Sigrid och Affe firar Alla hjärtans dag

Hej där du! Vill du bli min fru? Du är söt som äppelgröt Kan det bli vi tu? Det är februari i den lilla byn Grönbetet där Sigrid och Affe bor, och snart närmar sig alla hjärtans dag. De bestämmer sig för att skriva kärleksdikter. De blir så bra att de printar ut dem. Men så råkar Affe ge dikterna till Martina, deras klassföreståndare, i stället för ett brev från pappa. Nu tror Martina säkert att pappa är kär i henne. Vad ska de göra nu? Tredje roliga boken om bästisarna Sigrid och Affe. "Moa Eriksson Sandberg berättar ur ett genuint barnperspektiv och låter läsaren skratta med flickorna i de dråpliga situationer de hamnar /.../ Eva Björkstrands träffsäkra svartvita bilder understryker både komiken och flickornas vänskap." BTJ om Sigrid och Affe öppnar restaurang

Marianne Skoglund

2018-02-13

Fin vardagsskildring av vänskap och kärlek. Lite smått tokroligt som det ofta är i den här sortens böcker.

Vi valde att läsa denna boken som E-bok via mammans Storytel-konto – funkade fint!
Bokens Alla hjärtans dag-tema handlar om hur tjejerna i början skriver dikter för alla hjärtans dag och därefter tar berättelsens fart. Boken känns som den skulle kunna väcka skrivlust för poesi hos barnen – så man är låg/mellanstadielärare som planerar lite diktskrivande i samband med alla hjärtans dag kan det säkert vara en bra bok att läsa parallelt under veckan. Men även en fin bok att ge i present på alla hjärtans dag till ett läsande barn som kanske även får inspiration till att själv börja skriva dikter.

Själva boken har många roliga och knasiga inslag som förgyller, men utöver det så innehåller den flertal olika relationsberättelser (alla av heterosexuell typ dock) som behandlar svåra ämnen som svartsjuka, sorg, saknad, pinsamhet och missförstånd. Vi gillade boken – mamma mer än A dock. Om man planerar att ge den som alla hjärtans dag-present till ett barn ska nog ändå barnet ha ett relationellt intresse – annars räcker ett bibliotekslån enligt oss.