SIGNERAD Glasmannen

SIGNERAD UPPLAGA Andra delen i hyllade Askerserien. Kriminalinspektr Leo Asker har just funnit sig till rtta som chef fr Avdelningen fr frlorade sjlar d hennes far hr av sig, efter r av tystnad. En kropp utan gon har hittats, polisen r honom i hlarna och han krver Leos hjlp. Leo accepterar motvilligt och inser att hon vet vem den mystiske dde r. r pappan s oskyldig som han hvdar? Samtidigt flyttar Martin Hill till ett avskilt gods fr att skriva fretagsledaren Gunnar Irvings biografi, lockad av att gorna rymmer en privat med ett vergivet stjrnobservatorium dr Irving ska ha ftt besk av utomjordingar. Snart upptcker Hill att trakten har fler berttelser ? om mystiska ljussken och om kroppar som saknar gon. Medan Asker och Hill nystar i virrvarret av trdar stiger ngon upp ur mrkret. Ngon som sovit lnge och gr sig redo att stilla sin hunger.

Oj s spnnande! Det blir full pott till denna bok! Asker r en speciell karaktr som jag vill ha mer av, likas hennes vn Hill och det udda polisteamet!
Och vilken gastkramande historia! Kan absolut rekommenderas, och jag tror man behver lsa Bortbytaren frst fr att frst karaktrerna bttre.

Jan Svensson

2023-12-21

Underhllande och vlskrivet men inte s trovrdigt. Blir inte heller speciellt spnnande. Dremot r persongalleriet intressant med Asker, Hill, hennes frldrar och antagonist inom polisen. Dessa personligheter gr det spnnande att lsa fortsttningen.

Bokdjungeln

2023-12-09

Hrligt att f lsa mer om Leo Asker. Hon r en spnnande karaktr, likas Martin Hill. Men mest av allt vill jag veta mer om Askers pappa, Prepper-Per. Det finns s mycket i den karaktren som vcker frgor. Jag hoppas att vi kommer f lra knna honom bttre i kommande bcker.
Handlingen i denna bok r spnnande, men kommer inte upp p samma niv som Bortbytaren. Hr vill jag dock lgga till att denna bok fortfarande r bra och hller en hg niv. Roligt att den behandlar mnen som UFO:n och vgen till evigt liv. Absolut lsvrd anser jag.

Frutsgbar. Saknar den lilla extra tvisten i slutet. Men sjlvklart r det bra. Mer n godknt. Bttre n de flesta.

Monica Bckelin

2023-10-24

En otrolig historia, inte lika bra som frsta Bortbytaren men nd lsvrd. Intressanta karaktrer, betyg 3,5.

Lollos bokhrna

2023-10-22

Glasmannen r den andra delen i Askerserien dr frsta delen Bortbytaren slpptes frra ret. Leo Asker leder ett lite udda polisteam som gr sina egna vgar.

Dra mig baklnges vad bra det hr r! Knslan nr man brjar lsa boken och inser att det hr.. det hr kommer att vara bland det bsta man lst i r. Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva fr att beskriva min lsupplevelse, orden r svra att hitta fr det hr r s jkla bra.

Jag tycker om tempot och de korta kapitlen. Jag tycker om drivet framt i storyn som gr att man bara vill lsa ett kapitel till och ett kapitel till. Sen, detaljerna! Detaljerna som gr hela historien s levande att det knns som om man r dr och r en del av handlingen.

Jag har hyllat Anders de la Mottes stt att skriva frut och jag gr det grna igen. Han skriver s frbaskat bra, sprket r underbart, briljant och sidorna bara flyger fram. Anders mejslar fram en historia som r galet bra med vldigt intressanta karaktrer och miljer. En sdan dr historia dr man bara vill lsa nsta del i serien nu eller helst igr. Nu mste jag vnta till nsta r innan jag fr lsa om Leo Asker igen, hur i hela friden ska jag kunna vnta s lnge?

Hatten av, jag bockar och bugar och hoppas innerligt att Glasmannen blir nominerad till rets bok 2024. Missa inte!

2023-10-02

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Anders de la Motte tillhr verkligen en av mina absoluta favoritfrfattare, jag har lst alla hans utgivna bcker, och nstan alla har ftt toppbetyg av mig. Jag har lskat dom alla, dom tre bckerna i Geim-trilogin, dom tv bckerna i MemoRandom-serien, dom fyra bckerna i rstidskvartetten, dom tv bckerna i Morden p sterlen-serien, och den frsta boken i Asker-serien. Den hr boken, Glasmannen, r allts det andra boken i Asker-serien, och den frsta boken i serien heter Bortbytaren. Jag tycker att Anders de la Motte r en fantastisk frfattare, som har skrivit bcker i fem olika serier, som r helt olika varandra, men nd tillhr alla deckar-genren. Jag tyckte mycket om den hr boken, ven om jag kanske tyckte att den var snppet smre n Bortbytaren. Men jag kan verkligen varmt rekommendera den, och jag ser mycket fram emot att flja den lite speciella polisen Leo Asker i framtiden. Jag lyssnade p boken, som var bra upplst av Gunilla Leining.