SILVER ROAD

Jackson, Stina

Even the darkest journey must come to an end... Three years ago, Lelles daughter went missing in a remote part of Northern Sweden. Lelle has spent the intervening summers driving the Silver Road under the midnight sun, frantically searching for his lost daughter, for himself and for redemption. Meanwhile, seventeen-year-old Meja arrives in town hoping for a fresh start. She is the same age as Lelles daughter was - a girl on the brink of adulthood. But for Meja, there are dangers to be found in this isolated place. As autumns darkness slowly creeps in, Lelle and Mejas lives are intertwined in ways, both haunting and tragic, that they could

Maria Jacobsson

2023-01-26

En fin och långsam skildring av livet i vaccumet efter att en älskad dotter försvunnit. Livet blir aldrig vad det en gång varit och flickans far har sjunkit djupt ner i ett hopplöst letande dagar och nätter. Samtidigt har en mor och hennes tonåriga dotter flyttat på vinst och förlust från storstan till norra Sverige genom en internetdejt. Det är en smutsig och ångestfylld tillvaro och man kommer människorna nära. Författaren är bra på personbeskrivningar vilket gör berättelsen väldigt levande.

Linda Vanil

2022-10-20

Jättebra! Mörk och dyster men så bra ända till slutet!

Linnéa G

2022-03-31

Vet inte varför jag läste ut boken, omoget skriven och platt.

D

Daniella Andersson

2022-03-15

Spännande! Svår att lägga ner.

Therese

2022-02-03

Spännande och gripande. Välskriven med bra upplägg, språk och olika berättarvinklar.

Anna Hedenstedt

2021-10-16

En spännande och snabbläst bok, där alla miljöer framträdde väldigt tydligt för mina ögon! Ska läsa Ödesmark också.

Erika Hedéen

2021-02-22

Så sjukt bra, gillar den skarpt! Den har allt och jag rekommenderar den varmt vidare. Spännande, lite romantisk, söt, sorglig och välskriven. I like!

Erika Hedéen

2021-02-22

Rebecka Nyman

2021-02-01

En något långsam spänningsroman men med ett underbart språk och vackra miljöbeskrivningar. Efter läsningen kände jag att det långsammare tempot egentligen passar väldigt bra då den utspelar sig i Norrland där livet upplevs lugnare. Det gör att tempo och plats samspelar fint med varandra. Jag upplever att den handlar mer om känslor och relationer än om faktiska händelser. Det som saknades för mig var det mystiska och oförväntade. Jag blev inte förvånad och allt slutade näst intill precis som jag från början trodde att det skulle göra. En lugn och mysig bok i norrländsk anda, alltså perfekt om en vill sakta ner och ta det lugnt.

Eva Pettersson

2021-01-18

Jag läser sällan kriminalromaner, men denna hade jag hört så mycket positivt om att jag gjorde ett undantag. Jag gillar att boken har ett ganska långsamt tempo, och att man får följa historien ur flera personers perspektiv. Dock blev jag nästan lite deppig av alla de tragiska levnadsöden som beskrivs. En väldigt mörk bok, på många sätt.

Torbjörn Nilsson

2021-01-04

Insikten om min egen hjärtlöshet (tack vare Ola Rapace i Stjärnorna på slottet) gav mig en nyckel till varför det är något extra med Silvervägen
Lelles besatta, ensamma, nattliga sökande efter sin dotter ännu tre år efter hennes försvinnande, kan ses som en metafor för förlusten av kontakten med det inre barnet och vilka konsekvenser det får; just ensamhet, besatthet och hjärtlöshet. Avskurenheten gör också barnet hjärtlöst och desperat.
Plötsligt blev Silvervägen en bok värd högsta betyg från mig och jag begrep varför den fängslade mig så mycket trots att den på ytan är en ganska konventionell och lite trälig eländeskildring och thriller.

Jag kan lätt identifiera mig med min namne Torbjörn i boken. Hans öde kunde blivit mitt och har väl delvis varit det  Ljuset i boken kommer från barnet/tonåringen Meja, kvinnan Anita och främlingen/polisen Hassan.

Att det metaforiska är så inbäddat i historien, vet inte ens om det är medvetet konstruerat av Stina Jacksson, gör mig imponerad. I den hyllade storsäljaren Där kräftorna sjunger är sagoformen så tydlig och påtaglig att det förtar en del av  berättelsens kraft. Det mytiska har tydligen störst kraft som underström.

Angie J

2020-11-16

Sorglig med fin, om längtan, saknad och kärlek. Tycker att boken har ett fint språk.

2020-08-23

Riktigt bra deckare. En av de bättre svenska jag läst på länge . Det finns en underliggande krypande känsla genom hela boken. Samtidigt som karaktärer och miljöbeskrivningar gör att man känner att man är där. Riktigt bra debut. Rekommenderas. Stark fyra.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Fortuna Boga

2020-07-09

Ödsligheten är enorm där uppe i Norrland. Man tror ju på pappans skuld. Så slutet blir verkligen överraskande.

Ellinor

2020-06-17

En helt okej spänningsthriller.

Erika Rehn

2020-04-30

Så bra skriven, fint språk och skönt tempo. Älskade karaktärerna Lelle och Meja. En stark fyra. Den hade fått fem stjärnor om det inte så tidigt gått att förstå vem som var mördaren.

Linda

2020-03-11

Bokslukerskan

2020-03-09

Betyg: 3,5/5
Trollbindande tragisk & vackert komponerad.
Men förutsägbar...
Redan väldigt tidigt har jag mina aningar.
Halvvägs in i boken vet jag.
Då lägger sig spänningen helt.
För att, tack o lov, återuppväckas något i upplösningen.
Det här är en alldeles utmärkt debut.
Särskilt bra porträtterat är alla de trasiga karaktärer som liksom lägger sig som en vemodig slöja över berättelsen.
Jag är dock inte den som uppskattar välriktade hintar som avslöjar för mycket, för tidigt!
För högre betyg;
Håll mig på halster!

2020-02-10

Den här boken vann årets bok och jag känner mig sist på bollen att läsa den. Jag har hört mycket bra om den, men även åsikter som varit lite mer ljumma.

Så vad tycker jag? Jag stämmer in i hyllningskören, tyckte boken var gripande, bra, spännande och väl värd sin årets bok-titel. Jag har svårt att släppa boken när jag hade börjat läsa.
Mitt mammahjärta blöder för Lelle som letar efter sin dotter som varit försvunnen i tre år. Han kan inte slappna av eller släppa letandet förrän han hittar sin dotter!
Till den lilla byn kommer en dag Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter då hon försvann och ju längre hösten går knyts deras öden ihop. När sedan ytterligare en flicka försvinner blir deras liv för evigt sammanflätade.

Det här är en bra bok. Stina är bra på att beskriva miljöer och hon skapar en obehaglig stämning. Frågan jag ställer mig är hur långt man är beredd att gå för sitt barn. Var går gränsen för vad som är rätt och fel att göra för sitt barn? Hur mycket får man hjälpa?

Boken blir mot slutet mer en psykologisk thriller och det gillar jag. Slutet är starkt, bra och en aning oväntat fast ändå inte.

Jag ser fram emot Stinas nästa bok som kommer ut nu i vår!

Henrik Johansson

2019-11-27

Nästan lite ”hem till byn känsla”. Nära, personligt och omtänksamma människor men så in i märgen otäck. Bästa spänningen på länge

Sevgi Akalin

2019-11-07

Väldigt spännande bok från början till slut. Man försöker lista ut vem den skyldige är, samtidigt som man läser. Hade svårt att lägga ifrån och kan starkt rekommendera den till alla som gillar spänning.

Katarina Nord

2019-11-03

Lite seg inledning men fantastiskt bra skriven. Och Marie Richardssons röst är så underbar att lyssna till.

Frida Tosterud

2019-10-21

Mycket bra bok!

Frida Tosterud

2019-10-21

Mycket bra bok!

Helena Rasmusson

2019-09-17

Kan varmt rekommendera denna bok! Välskriven med vackert språk! Intressanta karaktärer & två historier som vävs samman! Två trasiga själar som korsar varandras väg & deras historia berättas sakteliga fram. Stämningen i boken tilltalar mig mycket! Nästan fem av fem stjärnor!

malinbooknerd

2019-09-17

Vilken fantastiskt debut! I grunden är detta en spänningsroman, men den är så vackert skriven, så den är värd att läsa enbart för det. Den är stämningsfull och suggestiv och jag älskade den!

Karolin L

2019-09-10

Välskriven och särskilt miljöbeskrivningarna greppar tag i mig. Däremot är själva intrigen inte direkt ny och kändes bitvis nästan lite tunn. Kanske hade jag för höga förväntningar då detta blev årets kriminalroman 2018. Jag rekommenderar dig dock att läsa den.

Tommy -

2019-09-01

Spännande emellanåt men ingen banbrytande deckare.

Hanna Stolpe

2019-07-29

Bra

Katarina Strid

2019-07-18

Jag hade rätt stora förväntningar på denna bok som inte riktigt infrias. Halva boken händer det nästan ingenting, det är mest sorgligt.
Det tar sig lite mot slutet. Dock ganska välskrivet.

Julia Gedin

2019-07-17

Erika E

2019-07-07

Jan Svensson

2019-06-29

Visst är den läsvärd men lite förutsägbar. Känns som typiska amerikanska person- och familjeporträtt placerade i Norrland. Avslutningen ok även om jag hade föredragit ett becksvart slut.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

En välskriven och spännande deckare.

Terese

Carin Larsson

2019-06-28

Sällar mig till hyllningskören. Vilken bra bok! Spännande, välskriven och med fantastiska miljöbeskrivningar. Allt i boken känns så äkta.

Sofie Bäcklund

2019-06-28

Riktigt bra in i det sista. Ett så tragiskt men ändå lyckligt slut!

villa-freja.se

2019-06-28

En ryslig bok, välskriven och spännande. Jag är inte helt och fullt bekväm med genren (alltför blödig) men jag förstår varför boken blivit nominerad till Årets bok 2019. Dock kommer den inte att få någon röst av mig. Jag har redan en favorit.

Kristian

2019-06-27

Väldigt spännande och välskriven.

Karin Johansson

2019-06-01

Nej, inte i min smak.

Jonna

2019-05-31

Mycket spännande bok och väl värd att läsa!

Birgitta Petersson

2019-05-19

Välskriven, speciell känsla i boken som tilltalade mig.

Edvin Lidén

2019-05-17

Kul med skildringar från mina hemtrakter, synd bara att handlingen var förutsägbar och att karaktärerna betedde sig som stockholmare.

Lena T

2019-05-11

Förutsägbar men fina miljöskildringar samt beskrivningar av ensamhet och vad det kan leda till.

A H

2019-05-06

Tummen upp

Anne Winterfeldt

2019-04-27

En för mig ny författare. Fantastisk skildring av ett norrländskt samhälle med ett mustigt persongalleri. Allt känns äkta.

Sara Höglund

2019-04-22

Gita Holmgren

2019-04-10

Börjar bra men håller inte rakt igenom

Paulina Tengvall

2019-03-29