Silhuetten

Larsson, Christina

| 2013

INGRID BERGMAN DEL 4 När kriminalkommissarie Ingrid Bergman, efter ett par ljuvliga drömveckor i Thailand, återvänder till Göteborg hinner planet inte nå marken på Landvetter förrän den tuffa verkligheten överrumplar henne. Larmet hade under natten gått fem gånger i hennes hem på Lyckans väg - men varför, och vad hade hänt? Ett berusat svensexegäng, som tagit sig in i de gamla underjordiska befästningsgångarna innanför Vallgraven, upptäcker en död tonårsflicka. Mördad. Av vem eller vilka? Under utredningens gång blir Ingrid Bergman åter brutalt medveten om den osannolika ondska som finns i världen. Samtidigt börjar hon långsamt närma sig insikten att det också finns ett annat liv - ett liv utanför det krävande polisarbetet.

Jan Banan

2020-10-12

Jag gillar verkligen denna författare och hur hon har skapat en värme och verklighetskänsla kring alla sina huvudkaraktärer. Det känns som om Larsson har inspirerats av Arne Dahls A-gruppen.

Denna bok är precis lika bra som hennes tidigare böcker i serien om Ingrid Bergman, men det är en avgörande sak jag stör mig på vilket också drar ner betyget.

Jag blir oerhört frustrerad över hur författarinnan inte låter Ingrid, eller någon av hennes kollegor, lura ut den banala och oförskämt simpla lösningen på vem det är som jävlas med Ingrid förrän de sista 50 sidorna av boken. Det känns inte ett dugg trovärdigt att en poliskommissarie av henne kaliber skulle förbise den närmaste och tydligaste möjligheten….pinsamt dåligt.

Ser fram emot att läsa nästa bok i serien. Stor eloge till Coach Bengtssons härliga inläsning.

fredrik spele

2014-07-27

Mycket spännande

annika åberg

2014-07-03

En klar fyra, bäst hittills

Stefan Teppas

2012-03-26

Dom första tre böckerna var mycket bra och den här är den bästa hittills. Christina Larsson borde uppmärksammas mer, det blir bara bättre. Spännade och rak i Gbg-miljö. LÄS