SIGNERAD Brev till mannen

Kronlöf, Bianca

| 2021

SIGNERAD UPPLAGA Komikern och skådespelaren Bianca Kronlöf skriver brev till män hon mött.Om känslor, sex, våld, maskulinitet. Till den slaka och den hårda. Till pappa och farfar. Till den ofödde sonen. Till ragget. Till dig som gått på myten och till dig som aldrig har höjt handen.Är du en av dom?

Nina Gustafsson

2022-04-07

Kort och koncist slår Kronlöf huvudet på spiken genom att i korta rappa brev till olika män förklara och förtydliga problem i patriarkatet. Jag hoppas fler män vågar ta sig tid att läsa den. Det är ingen anklagelse mot män utan en utsträckt hand som ber om hjälp och förändring.

Viola Ericson

2022-03-11

En väldigt viktig bok!

Karolina Jonsson

2022-01-08

Oj, oj, oj, vad ska jag säga? Nutidens viktigaste bok? Den var så bra. Bianca förklarar, berättar och ifrågasätter så konkret, utförligt, träffsäkert och så förbannat klockrent! Nu är ju inte boken skriven för mig som kvinna, men jag kände ändå en självklarhet att även jag skulle läsa boken. Och sedan ska jag fråga alla män i min omgivning, en i taget, om han vill låna boken av mig. Sen är resten upp till honom, men jag hoppas verkligen att han vill. Det här är så viktigt. Viktigt för oss alla! Nu vänder vi det här tycker jag, kvinnor och män tillsammans. Jag kunde känna igen det mesta såklart, vi har alla män runt omkring oss. Jag kunde känna igen problematik från situationer med mitt ex, jag kunde känna igen problematik från situationer med min vän som är man och jag kunde känna igen problematik från situationer med min pappa. Läs den bara, vem du än är. Vi alla behöver ifrågasätta mycket, och vi behöver få med oss männen i kampen för ett mer jämställt samhälle. En jämnställd värld.

Maria Jönsson

2021-12-19

Alla ska läsa. Läs och lär. Peppas och stå upp för dig och de dina. Oavsett. Tack!

2021-11-02

Läs! Ge bort till alla du känner! Lyssna!
En härligt positiv, engagerande, lärorik och motiverande jävla käftsmäll!

Finns det något @biancakronlof gör som INTE blir bra?! ”Brev till mannen” är ett ett enda 125-sidor långt JA! EXAKT SÅ! SPOT ON! Minns ni hennes instagramfilmer efter SVT:s dokumentär om Soran Ismail? Dessa upplästa brev är upprinnelsen till boken. För den insatta är det egentligen inget nytt, men allt är klockrent. Liknelserna är fantastiska. Hör på detta: ”Ni klagar men ni gör inget. Lite som ett barn som ropar på mamma: ”Jag vill ha köttbullar, inte korv!”. Om jag är mamman nu så vänder jag mig till dig och säger: ”Du är inte ett barn, fixa dina köttbullar själv!”. Eller det här med ”När jag säger att kvinnor blir slagna så håller du dig lugn. Men när jag säger att det är män som slår kvinnor blir du arg? Och du blir inte arg på mannen som slår, du blir arg på mig som ger dig statistiken?”. Riktigt bra bok. Hoppas vi får läsa fler böcker av Bianca Kronlöf framöver 🙏🏽

2021-10-27

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - En mycket viktig och välskriven bok av Bianca Kronlöf. Innehåller olika brev till olika män. Det här är en bok som jag rekommenderar alla män att läsa. Men även bra att läsa för oss kvinnor.