Signes äppelträd

Karlsson, Daniel

| 2017

Det är långt till närmaste kompis så Daniels sommarlov blir till en början ganska ensamt. Då är det tur att tant Signe bor i huset alldeles intill. Där finns det äggtoddy, saft, spel och ... vänta, vad var det som morrade i Signes äppelträd? Följ med in i en gränslös, fantasifylld och fängslande berättelse om Daniel och hans nya, något annorlunda bekantskap. Det blir en humorsitisk och härligt skruvad resa! Men så en dag slits Daniel och hans vän oväntat ifrån varandra. Kommer de någonsin att ses igen? Daniel Karlsson började sin författarbana rätt nyligen men har ändå har lyckats få fram 3 publicerade böcker. Han har även hunnit skriva andra manus men har inte känt att han hittat sin stil riktigt. När han skrev Signes Äppelträd föll dock allting på plats. Han känner att han hittat den värld han ska skildra. Dvs en ganska vanlig barndomsvärld som kryddas med någon form av absurd surrealism.

4-åringen tycker: Spännande med en tiger i trädet, och mycket roliga saker som hände längs vägen. Han orkade igenom hela boken och hittade mycket att titta på.

Mamman tycker: Jag gillar Katarina Vintrafors bilder, de är så lekfulla och färgglada och så finns det så mycket roligt att hitta, som garnnystanhåret på tant Signe. Jättefin historia om vänskap, om olikheter, om rädslor och om varför vi gör vissa val.

Detta är en väldigt mysig och fin bok. Boken handlar om pojken Daniel som bor på landet utan kompisar i närheten, men han har en fin vänskapsrelation med den äldre grannkvinnan Signe.
En dag när Daniel kommer berättar Signe att han nog inte ska snedda över trädgården då en tiger flyttat in i äppelträdet. Men det måste väl vara ett skämt?

Detta är en superfin bok som innehåller så många ingredienser som vi uppskattar.
Berättelsen är humoristisk samtidigt som den är varm och idyllisk. Men också fullsmockad av härlig fantasi. Under boken så skrattade vi, vi blev rörda och nästan grät och barnen fångades av boken.

Jag uppskattar hur man skildrar vänskapsrelation över generationsgränserna och hur boken också bygger in en kritik mot vilda djur på cirkus.
Texten känns genomgående välskriven och är lätt att läsa högt. Författaren väver då och då in mer avancerade ord som utmanar ordförrådet - men invävt i ett sammanhang och på ett sätt som skapar förståelse för vad de orden betyder.

Illustrationerna är väldigt fina och skapar en bra helhet med boken, samma Signe som lyser igenom i texten återfinns i illustrationerna. Samma varma och idylliska känsla som berättelsen lyfter fram syns i bilderna också. Samspelta helt enkelt.

En kort stund efter att vi läst ut boken i bilen sa I (4,5 år): "Mamma, kan du läsa Signes äppelträd igen?".
Superfin bok! Alla borde få läsa denna fina bok om vänskap.