SIGNERAD: Nio liv

Schepp, Emelie

| 2020

SIGNERAD UTGÅVA Flerfaldigt prisbelönta deckarförfattaren Emelie Schepp är tillbaka med den sjätte delen om den fascinerande åklagaren Jana Berzelius i Norrköping. En tidig aprilmorgon sprids en film på en ung man på Youtube. Han är misshandlad och har en sprängladdning fastsatt om kroppen. Polisen förstår att ett fruktansvärt öde väntar honom. De lyckas identifiera platsen men hinner inte fram förrän bomben exploderar. Det är den fjärde medlemmen i det kriminella nätverket Komados som har mördats på kort tid. Men rör det sig verkligen om samma gärningsperson? Kriminalinspektör Mia Bolander får hjälp av den nye utredaren Patrik Wiking att lösa fallen. Problemet är att ingen vill prata med dem. Ingen har hört något. Ingen har sett något. När Jana Berzelius dras in i utredningen inser hon att fallet har en direkt koppling till henne själv. Som åklagare har det alltid varit hennes...

A H

6d

Lena ss

Det behövs lite utveckling i böckerna om Jana B. Persongalleri på tomgång. Men när det kommer till häftiga upplösningar är Emelie Schepp en mästare!

Det här är den sjätte boken om åklagare Jana Berzelius. En tidig morgon i april sprids en film på youtube på en ung man, han är svårt misshandlad och har en sprängladdning fastsatt på sin kropp. Polisen lyckas hitta platsen men hinner inte fram i tid och mannen sprängs i luften. Det här är den fjärde medlemmen i det kriminella gänget Komados som dödats....vad är det som ligger bakom dessa dödsfall?

Äntligen så kom den efterlängtade uppföljarn efter boken Broder Jakob och Emelie levererar ytterligare en riktigt bra bok. För mig tog det några kapitel innan flytet kom och jag fastnade i storyn. Denna bok tycker jag växer desto mer jag läser, författaren bygger upp intrigerna och spänningen och det går inte att lägga ifrån sig boken efter ett tag - en bladvändare. Jag älskar att läsa och följa historien om Jana, den spänning och mystik som finnas kring hennes liv är riktigt fascinerande. Det här är en lättläst och välskriven bok som är fylld med spänning mystik, intriger, hemligheter och gängkriminalitet.

Återigen fångar Emelie mig från första raden.
Vad är det då som gör att jag gillar Emelies böcker så mycket? För mig är det nog drivet i hop med det rappa språket och hennes konst att hålla läsaren på halster. Dock kan jag känna att själva grundstoryn i boken är den samma som i tidigare böcker, syster aktar sig för bror och klarar sig och så kommer cliffhangern på slutet. Kanske det måste till en förändring där i syskonrelationen mellan Jana och Danilo. Något måste hända.
Trots allt så älskar jag den här serien, de har blivit min familj på något konstigt sätt och den boken är en mycket spännande och fartfylld bok med intressanta vändningar.

Ett tips ha gott om tid för börjar du så lägger du inte ifrån dig den fören den är slut och då med en känsla av tomhet. Eller också gör du som jag. varvar läsning och lyssning för att man måste bara fortsätta. Man vill veta, vem och varför!

Betyg: 4 av 5.

Den här boken är helt gudomlig! Sätter författaren skriver på är magiskt. Efter andra sidan så var jag som fastlimmad i boken. En riktig bladvändare, olidligt spännande och efter varje kapitel ville mna bara läsa mer och mer. Den är exemplariskt välskriven om både karaktärerna, miljön och kriminella kulturen. Och hur unga så lätt kan dras in i kriminaliteten. Att också få in det privata hos några av karaktärerna var ett stort plus.