Sigrid är unik

Lundh, Lotta

Sigrid är unik. Hon är inte som alla andra, säger mamma. Men Sigrid undrar vad det är som gör henne unik. Är det för att hon leker själv eller för att hon kan bli riktigt arg? Eller är det för att hon ritar detaljerat eller för att hon vill ha det tyst? Följ med Sigrid på hennes egen upptäcksfärd, om vad som gör henne unik.

🌹Denna passar frå 3 år & uppåt.
Den var härligt skriven & småmysig feelgood bladvändare.
💙💙💙💙 av 5st🌹

My.loved.books

2020-09-08

Hög igenkänningsfaktor! En bok om att vara sig själv samtidigt som man FÅR vara det!

Att vara unik; vad innebär det? Det har jag funderat mycket på och det har även Sigrid; huvudpersonen i den här boken gjort.

Hon kommer med flera bra förslag och när man tänker efter så stämmer dem ett efter ett. För att vara Unik är att vara sig själv; spelar ingen roll om det är något positivt för någon eller negativt för någon annan eller varför inte tvärtom för den delen. Det gör det hela Unikt!
Att vara unik är det häftigaste som finns och Sigrid är en cool tjej som är exakt det;
Unik och Sig Själv!

Det här var en bok som gav mig en tankeställare och det trots många års erfarenhet om Unika människor som Sigrid. Den här boken är en bok som borde läsas av Alla för att få människor att förstå hur det är att vara Unik och samtidigt ge en förståelse för varandra...

Femåringen tycker: Han gillar främst bilderna och kan sitta och titta och peka ut olika saker. Det är lätt att diskutera med honom om vad som står i och med att bilderna är så detaljerade men ändå inte tar över. Han tycker att Sigrid verkar bra, och att hon kan jättemycket saker. Dessutom gillar de att göra samma saker, så han relaterar till berättelsen på sitt eget sätt. ”Jag tycker också om att bada, mamma, och att måla, och att läsa, och spagetti!”

Mamman tycker: Det här är en fin berättelse om hur det kan vara att vara unik, att inte alltid vara som alla andra och på vilka sätt man är det. Jag gillar hur det fokuserar på att inte vara dömande utan beskrivande. Alla sätt Sigrid är på får ta plats och beskrivs. Det förskönas inte, men det står aldrig heller att det är oönskat, för det är ju så här Sigrid är. Och Sigrid är unik.

Sigrid är unik är inspirerad av författaren Lotta Lundhs ena dotter, eftersom Lundh tyckte att det saknades böcker för barn med ämnet autism och ADD. Och det här är ett fint synliggörande, tycker jag. Det är finstämmigt och positivt, men ändå informerande och kan vara bra att läsa både för barn som själv har diagnosen och för andra barn (och vuxna) för att få mer förståelse för hur det kan vara att ha autism. Bilder och text tillsammans gör det lätt att hitta diskussionspunkter och att lättare förklara frågor som uppkommer.

Nils Melanders bilder passar väldigt bra till Lotta Lundhs berättarstil, och det finns mycket att titta på i bilderna som får både vuxen och barn att relatera till det som står på ett helt annat sätt. Man får mycket mer förståelse för Sigrid. Jag gillar också att det är hon som får vara i fokus, alla andra som är med på bilderna är färglösa och otydliga konturer.

Supermamsen

2020-09-02

Boken beskriver på ett naturligt sätt hur det kan vara att ha autism. Hur svårt det kan vara i en stökig miljö, hur viktigt det är att saker är som de brukar vara, att det kan vara svårt att leka med andra, att det inte är så lätt att sitta still i klassrummet och koncentrera sig… Jag tror att boken kan ge stor igenkänning till de barn som har liknande utmaningar som Sigrid.

Jag tycker om Lottas sätt att enkelt bara beskriva hur det kan vara att ha autism och att det inte finns någon negativitet eller värderingar alls i boken. Sigrid är unik för att hon är hon och boken förmedlar verkligen den känslan. Jag tror att barn som hör boken kommer att känna sig stolta över att vara som de är. Om barnen tvivlar på sig själva och känner att de inte duger tror jag att denna bok kommer att lyfta dem och höja självkänslan.

Boken har fantastiska illustrationer som lyfter texten. Illustrationerna har många fina detaljer som man kan titta på tillsammans med sitt barn och som kan bidra till samtal. Boken passar även som högläsningsbok för en grupp. Jag tycker att boken passar 3-9 år.

Jag rekommenderar varmt boken till alla er som vill prata om autism på ett lättförståeligt sätt med ert barn. Känslan ”Jag är unik och bra precis som jag är!” måste vara det viktigaste man som förälder kan förmedla till sitt barn. Boken kommer att bidra till det och hjälpa många!