Silvervägen

Jackson, Stina

Sedan tre år tillbringar Lelle de ljusa sommarnätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog och mynnar vid norska gränsen, den väg som kallas Silvervägen. För tre år sedan försvann hans sjuttonåriga dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån.Till den lilla orten Glimmersträsk anländer Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner blir deras liv för evigt sammantvinnade.Silvervägen är en stämningsfull och berörande psykologisk spänningsroman. Med den lilla orten som fond, där alla känner alla, utvecklar sig ett drama om att aldrig ge upp, om att orka vara stark när det är som mörkast.

Precis utläst boken! Silvervägen av Stina Jackson. Omg säger jag bara! Den gjorde att jag vände blad efter blad efter blad! Inte en enda sekund av boken var tråkig! Tvärtom, jag längtade att få veta mer, jag smälte samman med Lelle som letade efter sin försvunna dotter! Jag grät och var allmänt ledsen genom hela boken det måste jag medge, den är tung, den är sorglig den har inte en endaste liten ljuspunkt någonstans... men hon skriver så bra så verkligt så sorgligt. Hon skriver om saker som händer runt omkring oss hela tiden och som inte alls är omöjliga att hända dig eller mig. Jag höll andan genom hela boken men sidan 192 svepte mattan under fötterna på mig då jag tänkte.. nu! Nu måste det hända grejer! Efter den sidan blev det som om det tändes ett litet hopp som om boken skulle bjuda på happy end, och det gör det på ett visst sätt, men inte på det sättet jag hade hoppats på! Den är rå, den är brutal den är spännande! Så bra skrivet om ensamhet, usatthet och sorg. Om en pappa som vägrar erkänna att hans dotter är död, om hans vilja att kämpa vidare när alla andra har gett upp. Så bra! Läs den idag! Missa inte denna!

Bra och lättlyssnad.

Birer

Välskriven, lättläst bladvändare. Kan varmt rekommenderasom.

Lättläst och spännande. Kul att få läsa en spänningsroman som utspelar sig i Norrland, mina hemtrakter.

Den tar sig på slutet, men vägen dit är väldigt lång.

Hade inga förväntningar på boken men blev glatt överraskad. Tyckte att boken växte efterhand som jag kom in i den. Kan varmt rekommenderas.

Pia Gummesson

2018-08-10

En mycket bra debut.Spänning,sorg och hopp.Mycket välskriven bok.Kom in i historien på en gång.Kan varmt rekommendera den.

2018-08-08

Det här blir riktigt långtråkig läsning. Stina Jackson kan visserligen skriva, men det tar aldrig tag ordentligt, det är för förenklat. Silvervägen ger känslan av en veckotidningsföljetong, och mycket riktigt har den lanserats så i en hel del tidningar. Någon högre kvalitet som thriller har den dock inte.

2018-07-25

Silvervägen är en helt fantastiskt bra debutbok av författaren Stina Jackson. Den kvalar helt klart in som en av årets bästa böcker.

Boken kallas för en psykologisk spänningsroman av förlaget. Och jag kallar den en dramathriller.

Silvervägen är både väldigt spännande och mycket gripande. Den är lättläst och har väl beskrivna karaktärer. Miljöbeskrivningarna är underbara, och man ser verkligen Silvervägen och omgivningarna framför sig.

Jag rekommenderar varmt boken, och jag ser verkligen fram emot fler böcker av den debuterande Stina Jackson.

2018-07-21

I tre år har Lelle åkt runt i sin bil nattetid och letat efter sin dotter. Dottern Lina försvann spårlöst vid en busshållplats för tre år sen. Polisen har slutat leta men Lelle vägrar ge upp hoppet om att återfinna henne. Meja har flyttat land och rike runt med sin mamma, en mamma som mår psykiskt dåligt och dricker en hel del alkohol. Nu har mamman träffat en man i Glimmerträsk och flyttar dit med sin dotter.
🐴
Silvervägen har jag hört väldigt mycket gott om innan jag själv läste den. Och p.g.a. alla lovord och hyllningar så hade jag ganska höga förhoppningar på den. Jag blev inte besviken! Vilken fantastiskt bra debutroman det är, jag är imponerad! Den slukar mig från början till slut med sitt språk och intressanta story. Hela stämningen i boken är så väl uppbyggd, jag älskar att handlingen utspelas i Norrland, den norrländska känslan märks tydligt. Jag blir väldigt berörd av boken, jag lider med Lelle som letar efter sin dotter och förfasas över vilket liv stackars Meja har och hoppas så mycket att det ska sluta lyckligt för dem båda. Det här är en bok jag hade svårt att släppa när den tog slut, tankarna kommer tillbaka på den flera gånger och det är svårt att påbörja en ny bok. Jag hoppas verkligen att Stina fortsätter skriva böcker, jag vill läsa mer!!

Kim M. Kimselius

2018-06-25

Inledningen var lite seg, men det tog snart fart, sedan gick det inte att sluta lyssna.

Berättelsen handlar om Lelle, som söker sin försvunna sjuttonåriga dotter. Under tre års tid har han kört Silvervägen nattetid för att hitta spår efter henne. Det har kostat honom äktenskapet och folk tycker att han är udda och lite konstig. Han utforskar ödegårdar och möter många människor som är mer udda än han själv. Kan någon av dem vara orsak till hans dotters försvinnande?

Vi får även träffa Meja och hennes mamma. Meja är sjutton år, precis som Lelles dotter Lina var när hon försvann. Meja kommer från storstaden och bor mitt inne i mörkaste skogen som skrämmer henne. Meja och Lelles öden vävs samman.

Snart försvinner ännu en sjuttonårig flicka. Precis som när Lelles dotter försvann, riktas anklagelserna mot honom.

Det här är en spännande thriller som går rakt in i hjärtat, griper tag och inte släpper ens när boken är slut. Karaktärerna är starka, gestaltningen gör att du lever med i berättelsen, du är där, du upplever allt personerna gör i berättelsen.

Att bo på en plats där solen aldrig går ner på sommaren driver några till nästintill galenskap, precis som det ständiga mörkret på vintern. Men upplösningen är betydligt mer skrämmande och påverkas inte av naturens skiftningar.

Silvervägen är en bok du inte får missa. Läs den!

2018-06-24

Bra bok "GILLADE"🙂

2018-06-23

Välskriven, bra språk, förmedlar känslan på ett mycket bra sätt. Spännande. Ge mig mer av Stina Jackson, tack.

Lysande, suggestiv och berörande!

Evasbokhylla

2018-06-07

Vilken debutbok! Författaren beskriver platser, människor, sorg och spänning på ett fantastiskt sätt. En riktigt välskriven bok.