Signe och spöket

Burman, Maria

Mystiska saker händer i Signes rum på nätterna. Är det bara skuggor Signe ser eller är det ett spöke? Ingen tror henne utom barnvakten Hanna. Kanske kan de hjälpas åt att fånga spöket om de lyckas gillra en fälla. Tycker spöken om torkade bananer? " ... Boken är inbjudande och alldeles lagom läskig. När Signes mamma och pappa åker bort en kväll kommer barnvakten Hanna som mot Signes förmodan visar sig vara en okej barnvakt. Inte en sån där som bara "är dum och kollar mobilen hela tiden" utan som tar Signes rädsla på allvar när hon berättar om spöket. Med gemensamma ansträngningar, torkade bananer och en förtrollad filt fångas gengångaren in. (...) I bjärt kontrast till läskigheten ter sig Signes värld mycket inbjudande i form av ljusa, luftiga akvareller i bleka, pastelliga färger av Jenny Ohlsjö. Här finns en stor detaljrikedom och läsaren upptäcker ständigt nya saker i bilden att vila...

Bokfrun

2020-05-10

Signe och spöket är en bok för barn i åldrarna 3-6 år.
Det är en lättläst och lagom lång bok. Garanterat att barnen i den ålderskategorin kommer att tycka att den är lite små läskig.
Mitt barn på snart 9 år blev inte så mycket rädd men hon tyckte att den var rolig istället.
Signe tror att det spökar på hennes rum, men det tror inte pappa. Signe och barnvakten Hanna tar saken i egna händer och löser mysteriumet med spöket.

Femåringen tycker: Kul! Spöken är roligt och han gillar verkligen berättelsen.

Mamman tycker: Finurligt sätt att visa att saker inte alls alltid är som man tror och att fantasin ibland kan både skena iväg och spela spratt med en. Signe ser ett vitt spöke på nätterna och ingen tror på henne, utom barnvakten Hilma och tillsammans ska de försöka fånga spöket med en fälla.

Illustrationerna är väldigt söta och passar jättebra till historien. Det blir mer mys än rys, men det gör ju absolut ingenting.

Fin, charmig & vackert illustrerad!

@barnbokstips

2020-03-07

Signe och spöket är en söt berättelse om att vara rädd för spöken. Det händer mystiska saker i Signes rum på nätterna och hon ser mystiska skuggor men de vuxna säger bara att spöken inte finns. Signe ska ha barnvakt och hon gillar inte barnvakter för de bara glor i sina telefoner men barnvakten Hanna visar sig vara schysst. Hon hjälper Signe att göra en spökfälla. Frågan är kommer de fånga ett spöke?
Berättelsen är fin och många barn kan säkerligen känna igen sig i rädslan för spöken och otäcka monster under sängen. Illustrationerna är fina. Signe verkar bo på landet och hon har ett sånt där fönster som man kan sitta i och som jag alltid drömt om att ha. Illustrationerna är fulla av söta, roliga detaljer. Alltid kul med detaljer i barnrummen som man kan titta på och se vad barnet i berättelsen tycker om. Signe verkar bland annat gilla att skjuta pilbåge, hon har en söt kanin, verkar spela innebandy och tycker om att rita.
En fin bilderbok för 3-6 + år.

@barnbokstips

2020-03-07

En fin bilderbok för 3-6 + år.

Jag har läst Signe och spöket som är skriven av Maria Burman och illustrerad av Jenny Ohlsjö, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Signe älskar djur, hon har akvariefiskar och en vit kanin som heter Otto. Signe matar Otto med kaningodis i smyg. Mamma förstår inte varför Otto är så tjock. Signe skyller på att spöket matar honom. Spöket dyker upp hos Signe på nätterna. Signe är rädd men pappa säger att det bara är skuggor. Signe vet att det är ett spöke. En kväll när Signe har barnvakt så gör hon och barnvakten en spökfälla… Signe och spöket är en charmig historia om rädsla och att inte känna sig betrodd. Jag tror att många barn kan känna igen sig i Signes upplevelser och känslor. Berättelsen är bra med både spännande och roliga inslag. Texten flyter bra med fina dialoger som gör det extra roligt att läsa. Illustrationerna är ljusa, mysiga och fina med fantastiska detaljer. Boktips till barn i ålderskategorin 3-6 år!