saker ur värdeskåpen försvinner och Lasse och Maja försöker hitta de.
Jag tyckte boken var kort, men var ganska spännande och rolig. Av Noel S.

4, Vireda Skola

2021-09-27

Någon plundrar värdeskåpen ur badhuset.

Jag tyckte att boken inte var jättebra därför att det löste sig lite för tidigt och det var för lite text.

Enkel att förstå.Bra bok för dig som gillar mysterium.väldigt spännande.

Den var bra för att den var inte för lång och inte för kort. Och så var den många vändningar.

Jag tycker att det är en bra bok för att tomten kom och alla gillar ju tomten

Jag tyckte att boken var rolig därför att den var spännande med jultomten, fast det var prästen.

Jag tyckte att boken var bra därför att den var spännande och kul att läsa.

Vi läste mycket LasseMaja när min stora kille var mellan sex och åtta år och samlade på oss många böcker. Sen har vi (eller min son har nog fortsatt läsa sina böcker ibland) haft en LasseMaja-paus på ett par år. Nu på bokrean köpte jag två LasseMaja-böcker som vi inte hade, vi har nu läst den första som är Simborgarmysteriet. Den olympiska simhopparen Racke Bolinder kommer till Valleby inför det stora julsimmet. Mystiska saker händer i simhallen: Majas simborgarmärke försvinner, en mystisk jultomte dyker upp, Rackes badbyxor blir sönderklippta, brandlarmet går och någon har tömt värdeskåpen... Lasse och Maja hjälper polismästaren att lösa alla mysterier på sitt som vanligt kluriga och framgångsrika sätt. Mina barn och jag tycker att boken är bra, spännande och rolig! Illustrationerna är charmiga, roliga och förstärker verkligen händelseförloppet samt känslor i berättelsen. En utmärkt bok att läsa högt tillsammans eller läsa själv för dem som har kommit igång med läsningen ordentligt. Boktips för barn i åldern 6-9 år!

Fredrik Palmqvist

2014-02-15

Den var Jätte bra

Underfundigt, trivsamt och spännande i en ny härlig LasseMaja. Extra kul att hela boken är i färg!