Sigrids hemlighet

Wahlberg, Karin

| 2009

Sigrids hemlighet är en gripande berättelse om en ung kvinnas uppväxt i en dramatisk tid, om kärleken mellan barn och föräldrar och rädslan att förlora sina nära och kära. Karin Wahlberg har skrivit en medryckande och finstämd historisk roman om livet kring Mälaren på 1000-talet e Kr på tröskeln mellan vikingatid och medeltid. Sigrids hemlighet är också andra delen i Historiska Medias romanserie Släkten, där kända författare berättar Sveriges historia med utgångspunkt i en fiktiv släkt och dess medlemmars öden och äventyr. Denna gång utspelar sig handlingen i början av 1000-talet i och omkring Sigtuna. På Östergården en bit utanför staden bor stormannen Alrik Gårdske med sin familj. Den består av hans rådiga hustru Bothild, barnen Sigrid, som är faderns ögonsten, Östen och den lille nyfödde Säbjörn samt trälar och trälinnor. Bothild är en duktig väverska och sköter gården med...

Ulla Englund

2021-06-20

20/6 2021

Jeanette Eriksson

2018-08-15

1000 tal i och kring Sigtuna, här jag bor idag, jag älskar att se bilder o leva mig in i dessa tidsepoker.....

villa-freja.se

2018-06-21

Stafettserien Släkten fortsätter med Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg. Den här uppföljaren tycker jag mycket om och det känns som om historien får ett större djup. Det ska bli intressant att läsa vidare och se hur allt slutar. Vår historia är fascinerande.

Maria Mobiny

2013-06-25

riktigt bra!

Eva Bommelin

2012-10-02

Väldigt bra historisk roman som det bäde finns glädje och sorg.
Starka kvinnor som ser till att överleva och genom list och mycket arbete som lönar sig för dessa kvinnor som står i fokus. Mycket läsvärd.

Marita Ryen

2012-06-05

Bättre än första boken av Catarina Mazetti. Livet på 1000-talet är intressant med dess historik. Huvudpersonerna känns levande. Dock ett plötsligt slut.

Bengt Månsson

2011-04-19

Nästan lika bra som författarens deckare. Men slutet kom lite plötsligt...

Anna-Karin Marklund

2011-03-08

Boken var väldigt intressant, och jag lärde mig mycket. Tycker dock att tempot var lite långsamt i bland, jag ville gå fortare fram i handlingen. Men eftersom jag alltid är förtjust i historiska romaner då tyckte jag att denna var helt ok. Slutet kom dock lite abrupt. Jag hade velat höra mer om hur det gick för Sigrid. Kommer att fortsätta att läsa även del tre i serien.

Pia Stendahl

2010-11-11

Jag tycker att Sigrids hemlighet är i min mening en bättre och intressantare bok än föregångaren. Jag trivs nog bättre med Karin Wahlberg än Catarina Mazetti. Boken är tjockare vilket gör att det är möjligt att få in lite mer om Sveriges historia och mer detaljer kring handlingen.

Här blir jag engagerad i hur det ska gå för Sigrid och jag vill definitivt få veta var hennes liv tar vägen. Även moderns liv engagerar mig och är en viktig del av boken.

Jag tycker att det är väldigt underhållande och lärorikt att läsa historiska romaner som är så väl underbyggda som Sigrids hemlighet.

Det finns en del återkoplingar till del ett i serien vilket jag uppskattar som läst del ett men jag tror inte att det är något man stör sig på om man inte läst den.

Språkmässigt är det väl inte en bok som sticker ut direkt men det fungerar. Tyvärr tar boken väldigt abrupt slut. Ett bättre avslut hade definitivt gjort boken bättre. Nu får den en 4-.

Jag kan varmt rekomender alla böckerna, som hittills kommit ut, i serien Släkten. Är man förtjust i historiska romaner ska man definitivt läsa böckerna.

www.bokbrus.se kan du läser mer ljudboksrecensioner.
/Pia

Sarah Mattsson

2010-04-09

4 -

Annelie S

2010-03-22

Kul idé med en släktsaga som skrivs av olika författare. Lättläst. Jag gillar historiska romaner och ser fram emot nästa bok i serien!

Sofia Åkerberg

2010-03-15

Det tog mig ett tag att komma på vad problemet med Sigrids hemlighet var och det var inte att det var andra delen i en serie där jag inte läst den första. Nej, problemet är snarare att bokens stil gör att den i många avseenden känns som en sådan där dramatiserad bit historia som brukade finnas i historieböckerna på grundskolan. Och de brukade inte utmärka sig för sina litterära kvaliteter om vi säger så.

Redan i bokens inledande sidor, och ska vi komma ihåg att Sigrid än så länge bara drömmer, blir det nästan plågsamt tydligt vad som ska fortsätta att göras tydligt i resten av boken: Karin Wahlberg har Läst På. Författaren besitter givetvis en imponerande kunskap om det svenska tusentalet men lyckas aldrig väva in det som en naturlig del av historien, utan den ligger hela tiden utanpå, som ett statement.

Språket i sig är inte heller särskilt upphetsande med en väldig mängd liknelser varav de flesta rätt fantasilösa. Historien går dessutom väldigt snabbt på slutet med tanke på hur lång tid Wahlgren tar på sig att bygga upp den första halvan.

solveig jonson

2010-01-27

ett fängslande kvinnoöde. kändes äkta