Silvervägen

Jackson, Stina

Utsedd till Årets bästa svenska kriminalroman 2018 Sedan tre år tillbringar Lelle de ljusa sommarnätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog och mynnar vid norska gränsen, den väg som kallas Silvervägen. För tre år sedan försvann hans sjuttonåriga dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån. Till den lilla orten Glimmersträsk anländer Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner blir deras liv för evigt sammantvinnade. Silvervägen är en stämningsfull och berörande psykologisk spänningsroman. Med den lilla orten som fond, där alla känner alla, utvecklar sig ett drama om att aldrig ge upp, om att orka vara stark när det är som...

Väldigt spännande bok från början till slut. Man försöker lista ut vem den skyldige är, samtidigt som man läser. Hade svårt att lägga ifrån och kan starkt rekommendera den till alla som gillar spänning.

Lite seg inledning men fantastiskt bra skriven. Och Marie Richardssons röst är så underbar att lyssna till.

Mycket bra bok!

Mycket bra bok!

Kan varmt rekommendera denna bok! Välskriven med vackert språk! Intressanta karaktärer & två historier som vävs samman! Två trasiga själar som korsar varandras väg & deras historia berättas sakteliga fram. Stämningen i boken tilltalar mig mycket! Nästan fem av fem stjärnor!

Vilken fantastiskt debut! I grunden är detta en spänningsroman, men den är så vackert skriven, så den är värd att läsa enbart för det. Den är stämningsfull och suggestiv och jag älskade den!

Välskriven och särskilt miljöbeskrivningarna greppar tag i mig. Däremot är själva intrigen inte direkt ny och kändes bitvis nästan lite tunn. Kanske hade jag för höga förväntningar då detta blev årets kriminalroman 2018. Jag rekommenderar dig dock att läsa den.

Tommy -

2019-09-01

Spännande emellanåt men ingen banbrytande deckare.

Hanna Stolpe

2019-07-29

Bra

Katarina Strid

2019-07-18

Jag hade rätt stora förväntningar på denna bok som inte riktigt infrias. Halva boken händer det nästan ingenting, det är mest sorgligt.
Det tar sig lite mot slutet. Dock ganska välskrivet.

Julia Gedin

2019-07-17

Erika E

2019-07-07

Jan Svensson

2019-06-29

Visst är den läsvärd men lite förutsägbar. Känns som typiska amerikanska person- och familjeporträtt placerade i Norrland. Avslutningen ok även om jag hade föredragit ett becksvart slut.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

En välskriven och spännande deckare.

Terese

Carin Larsson

2019-06-28

Sällar mig till hyllningskören. Vilken bra bok! Spännande, välskriven och med fantastiska miljöbeskrivningar. Allt i boken känns så äkta.

Sofie Bäcklund

2019-06-28

Riktigt bra in i det sista. Ett så tragiskt men ändå lyckligt slut!

villa-freja.se

2019-06-28

En ryslig bok, välskriven och spännande. Jag är inte helt och fullt bekväm med genren (alltför blödig) men jag förstår varför boken blivit nominerad till Årets bok 2019. Dock kommer den inte att få någon röst av mig. Jag har redan en favorit.

Kristian

2019-06-27

Väldigt spännande och välskriven.

Karin Johansson

2019-06-01

Nej, inte i min smak.

Jonna

2019-05-31

Mycket spännande bok och väl värd att läsa!

A Lundgren

2019-05-29

Spännande och välskriven. Jag hoppas på fler böcker från Stina Jackson.

Birgitta Petersson

2019-05-19

Välskriven, speciell känsla i boken som tilltalade mig.

Edvin Lidén

2019-05-17

Kul med skildringar från mina hemtrakter, synd bara att handlingen var förutsägbar och att karaktärerna betedde sig som stockholmare.

Lena T

2019-05-11

Förutsägbar men fina miljöskildringar samt beskrivningar av ensamhet och vad det kan leda till.

Anita H

2019-05-06

Tummen upp

Anne Winterfeldt

2019-04-27

En för mig ny författare. Fantastisk skildring av ett norrländskt samhälle med ett mustigt persongalleri. Allt känns äkta.

Sara Höglund

2019-04-22

Gita Holmgren

2019-04-10

Börjar bra men håller inte rakt igenom

Paulina Tengvall

2019-03-29

Bra

emmakicki

2019-03-28

Börjar väldigt bra, jag drogs direkt in i historien men den håller inte riktigt hela vägen.

Tomas Karlsson

2019-03-03

En bra debutroman, öppningen är suggestiv och intressant och lite mer på djupet än övriga svenskdeckare. En dramathriller som lever upp till en stark 3:a, en författare att ha fortsatt koll på.

Joen Windahl

2019-02-18

Välskriven och spännande. Fint språk och bra karaktärsskildringar. Emellanåt något upprepande.

Hanna Rhodin

2019-02-05

För mig som är uppvuxen i Västerbotten kändes miljöbeskrivningarna som att komma hem.

Tyckte väldigt bra om den här boken.

Elric Melniboné

2019-02-04

Stina Jackon har skrivit en schysst bladvändare i sin självvalda exil. Däremot har jag lite svårt för narrativet med de störda norrländska männen kontra muslim-hjälten. Men som fiktion är det ett par trevliga kvällar.

Maria Nordström

2019-01-29

Stark debut. Jag gillar egentligen inte denna gengre men jag kunde knappt lägga boken ifrån mig innan jag läst ut den.

Mari

2019-01-24

Tyvärr inte lika bra som jag förväntat mig, men helt okej!

2019-01-21

Riktigt fångade och berörande. Vi följer två olika men mycket olyckliga själar i deras berättelse och i norrländsk miljö tar vi del av en historia som stundtals är riktigt obehaglig. Författaren lyckas skriva så att stämningar och känslor - och människor - tar sig under skinnet på en.

Caroline Persson

2019-01-19

Mycket, mycket bra debut! Väldigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Ser verkligen fram emot Stina Jacksons framtida böcker.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Ett bra tidsfördriv. Den höll fast en från början till slutet. Men inget WOW som alla pratar om?

Jenny Kyllergård

2019-01-14

Läsvärd

Susanne Hydén

2019-01-13

Annorlunda bok som visar upp miljöer som kanske känns långt borta men som ändå samtidigt är nära i en tid av rädslor och polarisering. Hur ser vi varandra egentligen och vad är våra basala behov?

Karin B

2018-12-29

Bra flyt genom hela boken. Spännande till sista sidan.

Nina Gustafsson

2018-12-28

En bra juldeckare. Eftersom jag kommer från trakten känns orter och platser igen och skildringarna känns realistiska.

Anna Granström

2018-10-27

Vilken debut! Riktigt bra. Var fast från första till sista sidan. Så välskriven, lättläst och spännande. Sorglig men ändå fin. Kan tänka mig att den blir film.

Malin Magnander

2018-10-22

Maja Dukic

2018-10-17

Precis utläst boken! Silvervägen av Stina Jackson. Omg säger jag bara! Den gjorde att jag vände blad efter blad efter blad! Inte en enda sekund av boken var tråkig! Tvärtom, jag längtade att få veta mer, jag smälte samman med Lelle som letade efter sin försvunna dotter! Jag grät och var allmänt ledsen genom hela boken det måste jag medge, den är tung, den är sorglig den har inte en endaste liten ljuspunkt någonstans... men hon skriver så bra så verkligt så sorgligt. Hon skriver om saker som händer runt omkring oss hela tiden och som inte alls är omöjliga att hända dig eller mig. Jag höll andan genom hela boken men sidan 192 svepte mattan under fötterna på mig då jag tänkte.. nu! Nu måste det hända grejer! Efter den sidan blev det som om det tändes ett litet hopp som om boken skulle bjuda på happy end, och det gör det på ett visst sätt, men inte på det sättet jag hade hoppats på! Den är rå, den är brutal den är spännande! Så bra skrivet om ensamhet, usatthet och sorg. Om en pappa som vägrar erkänna att hans dotter är död, om hans vilja att kämpa vidare när alla andra har gett upp. Så bra! Läs den idag! Missa inte denna!

Maria Lindkvist

2018-10-01

Bra och lättlyssnad.

Birer

2018-09-18

Välskriven, lättläst bladvändare. Kan varmt rekommenderasom.

Erika Lindgren

2018-09-12

Lättläst och spännande. Kul att få läsa en spänningsroman som utspelar sig i Norrland, mina hemtrakter.

Åse Bandling

2018-09-02

Den tar sig på slutet, men vägen dit är väldigt lång.

Marie Bonnevier

2018-08-31

Hade inga förväntningar på boken men blev glatt överraskad. Tyckte att boken växte efterhand som jag kom in i den. Kan varmt rekommenderas.

Pia Gummesson

2018-08-10

En mycket bra debut.Spänning,sorg och hopp.Mycket välskriven bok.Kom in i historien på en gång.Kan varmt rekommendera den.

2018-08-08

Det här blir riktigt långtråkig läsning. Stina Jackson kan visserligen skriva, men det tar aldrig tag ordentligt, det är för förenklat. Silvervägen ger känslan av en veckotidningsföljetong, och mycket riktigt har den lanserats så i en hel del tidningar. Någon högre kvalitet som thriller har den dock inte.

2018-07-25

Silvervägen är en helt fantastiskt bra debutbok av författaren Stina Jackson. Den kvalar helt klart in som en av årets bästa böcker.

Boken kallas för en psykologisk spänningsroman av förlaget. Och jag kallar den en dramathriller.

Silvervägen är både väldigt spännande och mycket gripande. Den är lättläst och har väl beskrivna karaktärer. Miljöbeskrivningarna är underbara, och man ser verkligen Silvervägen och omgivningarna framför sig.

Jag rekommenderar varmt boken, och jag ser verkligen fram emot fler böcker av den debuterande Stina Jackson.

2018-07-21

I tre år har Lelle åkt runt i sin bil nattetid och letat efter sin dotter. Dottern Lina försvann spårlöst vid en busshållplats för tre år sen. Polisen har slutat leta men Lelle vägrar ge upp hoppet om att återfinna henne. Meja har flyttat land och rike runt med sin mamma, en mamma som mår psykiskt dåligt och dricker en hel del alkohol. Nu har mamman träffat en man i Glimmerträsk och flyttar dit med sin dotter.
🐴
Silvervägen har jag hört väldigt mycket gott om innan jag själv läste den. Och p.g.a. alla lovord och hyllningar så hade jag ganska höga förhoppningar på den. Jag blev inte besviken! Vilken fantastiskt bra debutroman det är, jag är imponerad! Den slukar mig från början till slut med sitt språk och intressanta story. Hela stämningen i boken är så väl uppbyggd, jag älskar att handlingen utspelas i Norrland, den norrländska känslan märks tydligt. Jag blir väldigt berörd av boken, jag lider med Lelle som letar efter sin dotter och förfasas över vilket liv stackars Meja har och hoppas så mycket att det ska sluta lyckligt för dem båda. Det här är en bok jag hade svårt att släppa när den tog slut, tankarna kommer tillbaka på den flera gånger och det är svårt att påbörja en ny bok. Jag hoppas verkligen att Stina fortsätter skriva böcker, jag vill läsa mer!!

Kim M. Kimselius

2018-06-25

Inledningen var lite seg, men det tog snart fart, sedan gick det inte att sluta lyssna.

Berättelsen handlar om Lelle, som söker sin försvunna sjuttonåriga dotter. Under tre års tid har han kört Silvervägen nattetid för att hitta spår efter henne. Det har kostat honom äktenskapet och folk tycker att han är udda och lite konstig. Han utforskar ödegårdar och möter många människor som är mer udda än han själv. Kan någon av dem vara orsak till hans dotters försvinnande?

Vi får även träffa Meja och hennes mamma. Meja är sjutton år, precis som Lelles dotter Lina var när hon försvann. Meja kommer från storstaden och bor mitt inne i mörkaste skogen som skrämmer henne. Meja och Lelles öden vävs samman.

Snart försvinner ännu en sjuttonårig flicka. Precis som när Lelles dotter försvann, riktas anklagelserna mot honom.

Det här är en spännande thriller som går rakt in i hjärtat, griper tag och inte släpper ens när boken är slut. Karaktärerna är starka, gestaltningen gör att du lever med i berättelsen, du är där, du upplever allt personerna gör i berättelsen.

Att bo på en plats där solen aldrig går ner på sommaren driver några till nästintill galenskap, precis som det ständiga mörkret på vintern. Men upplösningen är betydligt mer skrämmande och påverkas inte av naturens skiftningar.

Silvervägen är en bok du inte får missa. Läs den!

2018-06-24

Bra bok "GILLADE"🙂

2018-06-23

Välskriven, bra språk, förmedlar känslan på ett mycket bra sätt. Spännande. Ge mig mer av Stina Jackson, tack.

Lysande, suggestiv och berörande!

Evasbokhylla

2018-06-07

Vilken debutbok! Författaren beskriver platser, människor, sorg och spänning på ett fantastiskt sätt. En riktigt välskriven bok.