Silhuetten

Larsson, Christina

| 2010

När kriminalkommissarie Ingrid Bergman, efter ett par ljuvliga drömveckor i Thailand, återvänder till Göteborg hinner planet inte nå marken på Landvetter förrän den tuffa verkligheten överrumplar henne.Larmet hade under natten gått fem gånger i hennes hem på Lyckans väg men varför, och vad hade hänt?På Polishuset var hon mycket saknad och efterlängtad. Ett berusat svensexegäng, som tagit sig in i de gamla underjordiska befästningsgångarna innanför Vallgraven, upptäcker en död tonårsflicka. Mördad. Av vem eller vilka? Under utredningnes gång blir Ingrid Bergman brutalt medveten om den kvalificerade Ondskan. Samtidigt börjar hon långsamt närma sig insikten att det också finns ett annat liv ett liv utanför det krävande polisarbetet.

2021-07-28

Det har blivit något av en tradition att ta med sig en bok i den här serien när vi åker till Göteborg. Silhuetten är fjärde delen och det är också fjärde året som den här traditionen upprepas. Jag kan ju erkänna att början var lite skakig, första boken gjorde mig mest irriterad, men eftersom jag ju hade de andra böckerna redan så fortsatte jag att läsa. Vilket ju var en evig tur.

Jag verkligen älskar att vandra runt på Göteborgs gator tillsammans med de här karaktärerna. Det är extra roligt när de rör sig i områden där jag själv har vistats och handlar i affärer där jag själv har handlat.

Silhuetten är, hittills, den bästa i serien, trenden att böckerna blir bättre och bättre håller alltså i sig. Handlingen är ganska enkel och det är väldigt underhållande. Det var med glädje jag såg att det finns sju delar, alltså tre till. Traditionen med Ingrid Bergman à la Christina Larsson kan alltså fortsätta i åtminstone ytterligare tre år.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/07/silhuetten-av-christina-larsson.html

Jan Banan

2020-10-12

Jag gillar verkligen denna författare och hur hon har skapat en värme och verklighetskänsla kring alla sina huvudkaraktärer. Det känns som om Larsson har inspirerats av Arne Dahls A-gruppen.

Denna bok är precis lika bra som hennes tidigare böcker i serien om Ingrid Bergman, men det är en avgörande sak jag stör mig på vilket också drar ner betyget.

Jag blir oerhört frustrerad över hur författarinnan inte låter Ingrid, eller någon av hennes kollegor, lura ut den banala och oförskämt simpla lösningen på vem det är som jävlas med Ingrid förrän de sista 50 sidorna av boken. Det känns inte ett dugg trovärdigt att en poliskommissarie av henne kaliber skulle förbise den närmaste och tydligaste möjligheten….pinsamt dåligt.

Ser fram emot att läsa nästa bok i serien. Stor eloge till Coach Bengtssons härliga inläsning.

fredrik spele

2014-07-27

Mycket spännande

annika åberg

2014-07-03

En klar fyra, bäst hittills

Stefan Teppas

2012-03-26

Dom första tre böckerna var mycket bra och den här är den bästa hittills. Christina Larsson borde uppmärksammas mer, det blir bara bättre. Spännade och rak i Gbg-miljö. LÄS