Silvermasken

Englund, Peter

| 2012

I denna korta, koncentrerade biografi över Drottning Kristina (1626-1689) för historikern och akademiledamoten Peter Englund oss rätt in i 1600-talets värld av maktkamp och fromhet, blomstrande vetenskap och naket våld; det trettioåriga krigets brutala värld, men också Descartes, Molières och Stiernhielms. En värld där det var en allmänt erkänd olycka att födas till kvinna. En värld som Kristina utmanade genom sin blotta existens.Fram ur tidens larm träder den knivskarpa konturen av historiens kanske mest omstridda kvinnogestalt: drottningen som lämnade både sin tron ochsin tro.Med dramatisk åskådlighet och psykologisk finess frilägger Peter Englund en förbluffande modern gestalt: en sällsynt nyfiken och orädd kvinna, somtrotsade samtiden och levde helt efter egna lagar. Silvermasken skildrar en Kristina vars teatrala, hänsynslösa och makthungriga drag samexisterar med hennes sanningslidelse,...

Anders H

2014-11-03

Englund har en utmärkt språkbehandling men hans sätt att berätta fängslar mig inte, vilket sänker betyget.

Malena Palmquist

2012-06-20

Läste som ljudbok. En fantastisk kvinna!

Maria Nordström

2012-06-03

Otroligtt bra bok om Drottning Kristina. Mycket korta kapitel som gör boken utmärkt att läsa i lokaltrafiken eller för den som somnar fort. Jag blir absolut inte klok på hennes agerande men intressant är det.

2012-05-08

Bra att biografin är kort, för Englund och numera även jag tycker att Kristina är osympatisk.

Englund har fyllt ett hål i min kunskap om drottning Kristina och europeisk historia. Jag har alltid tyckt att kungligheter varit tråkiga att läsa om, men Kristina! vilken enormt fascinerande och stark kvinna. Läs!

Tommy Derngren

2010-03-13

Min övertygelse att Peter Englund är starkast utanför kulor, krut och slagfält bekräftas. Samma höjd som "Brev från nollpunkten" når han inte här men nivån väldigt hög. Den ibland icke kronologiska ordningsföljden fungerar bra. Väldigt spännande. Nu får man ge sig på Sven Stolpe.

R Lindqvist

2009-11-02

Betyget hade blivit högre om boken hade behandlat mer intressanta sidor av Kristina än de som presenteras här. Men Englund har ett fint språk och argumentationen ger ett genuint intryck. Tyvärr överanvänds kommatecken och överdrivna språkformuleringar, som drar ner lästempot. Men dock en fin kortbiografi.

Jonas Olsson

2009-09-13

Älskar hans böcker, men denna gång funkade det inte...